Arduino projekt - Vägkorsning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Bäst vore optoisk detektering , det var så Circuitrons DT-2 funkar, jag har optosensorer , men kan inte elektroniken för dessa.
Enligt manuallen till DT-2 måste man justera känsligheten, för att undvika detta och få mer driftsäker lösning oberonde på ljus var min ide´ att köra 3 eller 4 spårindikeringar eller 3 på varje sida av övergången.

1 (kallar den S1) på enkelspår innan växel med ett avstånd p ca 150 cm ifrån övergången, därefter två nära övergången (S2a och S2b) eller på övergången ca 30 cm och 1 i andra ändan ( S3) där det blir enkelspår igen med ca samma avstånd eller längre beroende på vad signal/indikeringsmodulen sitter på banan.

- Vi står med bommar uppe och hela systemet väntar på en av de yttre indikeringarna.
- När loket passerar S1 eller S3 beronde på vilket håll loket /tåget kommer, startar fällning ( utgång fäll är satt) av bommar och då också döskalle , vägskyddsignaler mm. Vi säger att vi kommer från S1 i detta fall.
- när sedan loket passerar S2a eller S2b med rising trigger vet vi vilken riktning tåget / loket kommer ifrån och då ytittar vi på om S2a/S2b blir låg och S3 går hög för att starta "bommar upp".
- I och med att vi kör upp dvs Utgång Fäll blir låg återställer vi och inväntar ny indikering på yttre S1 eller S3.

Lokalfrigivning av bommar
Eftersom ett av spåren alltid är huvudlinje ska eventuell trafik på detta spår köra bom fällnimng via ovan ( automatik).
Det andra spåret kan ges lokalfrigivning via nyckelvred och att ansvarig TK kan ge lokalfrigivning för manuell manövringa av bommar vid eventuell växling, dvs om inte de yttre S1 eller S3 påverkas så ska lokalpersonal på Kristineberg kunna köra fäll och öppning via vred lokalt.
MEN kommer tåg på huvudspår så tar automatiken över alltid., dvs om bommar redan är fällda så händer inget, ej heller om automatiken säger "öppna" och lokalfrigivningen är given.
Men är då bommarna "uppe/öppna under lokalfrigivning - skall automatiken ta över och fälla och öppna som vanligt.

Så ska det ha fungerat enligt de dokument jag studerat ingående i fallet.

Hoppas det blev lättare :o

Om jag räknar på ingångar
Loconet signaler
- Lokalfrigivning via Loconet signal från ställverk
- Fäll bommar Manuuelt via Loconet från ställverk
- Öppna bommar manuellt via Loconet från ställverk

Fysik ingångar
- Fäll bommar med lokalt knapp
- Öppna bommar med lokalknapp
- Bommar nere , signal från servomotor styrningen
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 och 2, när bägge tågvägar blir huvudlinje igen med enkelspår)

Alternativt, (några finns redan som spårindikering med signal via Loconet)
- Spårindikering S1 (Spår 1 och 2, på signalmodul med enkelspår)
- Spårindikering S2a (Spår 1 Huvudlinje, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S2b (Spår 2 alternativ tågväg med inlåsning vid växling, indikering över 30 cm med centrum på övergången )
- Spårindikering S3 (Spår 1 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)
- Spårindikering S4 (Spår 2 innan bägge spåren blir huvudlinje igen med enkelspår)

Utgångar ( dom med Loconet sitter inte lokalt vid Arduinon, och har deikerad uttgång på annan Loconet enhet)
- Väggskydd signal Röd x 2 ( två lampor blinkar varanan blick)
-Väggskydd signal VIT
- V- signal Röd
-V-signal VIT
- Bom fäll /upp ( endast en signal)
- Döskalle mot S1 ( Loconet / Lokal)
-Döskalle mot S3 ( Loconet)

Jag laddar upp två PDF på signal ritningen

Mvh
Fredrik
Bilagor
Signalritning Ksb.pdf
(101.21 KiB) Nerladdad 186 gånger
Ställverksritning Ksb_v7.pdf
(99.59 KiB) Nerladdad 178 gånger
Senast redigerad av 3 FreddePettersson, redigerad totalt 2012 gång.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FredrikB »

Vill man spara på sina ingångar (och ändå har fixat Loconet-anslutning) så kan man förslagsvis använda en Loconet-spårledningsmodul från t.ex. Uhlenbrock eller Digitrax, och låta sin arduino-baserade vägskyddsanläggning reagera på de Loconet-meddelanden som denna modul skickar, istället för att mickla in en massa elektronik direkt till arduinon.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FreddePettersson »

En Uno borde väl räcka, 14 digitala portar
Plus ett sådant där loconet kort från LLJ, eller tar den också fysiska ingångar?
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

LocoNet interfacet tar två IO på Arduino.
Men de 6 analoga ingångarna kan användas som digitala ingångar, så där får man några IO till.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

Är lite konfunderad angående ställverket och dess funktion.
Om jag fattat det hela rätt, så kan du lokalfrigiva vänster och höger sida var för sig?

Det känns väldigt konstigt. Jag menar att antingen så är ställverket helt fjärrstyrt eller helt lokalt.
I lokalt läge så kan man lägga om samtliga växlar, även mot huvudspår,bomfällningen är manuell för samtliga spår. infartssignaler på rött.
I fjärrstyrt läge, kan man lägga om växlar på sidospåret men inte mot huvudspår, manuell bomfällning för sidospåret. Automatisk bomfällning för huvudspåret.

Optiska detektorer för vägövergången?

Jag tror det underlättar om man låter en Arduino ta hand om hela väggövergångslogiken, med hjälp av externa givare och inte sprider ut logiken.
Ev så måste man lägga till fler IO, alt använda sig av en Arduino till (som lyssnar via LocoNet), som sköter själva signalerna för vägen, dvs signalerna för järnvägen (både vägsignaler och vägförsignaler) samt signalerna för bilisterna (rödblink/vitblink).

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FreddePettersson »

@LLJ

Optokopplare/ optosensorer, detta är sviterna av DT-2 kortet och hur det skulle sett ut. Glöm dessa, nu är det spårindikering som troligtvis gäller

Ställverket är tänkt som fjärrställverk, dvs ställverket monteras i anslutning till närmaste TKL. Denne TKL kontrollerar huvudspåret T1 samt alternativ tågväg T2 ( kolla på ritningen).
När lok från Industrispåret ska ut begär man lokalfrigivning/ får lokalfrigivningen , denna tilldelas man med nyckel som man lokalt kan låsa upp växel ut vid spår T2 från själva området, TKL ger frigivningen med sin K4/3 nyckel.

K4/3 nyckel ger tillgång till att köra ut eller hämta vagnar på T2. Eftersom den lokale lokföraren låser upp med sin medhavda nyckel växel ut på T2 från ind området så kan ingen ge sig ut utan lov.

I övrigt kan TKL ge lokalfrigivning till alla fjärrstyrda växlar genom att låsa upp K6 samt K2/1
K6 ger även möjlighet för TKL att på ställverket lägga om brytaren för bommar till L,vilket betyder Lokalfrigivning. Bommar kan då fällas och öppnas lokalt.
De blå LED som finns i växlarna indikerar växelläge, vid lokalfrigivning slocknar dessa.

TKL lägger tågvägar genom de vippbrytare som finns, genom att lägga två stycken åt samma håll sätter han en tågväg som också ställer om signaler till grönt. Detta blir troligtvis ganska enkelt att utbilda framtida TKL i hur det fungerar, samtidigt som signalerna sköter sig själva och indikerar på ställverket vilken status som råder. De gröna LED som finns vid T brytarna indikerar om det finns en tågväg lagd eller ej.
VITA Led lyser så länge ingen spår indikering sker, när indikering sker slocknar dessa den stäcka som spårindikeringen bevakar.

De röda knapparna på sidorna visar status på Loconet och spänningdförsörjning 16 VDC samt fungerar vid knapptryckning som Nödutlösning (reset) om man ångrar sig eller lägger fel tågväg.

Utifrån detta är hela elektronik , Loconet enheter signaler, ställverksutrustning inskaffad.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av daniel »

Jag tittar på ritningen Ksb_v7:
Stämmer det att spåret med rutan "T2+T2" är huvudlinje och normalt inte lokalfriges?
Och att spåret med rutan "T3+T3" är sidospåret som lokalfriges vid växlingsrörelse?

Ta gärna fram en ritning som enbart innehåller spårnummer och växelnummer. Då blir det lättare att diskutera, t ex spår 3 eller växel 15.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

@Fredde:
Det känns fortfarande inte helt klart, och framför allt inte helt realistiskt.
I och med att det är en fjärrstyrd trafikplats, känns det inte troligt att TKL lämnar ut någon nyckel.

Jag föreställer mig att det bör fungera:
I normalt fjärrstyrt läge styrs alla elektriska växlar, dvs K1,K2,K3a/b,K4a/b,K6a/b av TKL.
Bommarna går per automatik på spår 1. Vid infart till spår 2 måste bommarna fällas/tas upp manuellt.

I lokalt frigivet läge kan K3b,K4a/b läggas om lokalt.
K3a ligger alltid mot K3b och hindrar att man når huvudspår. Samma sak med K6a/b, ligger som skyddsväxlar mot huvudspår.
Bomstyrning kan nu göras lokalt.
Vid återgång till fjärrstyrt läge läggs K4a/b och K3b om så att de inte leder till spår 2 från spår 3.

Har jag förstört din vision nu?

Angående vägövergången:
Har du tänkt på att det skall vara två signaler för vägövergången, en för vardera spår, och försignaler för resp. signaler?
Jag antar att om det ligger tågväg på huvudspår och bommarna går ner, så visar vägsignalen klart för huvudspår, men stop för sidospår, och försignalerna följer detta. Dvs, det är mycket att hålla reda på när det gäller vägövergången.

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FreddePettersson »

Llj
Nä, du är inne på rätt väg, jag tog doch inte med all logik med lokalfrigivningen och hur alla växlar jobbar exakt. Det du skriver stämmer rätt bra med visionen.

Att jag delat upp lokalfrigivningen beror på att olika trafiksituatiner kommer kräva lite olika sätt.
T.ex om ställverket INTE är fjärr utan placeras som en mötes plats med TKL , ja då nyttjar man inte nycklar alls utan använder bara ställverket.

Ang hur realistiskt något är, så verkar det finns många lösningar och olika sätt inom SJ beroende på konstruktör, tidsepok etc. Min ide bygger på lite av en kompromis och har diskuterats med bla Johnny M.

Nog om ställverk etc

Tillbaka till övergångslogiken med Arduino.
Försignalen (döskallen) finns det för varje spår, doch endast beräknad med två utgångar istället för 4 via Loconet enhet Uhlenbrock, men styr man nu med Arduiono och I/O räcker så ser jag detta som möjligt.
Det blir väl dubbla V- signaler med.
Ett beskymmer är väl att veta vilket spår vi kommer ifrån. Men vänta, tågvägen läggs ju via Loconet, den signalen kan man ju kolla på och då vet man vilket spår tåget kommer på OCH vilken riktning.
Nu klarnar det, blir ett inköp och sedan får man väl försöka själv lite och sedan ta hjälp av expertisen på detta forum.

Nu ska det byggas modul! :mrgreen:
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

Har du tänkt att använda optiska eller strömkännande givare för den automatiska bomfällningen nu när DT-2 inte passar?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"