TAM-apparat

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: TAM-apparat

Inlägg av LLJ »

Men finns det någon vits med att kunna prata med togmeldern?
Det krävs väl ändå två lika apparater per bansträcka, och då kan de lika väl ha ett eget protokoll?
Särskilt om man senare vill kunna lägga till funktioner.

Handhavandet däremot kan väl göras väldigt lika med togmelder.

Funderar Lars
Martin

Inlägg av Martin »

Hej

Norrmännens tågmelder fungerar alldeles utmärkt och är funktionell. Jag gillar den också och fördelen är att man slipper telefonerna och att den är snabbare i hanteringen än att ringa. Däremot så behöver man telefonerna i alla fall, ifall man behöver prata med någon på en annan station. Så den ersätter inte telefonerna.
Som jag ser det, och som nämnts ovan, så spelar utseendet ingen roll utan det är funktionaliteten och användarvänligheten som är avgörande.

Den finns att beställa, men vad jag förstår så kommer den att sluta och tillverkas och sista (?) chansen att beställa är runt 1 maj. Den kostar som en fred dvs runt 400 Kr st. Ett par kostar alltså ca 800 Kr.

En liten finess vid uppsättningen av tågmelder är att man kopplar upp två tågmeldrar (pluralis av tågmelder...?) på loconet-bussen, trycker på en knapp samtidigt på varje tågmelder - och vipps så är dom ihopkopplade och pratar bara med varandra. Sen kopplar man ur dom tar två nya osv. Ett fiffigt sätt att få dom att fungera genom att använda en befintlig buss - som är loconet.
Sen vet jag inte hur stort sug det är/blir efter"Norska tågmeldrar", då den använder sig av Loconet. Ska man använda X net så får man även dra loconetkablar för att använda tågmelder, eller lösa det på annat sätt.

Eftersom norrmännen verkar sluta tillverka den så är det bra om "någon tar över" iden och framställningen/utvecklingen av meldrar.

@Erik - är det täkt att din "melder" ska använda loconet? eller vara oberoende med egna kablar? Eller hur har du (ni) tänkt.

/Martin
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Tågmeldern är en intressant pryl som kan vara riktigt användbar!
Vid körning med Xpressnet så måste vi ju ha en boosterbuss och jag tycker det är bra att använda vänligt RJ12 kablage till detta då det blir kompatibelt med Fremo, Xpressnet och Loconet! Vid körning med Xpressnet så blir ju pinne 2,3,4 och5 outnyttjade i detta kablage, dvs. Loconet, då kan man ju koppla in tågmeldern där och ha ett litet signalLoconet ihop med boosterbussen för tågmeldrar och andra roliga signalbehov!

Tycker Eriks skiss såg fin ut men om det går så borde den vara kompatibel med orginalet!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Oj, skrev visst "vänligt" RJ12 kablage! Men det lät ju trevligt! *s*

;-) Eke
Tompa

Inlägg av Tompa »

Jag och Nicke har pratat Norska Tågmelder i omgångar och tycker ideen är mycket bra. Jag har själv inte använt dem men när Nicke förklarar har jag svårt att komma ihåg vad blink och fast sken betyder. Ska det vara någon vits med dessa måste de vara enkla att förstå. Förslagen med flera lysdioder, gärna en för varje funktion, med små textskyltar skulle hjälpa mycket.

Eke, du skriver Boosterbussen, men det har ju diskuterats tidigare i andra trådar att Boosterbussen kanske man inte drar utmed banan utan som ett stjärnnätverk?
Själv tänkte jag direkt på din Körhandtagsbuss med RJ45or. Där i finns ju en LocoNet-buss oavsett vilken körkontrollbuss man använder.
Körhandtagsbussen dras dessutom alltid utmed banan och hantagsuttag vill man ju ha i stationernas ändar.
Eller är det dumt att koppla Tågmelder till där?
Det förståss, om vi i framtiden vill ha en ren Signalbuss på egen ledning mellan våra stationer, så kan vi ju börja speca upp det redan nu och Tågmelder funktionen kan vara den vi börjar med.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Vi i Vmjf har haft möjlighet att köra och använda "Tågmelder"

Mina synpunkter
1 . Smidig grej, skulle tex funka kanon vid "Fri körning" då visa sträckor kanske är "obevakade".

2. På träffar passar den utmärkt på enkla sträckor PtP ,kan bli lite förvirrat när man har tågplatser imellan och flera sätt att styra sträckan "fjärr".

3. När man använder dom är det väldigt lätt att missa att återställa/ kvittera att "tågen anlänt stationen" , så Johnnys förslag där man använder någon form av återställning är önskad funktion.

När man då utvecklar/ om man utvecklar " den svenske Tågmelden" kanske man skulle standardisera följande:
- anslutning av "återställnings elektronik" via en DIN kontakt samt signal indikering på samma kontakt.
Men jag menar inte att tågmelden ska sätt signaler utan endast erbjuda en möjlighet att "speglar" dioderna på framsidan men med en signalbild. Signalerna får sedan egen drivning/matning så Bussen inte belastas mer än nödvändigt.

På detta sätt kan man köra med den manuella tillsammans med den som vill automatisera mer. :P

Med vänlig hälsning
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Godkväll!

Jo, boosterbussen dras ju med fördel kortaste vägen och kanske inte alltid längs banan, men boostrarna står ju mestadels på stationerna och där ska ju också tågmeldern vara. Är det någon trafikplats som saknar booster får man väl dra dit en ledning!

Om någon tar med tågmeldrar till DT14 så kan vi testa om dom funkar på multibussen och Z21:an, borde ju funka med samma kablar som till Loconethandtagen när vi testar! Ända skillnaden borde vara att multibussen har 12 volt likspänning som strömförsörjning och inte Railsync samt att loconet inte är dubblerat utan finns bara på pinne 3, men förhoppningsvis borde det funka!

Tågmeldern borde väl inte generera så mycket trafik på Loconet att det stör kan jag tänka, men om, så är det ju inte svårt att fixa en egen signalbuss! Kanske en stationsbuss som Nicke varit inne på, det är ingen dum idé!
Tompa, kommer du med ner till DT? I så fall kan vi ju spåna lite när alla är på plats!

Mvh. Eke
Tompa

Inlägg av Tompa »

Håller med Fredde att stationer som har utfartsignaler som styrs från stationens eget ställverk är de signaler som gäller och Tågmeldern bara ska spegla dessa.
Men det betyder att Tågmeldern behöver ha ett slav-läge.

Fredde, vad menar du med DIN kontakt. Vilken DIN kontakt? Finns ju många olika. Varför just DIN kontakt?
Tänker du på den vanliga 5pol/180gradiga Handtagskontakten? Att välja en annan som inte kan förväxlas med handtagkontakt kan vara bra.
Vore bra om en sådan återställningsingång kunde fungera som slav-styrning också.

Tågmeldern genererar väll bara trafik när man "trycker" på den så datatrafikmängden borde vara försvinnande liten.
Ja, jag vill komma ner någon dag till DT men har inte bestämt mig ännu.
Jag har ju "privat hotel" i Jönköping, måste bara boka rum :-)
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Togmeldern är ju avsedd att under vissa förutsättningar ersätta tåganmälan via telefon. Man skall nog undvika att sammanblanda detta system med signalsystemet. Kan hålla med om att indikeringarna kan göras mer intiuitiva, men för undvikande av missförstånd så bör inte signalliknande symboler nyttjas.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

@Tompa
Med DIN kontakt menade någon rund mångpolig lite dom älde radioapparaterna hade.
Men själva tanken var "avvikande kontakt från RJ12/RJ11, Rj45"

/ Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"