Lokadressanmälansbegränsning

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Re: Lokadressanmälansbegränsning

Inlägg av StefanFjällemark »

Ärligt talat, hur stort är problemet?

På de träffar jag har varit har det varit ytterst få tillfällen då en adress varit upptagen när jag skulle anmäla mina. Och skulle den vara upptagen tar jag med loket i alla fall och jag vet ju vem som har anmält adressen, och då löser vi det på träffen. På träffen är det ju lätt att lämna över en adress till någon annan som behöver den. Jag har "lånat" adresser flera gånger, bara att fråga om man kan använda "din" adress i kväll.

Fasta intervall per deltagare är jag helt emot. Mina lokadresser överensstämmer i 99% av fallen med loknumret. MZ 1401 har adress 1401 osv, då blir det enkelt för mig. Och det passar inte in i några intervall. Möjligen ett tak för antal lok man kan anmäla i förväg, typ 20 st, så får man anmäla resten på plats. Jag tycker också att lok och tågsätt som används i trafikspel skall ha förtur till adresserna.

Skulle jag åka på internationell FREMO-träff och tar med ett lok som ska , så får jag väl till nöds byta, men det är inte aktuellt just nu. Och så länge vi är i Sverige har vi alla 9999 adresserna och har sällan adresskrockar, så jag anser inte detta är ett problem.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Fredman

Inlägg av Fredman »

Rent praktiskt, vem hinner köra 40 av sina egna lok under en träff??
MVH T
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Det är väl inga problem ;)

http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=933823

Skämt åsido, så har du ju rätt i att man knappast kan köra 40 lok själv på en träff.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark: skulle du lämna ifrån dig några av dina adresser om jag vill ta med samma lok och inte vill byta på mina lok?
Jag har flera Nohab lok som jag lät vara hemma pga detta vid senaste Värnamo Moduldagar.
Samtidigt så krockar ju Mz/TMz med Rc lokens nr till vissa delar.
Håller med om att det är smidigt att använda lokens verkliga nr som adress.

Max 10 är kanske för få adresser, så 20 är kanske ett bättre maxantal?

Vid FREMO träffar även i Sverige så har FREMO:s adresser förtur.
Nu kommer nog 1400-1499 inte vara upptagna då den som har dessa troligen inte kommer att närvara, men 4500-4599,4900-4999 och 6700-6799 är upptagna av Danmark, 2600-2699 är upptagna av Norge om vi räknar med deltagare från dessa länder.

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2016 gånger.
Tompa

Inlägg av Tompa »

Fredman skrev:Jag tycker att det är dumt att anmäla en massa lok till en träff som aldrig kommer upp på banan....
Och jag ser att trådskaparen har anmält 11st lok till MMM-3R banan på MJhobbymässan och att trådskaparen är den som anmält flest!!! lok hitintills i den listan.
Jag ska minsann kolla att du kör alla dom loken Thomas :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Fredman

Inlägg av Fredman »

Naturligtvis, alla gör ju så .
Jag åxå tills det blir någon slags begränsning överenskommen.
Gör inte som jag gör! Gör som jag säger! :P :P :P
T.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: Och så länge vi är i Sverige har vi alla 9999 adresserna och har sällan adresskrockar, så jag anser inte detta är ett problem.
Hittills så har vi låtit FREMO Sverige adresserna (5800-5899) samt Magnus adresser (60-69) vara reserverade vid Modul Syds träffar och hoppas att det kan fortsätta så.

Du bör skaffa adresser inom det Svenska intervallet om du skall ta med lok till en FREMO träff.

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Stefan undrar hur stort problemet är. Jag tror att det är så litet att vi skulle kunna återanvända loklistor från träff till träff. Bara uppdatera dem med eventuellt nya lok eller ta bort lok som inte är aktuella att ta med längre.
Förutom krockar med tvåställiga adresser och några vanliga loknummer (Da, Ga 1414 till exempel) så blir det mycket sälla krockar. Flera är vi inte som åker på modulträffar.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Att återanvända listor från träff till träff tror jag inte på alls.
Hur skall då den ständigt måste byta adress slippa att behöva göra detta ? Dessutom deltager inte alla på alla träffar, så varför skall då de adresser som tillhör de som inte kommer ändå vara bokade?

Ditt förslag känns inte riktigt genomtänkt Staffan.

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Tänkt har jag men inte räknat. Det finns ju 9999 adresser och vi är nog färre än hundra som regelbundet åker på modulträffar i Sverige. Om vi skulle ha tjugo adresser var skulle det nog ändå bli ganska många över.
Om jag byter adress så behöver jag ju bara göra det en gång såvida jag inte envisas med att byta tillbaka så snart jag lämnat träffen...

Har det hänt dig eller någon annan att man måst byta adress på grund av att adressen är upptagen (undantagandes tvåsiffriga och alltför vanliga loknummer).
Jag till exempel har tre Fremoadresser och dem tar i princip ingen annan och sedan har jag några adresser mellan 6074 och 6082. Slumpvis valda efter ett mycket gammalt telefonnummer... Sannolikheten att någon annan vill ha just dem - såvida ingen gör det nu på pin tji förstås - är ganska liten.
Fördelen med att ha numren efter varandra är att man snabbt kan bläddra mellan fler än åtta lok på en multimus (hemma).

Det hela är för övrigt inte viktigt men det är alltid kul att motionera sina käpphästar :-)

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"