Kika här för en "vändskivedekoder" för DCC och LocoNet + manuell styrning.
Manualen kan hämtas här.
mvh/anders
Vändskiva - DCC ?
Re: Vändskiva - DCC ?
Den där verkar riktigt bra AndersB.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
För att minska antal adresser som går åt kan man ju utnyttja att varje växel/signal har två lägen, rakt/sida eller grön/röd.daniel skrev:Pratar vi modelljärnvägsklubben i Växjö så skulle jag skulle nog föreslå att ge vändskivorna "växeladresser" enligt 9Nnn, där N = numret på vändskivan och nn är spåret som vändskivan ska ställa sig mot. Om nn är udda så ställer sig vändskivans A-ände mot detta spåret, om nn är jämt så ställer sig vändskivans B-ände sig mot detta spåret. Dvs nn=01/02 är första spåret, nn=03/04 är andra spåret, osv.
Och att man styr vändskivan genom att lägga om en växel enligt ovanstående adresser. Om man t ex vill ställa vändskiva nummer 2 så att B-änden går till tredje spåret så ställer man växeln 9206. (9=Vändskivor, 2=andra vändskivan, 06=B-änden mot tredje spåret).
Mvh Daniel
Genom att markera vändskivans olika ändar med en liten grön resp röd punkt kan man sedan ha en adress för varje spår, och beroende på vilken av knapparna man trycker på så blir grön eller röd ände som vrider sig dit.
Hälften så många adresser och enklare tycker jag.
Dekodern från CML verkar annars som ett intressant alternativ.
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
CML dekodern är just vad har i mitt huvud !! Perfekt.
En sån köper vi och bygger vändskivan så den funkar så.
Men £80 + frakt låter lite mycket
En sån köper vi och bygger vändskivan så den funkar så.
Men £80 + frakt låter lite mycket

Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.