Fastclock - önskemål
Re: Fastclock - önskemål
Saxat från en spec av centralur från Westerstrand:
Impulstyp: 24 V DC polväxlande minutimpuls.
Max impulsbelastning: 100 mA
Impulslängd: 2 sekunder, inställbart 0,5 – 4 sekunder
//Johnny
Impulstyp: 24 V DC polväxlande minutimpuls.
Max impulsbelastning: 100 mA
Impulslängd: 2 sekunder, inställbart 0,5 – 4 sekunder
//Johnny
Har du möjlighet att maila specen till mig? daniel.b AT bergqvist.se
Mvh Daniel
Mvh Daniel
@Eke: Norrmännen har använt 12V, men det är inte standard vid FREMO träffar.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
- FreddePettersson
- Kontakt:
Beskrivning av befintligt system i vår ägo RUT
Pulsen vi nyttjar just nu är 24VDC som polvänder mellan varje puls. Klockorna finns i olika utförnade 12/24 VDC
Våra är 24 VDC vilket också beskriv att det ska vara på Fremos sidor.
Väl i Älmhult vissade sig att FREMO växel och RUT system nyttjade 12 VDC, lika med Norge.
Där av kommer vi eventullt bygga om så matningen till klockpulsen kan väljas mellan 12/24 VDC.
Idag ligger pulsen till i en viss tid , min 1 sekund - verkar funka stabilt med 2 sekunders puls.( står visst i specen på centraluret, pulslängd 2 sek, paustid 0,5 - 4 sekunder )
Där efter polaritetsbyte med ny puls. Man bör dock ha minst 0, 2 - 0,5 sek paus mellan pulserna så mekaniken hinner med.
Detta är erfarenheten från massivt testade i våras och sommras, kan dock testa inom kort på klubben. Det är snabbt gjort.
När jag läst era ideer och tankar.
RUT / impuls ur måste kunna " snabbstega" till inställd tid, att springa runt och justera dessa manuellt kräver stor insats. Därför måste man invänta att RUT klockorna stegar fram till rätt tid, så länge RUT clienten bara synkar och på något sätt hinner med när mjukvaru klockorna justeras så är jag idel öra.
Idag kominicerar RUT Clock programmet via USB med ett I/O kort, så om den gemensamma Master/ server körs på samma dator som RUT styrningen sitter på så kanske detta förenklar det hela.
Att "lyssna " på RUT pulsen verka lite " overkill" enligt mitt tycke, men kan väl se tanken med att "lyssna" på RUT signalen via kabeln, men om man ändå har PC för att styra RUT klockorna så kan samma PC agera server åt mjukvaru klockrna via sina clienter.
Jag skulle uppskatta om ni som kan programmera kunde se / ta hänsyn till behovet med RUT klockorna när ni nu är på G med att " fixa till ett gemensamt protokoll"
Min tanke
- en mjukvara som kan ställas till server eller client, finns PC för att styra RUT klockor aggerar denna server och stegar, justerar även alla clienter, på detta sätt slipper man en massa extra kod. Eller hur?
- meddelande texter, en utmärkt ide förresten , där man kan fördefinera vissa frekventa bas meddelande samt rena arrangörs meddelande, till text remsor av olika typer t.ex " Lunch kl 13" , "Trafikspel startar kl 09.00" etc. Vissa fasta symboler som typ "Klockan stannad, Klockan går" så man vet om klockan går eller ej.
Om RUT klockorna är aktiva ( kan ju vara valbart i programmet) kan t.ex meddelande som " Inväntar snabbstegning av klockor " vara informativt.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Pulsen vi nyttjar just nu är 24VDC som polvänder mellan varje puls. Klockorna finns i olika utförnade 12/24 VDC
Våra är 24 VDC vilket också beskriv att det ska vara på Fremos sidor.
Väl i Älmhult vissade sig att FREMO växel och RUT system nyttjade 12 VDC, lika med Norge.
Där av kommer vi eventullt bygga om så matningen till klockpulsen kan väljas mellan 12/24 VDC.
Idag ligger pulsen till i en viss tid , min 1 sekund - verkar funka stabilt med 2 sekunders puls.( står visst i specen på centraluret, pulslängd 2 sek, paustid 0,5 - 4 sekunder )
Där efter polaritetsbyte med ny puls. Man bör dock ha minst 0, 2 - 0,5 sek paus mellan pulserna så mekaniken hinner med.
Detta är erfarenheten från massivt testade i våras och sommras, kan dock testa inom kort på klubben. Det är snabbt gjort.
När jag läst era ideer och tankar.
RUT / impuls ur måste kunna " snabbstega" till inställd tid, att springa runt och justera dessa manuellt kräver stor insats. Därför måste man invänta att RUT klockorna stegar fram till rätt tid, så länge RUT clienten bara synkar och på något sätt hinner med när mjukvaru klockorna justeras så är jag idel öra.
Idag kominicerar RUT Clock programmet via USB med ett I/O kort, så om den gemensamma Master/ server körs på samma dator som RUT styrningen sitter på så kanske detta förenklar det hela.
Att "lyssna " på RUT pulsen verka lite " overkill" enligt mitt tycke, men kan väl se tanken med att "lyssna" på RUT signalen via kabeln, men om man ändå har PC för att styra RUT klockorna så kan samma PC agera server åt mjukvaru klockrna via sina clienter.
Jag skulle uppskatta om ni som kan programmera kunde se / ta hänsyn till behovet med RUT klockorna när ni nu är på G med att " fixa till ett gemensamt protokoll"
Min tanke
- en mjukvara som kan ställas till server eller client, finns PC för att styra RUT klockor aggerar denna server och stegar, justerar även alla clienter, på detta sätt slipper man en massa extra kod. Eller hur?
- meddelande texter, en utmärkt ide förresten , där man kan fördefinera vissa frekventa bas meddelande samt rena arrangörs meddelande, till text remsor av olika typer t.ex " Lunch kl 13" , "Trafikspel startar kl 09.00" etc. Vissa fasta symboler som typ "Klockan stannad, Klockan går" så man vet om klockan går eller ej.
Om RUT klockorna är aktiva ( kan ju vara valbart i programmet) kan t.ex meddelande som " Inväntar snabbstegning av klockor " vara informativt.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Senast redigerad av 1 FreddePettersson, redigerad totalt 2012 gånger.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Byggtrådar:
Kristineberg Västra
Är inte siffrorna röda när klockan är stannad? Annars hade det varit en snygg effekt. 
MVH Jonas

MVH Jonas
- FreddePettersson
- Kontakt:
@ Jonas
Vad ansluter du till din dator när din PC aggerar master/ server?
Är det dyrt?
Vad ansluter du till din dator när din PC aggerar master/ server?
Är det dyrt?
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Byggtrådar:
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Byggtrådar:
Kristineberg Västra
Jag kopplar in en trådlös accesspunkt. Dessa finns i olika prisklasser och nu har jag fått en AP för tuffa miljöer som förhoppningsvis
ska klara av att byta frekvens när man använder trådlösa kameror som stör ut det trådlösa nätet.
Hoppas kunna testa denna i Värnamo.
MVH Jonas
ska klara av att byta frekvens när man använder trådlösa kameror som stör ut det trådlösa nätet.
Hoppas kunna testa denna i Värnamo.
MVH Jonas
Så här tänker jag mig FastClock-->RUT. Ett separat program som körs på valfri dator och fungerar som vilken FastClock-klient som helst. Den kan köras på samma dator som servern eller på annan dator, allt efter behov.
När man anländer till träffen så pausar man RUT-klockan, skriver in RUT-klockornas tid, och startar sedan RUT-klockan igen. Programmet håller sedan reda på RUT-klockornas tid och stegar fram efter behov. Som synes så visar programmet både serverns tid och RUT-tiden.
Om man avslutar programmet så sparas aktuell RUT-tid så programmet kommer ihåg det när det startas nästa gång.
Programmet skickar ut RUT-signalen på serieporten på RTS-signalen. RTS och GND ansluts sedan lämpligen till två reläer som polvänder 12/24V till RUT-klockorna. Men själva hårdvaran överlåter jag till någon annan.
Mvh Daniel
När man anländer till träffen så pausar man RUT-klockan, skriver in RUT-klockornas tid, och startar sedan RUT-klockan igen. Programmet håller sedan reda på RUT-klockornas tid och stegar fram efter behov. Som synes så visar programmet både serverns tid och RUT-tiden.
Om man avslutar programmet så sparas aktuell RUT-tid så programmet kommer ihåg det när det startas nästa gång.
Programmet skickar ut RUT-signalen på serieporten på RTS-signalen. RTS och GND ansluts sedan lämpligen till två reläer som polvänder 12/24V till RUT-klockorna. Men själva hårdvaran överlåter jag till någon annan.
Mvh Daniel
- Bilagor
-
- FastClock_To_RUT.png (53.79 KiB) Visad 3624 gånger
Det bör lämpligen vara någon gräns för när RUT-klockorna inte stegas fram. Om FastClock-tiden är 12:00:00 och RUT-tiden är 12:00:10 så är det ju bättre att låta RUT vänta tio sekunder än att stega fram tolv timmar. Men om RUT-klockorna ligger fem minuter före? Eller 20 minuter före? Problemet kan bli kännbart om FastClock-operatören inte tänker sig för, ställer starttiden till 06.00.00, ångrar sig efter en stund och bestämmer sig för att ställa klockorna på 05:50:00 istället.
Det bör kanske vara ställbart hur långt före RUT-klockorna får vara utan att de ställs om, men samtidigt är det inte bra med allt för mycket inställningar heller.
Mvh Daniel
Det bör kanske vara ställbart hur långt före RUT-klockorna får vara utan att de ställs om, men samtidigt är det inte bra med allt för mycket inställningar heller.
Mvh Daniel
Du har missat en viktig detalj: RUT-klockorna kör man som 12-timmars ur, det är helt enkelt onödigt med fler timmar då uren inte kan visa fler timmar.
Varför så komplicerade lösningar där RUT skall vänta in om man ligger före (varför man nu skulle göra det?).
Låt RUT-servern även vara server för Fastclock. Då får man allt på ett ställe.
/Lars
Varför så komplicerade lösningar där RUT skall vänta in om man ligger före (varför man nu skulle göra det?).
Låt RUT-servern även vara server för Fastclock. Då får man allt på ett ställe.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam