Breda symmetriska MMM-gavlar

Allmänt om H0
ErikKuiper

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av ErikKuiper »

Styrstiftshål låter praktiskt. Jag håller med om att det måste göras EFTER rälsen ligger på plats och med EN gemensam mall som alla använder. Precisionen som krävs är annars mycket svår att erhålla. Dvs, inget som står i normen.

12 mm hål it is (nu blir det att skaffa en 12 mm borr och borra upp alla mina hål :|).

@Urban: Fotnoten om avrundning ska förtydligas lite. Jag hävdar inte att FREMO gör den avrundningen utan det är bara i normen av praktiska skäl

/Erik.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Största anledningen att ha 12 mm hål är att FREMO räknar måtten till syll underkant, och för att kunna koppla ihop två moduler med spår med olika code, så krävs att hålen tillåter denna förflyttning.
Styrstift borde inte behövas om man ser till att spåren håller rätt avstånd, vilket är ganska känsligt.
Men med lagom skråfilning av rälsändarna så ordnar det sig.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Styrstift borde inte behövas om man ser till att spåren håller rätt avstånd, vilket är ganska känsligt.
Men med lagom skråfilning av rälsändarna så ordnar det sig.

/Lars
Lasse, det går betydligt fortare att sätta ihop modulerna om man slipper passa in spårläget!
Finns det bara två exakta styrhål kan man ha två lösa styrtappar med handtag och lite spetsiga toppar som man trär i hålen innan man drar skruvförbandet, sedan flyttar man dom bara till nästa gavel och drar åt osv. !
Exakt och snabbt!!!
Ska se om jag kan få fingrarna ur och tillverka en sådan mall på jobbet!
I MMM 2.1 finns väl inskrivet mått på sådana hål, ska kolla dom och se om det går att anpassa till dubbelspår!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Skippa hål för styrstift. Kan bara funka om alla gavlar tillverkas efter samma mall.
Även om du får styrstiften på rätt ställe, om spårets läge avviker det minsta från bulthålen, så har man ingen nytta av styrstiften.
Bara onödigt arbete.

/Lars
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

ErikKuiper skrev: @Urban: Fotnoten om avrundning ska förtydligas lite. Jag hävdar inte att FREMO gör den avrundningen utan det är bara i normen av praktiska skäl

/Erik.
OK - du tänker 244+57+244 = 545mm (i Västerås-standarden är modulbredden valfri).
kontra FREMO 250+46+250 =546mm (i FREMO-standarden ska spåret ligga 250 mm från kanten).
LLJ skrev:Största anledningen att ha 12 mm hål är att FREMO räknar måtten till syll underkant, och för att kunna koppla ihop två moduler med spår med olika code, så krävs att hålen tillåter denna förflyttning.
/Lars
12 mm är för toleransen +/- 1 mm. Inom 12 mm cirkel finns utrymme för ev mätfel, och även för differensen mellan olika coder.
FREMO räknar till räls underkant (ruk) - ett spårbyggnadsmått.

Men det här ligger på gränsen för att hamna utanför tråden som egentligen handlar om MMM-moduler och dubbelspår.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

UrbanJohansson skrev: 12 mm är för toleransen +/- 1 mm. Inom 12 mm cirkel finns utrymme för ev mätfel, och även för differensen mellan olika coder.
FREMO räknar till räls underkant (ruk) - ett spårbyggnadsmått.

Men det här ligger på gränsen för att hamna utanför tråden som egentligen handlar om MMM-moduler och dubbelspår.
Ok, fel av mig.

Men med 12 mm får du väl +/- 2 mm då vi använder M8 bult, vilket inte skadar.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Nja, låt säga att två moduler har samma fel men åt olika håll. Då blir toleransen +/- 1 mm. Dvs att modul A har hålet 1 mm för långt åt vänster och modul B har hålet 1 mm för långt åt höger. Då blir summan av felet 2 mm.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

OT: Om modul A har hålet 2mm åt vänster och modul B 2 mm åt höger så klarar man ändå det, fast det inte är bra om det är så. Dvs hålen tolererar fel på 2mm åt vart håll.

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Har man fasta styrstift så är det ju kört om det inte stämmer exakt, men med Peters metod är det ju bara att dra ut stiften och justera om det inte stämmer.
Med proffstillverkade gavlar borde det kunna stämma helt. (mina egentillverkade håller till exempel inte den standarden)
Jag köpte dessutom en spårmall till MMM-gavlarna men den ger bara sylläget. Skulle vilja ha en mall som fixerar rälerna exakt i höjd och bredd! Gärna med styrstift till styrsiftshålen som jag har för mig finns i gaveln (är inte hemma så att jag kan kolla).

Staffan
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:OT: Om modul A har hålet 2mm åt vänster och modul B 2 mm åt höger så klarar man ändå det, fast det inte är bra om det är så. Dvs hålen tolererar fel på 2mm åt vart håll.
Japp, jag tänkte fel. Ber om ursäkt för det.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"