Re: Arduino projekt - Vägkorsning
Postat: 2012-10-26, 16:24
Hej
Bäst vore optoisk detektering , det var så Circuitrons DT-2 funkar, jag har optosensorer , men kan inte elektroniken för dessa.
Enligt manuallen till DT-2 måste man justera känsligheten, för att undvika detta och få mer driftsäker lösning oberonde på ljus var min ide´ att köra 3 eller 4 spårindikeringar eller 3 på varje sida av övergången.
1 (kallar den S1) på enkelspår innan växel med ett avstånd p ca 150 cm ifrån övergången, därefter två nära övergången (S2a och S2b) eller på övergången ca 30 cm och 1 i andra ändan ( S3) där det blir enkelspår igen med ca samma avstånd eller längre beroende på vad signal/indikeringsmodulen sitter på banan.
- Vi står med bommar uppe och hela systemet väntar på en av de yttre indikeringarna.
- När loket passerar S1 eller S3 beronde på vilket håll loket /tåget kommer, startar fällning ( utgång fäll är satt) av bommar och då också döskalle , vägskyddsignaler mm. Vi säger att vi kommer från S1 i detta fall.
- när sedan loket passerar S2a eller S2b med rising trigger vet vi vilken riktning tåget / loket kommer ifrån och då ytittar vi på om S2a/S2b blir låg och S3 går hög för att starta "bommar upp".
- I och med att vi kör upp dvs Utgång Fäll blir låg återställer vi och inväntar ny indikering på yttre S1 eller S3.
Lokalfrigivning av bommar
Eftersom ett av spåren alltid är huvudlinje ska eventuell trafik på detta spår köra bom fällnimng via ovan ( automatik).
Det andra spåret kan ges lokalfrigivning via nyckelvred och att ansvarig TK kan ge lokalfrigivning för manuell manövringa av bommar vid eventuell växling, dvs om inte de yttre S1 eller S3 påverkas så ska lokalpersonal på Kristineberg kunna köra fäll och öppning via vred lokalt.
MEN kommer tåg på huvudspår så tar automatiken över alltid., dvs om bommar redan är fällda så händer inget, ej heller om automatiken säger "öppna" och lokalfrigivningen är given.
Men är då bommarna "uppe/öppna under lokalfrigivning - skall automatiken ta över och fälla och öppna som vanligt.
Så ska det ha fungerat enligt de dokument jag studerat ingående i fallet.
Hoppas det blev lättare
Om jag räknar på ingångar
Loconet signaler
- Lokalfrigivning via Loconet signal från ställverk
- Fäll bommar Manuuelt via Loconet från ställverk
- Öppna bommar manuellt via Loconet från ställverk
Fysik ingångar
- Fäll bommar med lokalt knapp
- Öppna bommar med lokalknapp
- Bommar nere , signal från servomotor styrningen
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 och 2, när bägge tågvägar blir huvudlinje igen med enkelspår)
Alternativt, (några finns redan som spårindikering med signal via Loconet)
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)
- Spårindikering S4 (Spår 2 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)
Utgångar ( dom med Loconet sitter inte lokalt vid Arduinon, och har deikerad uttgång på annan Loconet enhet)
- Väggskydd signal Röd x 2 ( två lampor blinkar varanan blick)
-Väggskydd signal VIT
- V- signal Röd
-V-signal VIT
- Bom fäll /upp ( endast en signal)
- Döskalle mot S1 ( Loconet / Lokal)
-Döskalle mot S3 ( Loconet)
Jag laddar upp två PDF på signal ritningen
Mvh
Fredrik
Bäst vore optoisk detektering , det var så Circuitrons DT-2 funkar, jag har optosensorer , men kan inte elektroniken för dessa.
Enligt manuallen till DT-2 måste man justera känsligheten, för att undvika detta och få mer driftsäker lösning oberonde på ljus var min ide´ att köra 3 eller 4 spårindikeringar eller 3 på varje sida av övergången.
1 (kallar den S1) på enkelspår innan växel med ett avstånd p ca 150 cm ifrån övergången, därefter två nära övergången (S2a och S2b) eller på övergången ca 30 cm och 1 i andra ändan ( S3) där det blir enkelspår igen med ca samma avstånd eller längre beroende på vad signal/indikeringsmodulen sitter på banan.
- Vi står med bommar uppe och hela systemet väntar på en av de yttre indikeringarna.
- När loket passerar S1 eller S3 beronde på vilket håll loket /tåget kommer, startar fällning ( utgång fäll är satt) av bommar och då också döskalle , vägskyddsignaler mm. Vi säger att vi kommer från S1 i detta fall.
- när sedan loket passerar S2a eller S2b med rising trigger vet vi vilken riktning tåget / loket kommer ifrån och då ytittar vi på om S2a/S2b blir låg och S3 går hög för att starta "bommar upp".
- I och med att vi kör upp dvs Utgång Fäll blir låg återställer vi och inväntar ny indikering på yttre S1 eller S3.
Lokalfrigivning av bommar
Eftersom ett av spåren alltid är huvudlinje ska eventuell trafik på detta spår köra bom fällnimng via ovan ( automatik).
Det andra spåret kan ges lokalfrigivning via nyckelvred och att ansvarig TK kan ge lokalfrigivning för manuell manövringa av bommar vid eventuell växling, dvs om inte de yttre S1 eller S3 påverkas så ska lokalpersonal på Kristineberg kunna köra fäll och öppning via vred lokalt.
MEN kommer tåg på huvudspår så tar automatiken över alltid., dvs om bommar redan är fällda så händer inget, ej heller om automatiken säger "öppna" och lokalfrigivningen är given.
Men är då bommarna "uppe/öppna under lokalfrigivning - skall automatiken ta över och fälla och öppna som vanligt.
Så ska det ha fungerat enligt de dokument jag studerat ingående i fallet.
Hoppas det blev lättare

Om jag räknar på ingångar
Loconet signaler
- Lokalfrigivning via Loconet signal från ställverk
- Fäll bommar Manuuelt via Loconet från ställverk
- Öppna bommar manuellt via Loconet från ställverk
Fysik ingångar
- Fäll bommar med lokalt knapp
- Öppna bommar med lokalknapp
- Bommar nere , signal från servomotor styrningen
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 och 2, när bägge tågvägar blir huvudlinje igen med enkelspår)
Alternativt, (några finns redan som spårindikering med signal via Loconet)
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)
- Spårindikering S4 (Spår 2 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)
Utgångar ( dom med Loconet sitter inte lokalt vid Arduinon, och har deikerad uttgång på annan Loconet enhet)
- Väggskydd signal Röd x 2 ( två lampor blinkar varanan blick)
-Väggskydd signal VIT
- V- signal Röd
-V-signal VIT
- Bom fäll /upp ( endast en signal)
- Döskalle mot S1 ( Loconet / Lokal)
-Döskalle mot S3 ( Loconet)
Jag laddar upp två PDF på signal ritningen
Mvh
Fredrik