12 mm hål it is (nu blir det att skaffa en 12 mm borr och borra upp alla mina hål

@Urban: Fotnoten om avrundning ska förtydligas lite. Jag hävdar inte att FREMO gör den avrundningen utan det är bara i normen av praktiska skäl
/Erik.
Lasse, det går betydligt fortare att sätta ihop modulerna om man slipper passa in spårläget!LLJ skrev:Styrstift borde inte behövas om man ser till att spåren håller rätt avstånd, vilket är ganska känsligt.
Men med lagom skråfilning av rälsändarna så ordnar det sig.
/Lars
OK - du tänker 244+57+244 = 545mm (i Västerås-standarden är modulbredden valfri).ErikKuiper skrev: @Urban: Fotnoten om avrundning ska förtydligas lite. Jag hävdar inte att FREMO gör den avrundningen utan det är bara i normen av praktiska skäl
/Erik.
12 mm är för toleransen +/- 1 mm. Inom 12 mm cirkel finns utrymme för ev mätfel, och även för differensen mellan olika coder.LLJ skrev:Största anledningen att ha 12 mm hål är att FREMO räknar måtten till syll underkant, och för att kunna koppla ihop två moduler med spår med olika code, så krävs att hålen tillåter denna förflyttning.
/Lars
Ok, fel av mig.UrbanJohansson skrev: 12 mm är för toleransen +/- 1 mm. Inom 12 mm cirkel finns utrymme för ev mätfel, och även för differensen mellan olika coder.
FREMO räknar till räls underkant (ruk) - ett spårbyggnadsmått.
Men det här ligger på gränsen för att hamna utanför tråden som egentligen handlar om MMM-moduler och dubbelspår.
Japp, jag tänkte fel. Ber om ursäkt för det.LLJ skrev:OT: Om modul A har hålet 2mm åt vänster och modul B 2 mm åt höger så klarar man ändå det, fast det inte är bra om det är så. Dvs hålen tolererar fel på 2mm åt vart håll.