Lokadressanmälansbegränsning
Lokadressanmälansbegränsning
Jag tycker att det är dumt att anmäla en massa lok till en träff som aldrig kommer upp på banan.
Om någon som kanske bara har 10 st lok vill använda 7 adresser så är 5 av upptagna av någon som anmält 40 lok slentrianmässigt(kopierat gamla listor).Jag tycker det skall var en begränsning på antalet lok man får anmäla.
MVH Thomas Fredman
Om någon som kanske bara har 10 st lok vill använda 7 adresser så är 5 av upptagna av någon som anmält 40 lok slentrianmässigt(kopierat gamla listor).Jag tycker det skall var en begränsning på antalet lok man får anmäla.
MVH Thomas Fredman
Re: Lokadressanmälansbegränsning
Låter som ett bra förslag Thomas. Max 10 per deltagare är en rimlig nivå.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
- PerreNygren
Är detta verkligen ett problem?
Jag vill kanske ha hjälp med ett lok, omprogrammering mm, sen kanske jag vill testa det på frikörningen, har jag då inte anmält loket måste jag ju även hitta på, en adress på körningen, och sedan måste jag programmera om det igen när jag kommer hem.
Tycker det är bra om vissa tar med sej många lok, det kan ju bli fel på ett lok och då är det ju bra om det finns likande att byta ut och om då inte detta lok tillhör de "10" måste man börja med att kolla lokadresser innan trafikspelet kan fortsätta.
Lokadresslistan är ju till för att man ska kunna se vilka adresser som är upptagna i förväg och sedan kunna anmäla sitt lok på en adress som ingen annan redan har anmält på.
Är det verkligen så många som kommer att inte 9999 adresser räcker på en normal modulträff i Sverige?
MVH Perre
Jag vill kanske ha hjälp med ett lok, omprogrammering mm, sen kanske jag vill testa det på frikörningen, har jag då inte anmält loket måste jag ju även hitta på, en adress på körningen, och sedan måste jag programmera om det igen när jag kommer hem.
Tycker det är bra om vissa tar med sej många lok, det kan ju bli fel på ett lok och då är det ju bra om det finns likande att byta ut och om då inte detta lok tillhör de "10" måste man börja med att kolla lokadresser innan trafikspelet kan fortsätta.
Lokadresslistan är ju till för att man ska kunna se vilka adresser som är upptagna i förväg och sedan kunna anmäla sitt lok på en adress som ingen annan redan har anmält på.
Är det verkligen så många som kommer att inte 9999 adresser räcker på en normal modulträff i Sverige?
MVH Perre
@PerreNygren: Det är ett problem anser jag. Det handlar om hänsyn till andra deltagare. Bara för att jag har t.ex. 50 lok så finns det andra som bara har kanske 2 lok, men som har adresser mitt ibland de som jag skulle bokat om jag skulle bokat alla 50.
En annan sak är adresser som deltagarna fått i de klubbar de är med i. Det är praktiskt att kunna använda samma adress vid flera träffar. Har man dessutom gjort någon form av "lokkort", alltså beskrivning vilka funktioner som resp. F-knapp har, så brukar även adressen stå på dessa, särskilt på de s.k. FRED korten. Och använder man FRED så måste den också programmeras om ifall man byter adress på loket.
Så kan man undvika att behöva byta adress så är det bra. Det tar dessutom en massa tid.
/Lars
En annan sak är adresser som deltagarna fått i de klubbar de är med i. Det är praktiskt att kunna använda samma adress vid flera träffar. Har man dessutom gjort någon form av "lokkort", alltså beskrivning vilka funktioner som resp. F-knapp har, så brukar även adressen stå på dessa, särskilt på de s.k. FRED korten. Och använder man FRED så måste den också programmeras om ifall man byter adress på loket.
Så kan man undvika att behöva byta adress så är det bra. Det tar dessutom en massa tid.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
- PerreNygren
Tyvärr förstår jag inte
Får man inte ta med sej fler än 10st lok?
Om jag bara har två och kanske inte vill eller kan programmera om dessa och/eller göra nya lokkort, är det ju inte farligt att skicka PM till den som har ett lok anmält på samma adress som jag. Krocken måste ju inte bli med den som anmält många lok, kan också bli med en annan som anmält 1-3 lok.
När man gör lokkort kan det ju vara bra att tänka på vilken adress man tar, försöka hitta någon som få verkar använda, kan ju vara bra om man kan ha samma adress både hemma och på modulkörningar
MVH Perre
Får man inte ta med sej fler än 10st lok?
Om jag bara har två och kanske inte vill eller kan programmera om dessa och/eller göra nya lokkort, är det ju inte farligt att skicka PM till den som har ett lok anmält på samma adress som jag. Krocken måste ju inte bli med den som anmält många lok, kan också bli med en annan som anmält 1-3 lok.
När man gör lokkort kan det ju vara bra att tänka på vilken adress man tar, försöka hitta någon som få verkar använda, kan ju vara bra om man kan ha samma adress både hemma och på modulkörningar
MVH Perre
Tänker man köra 20 olika lok på den aktuella träffen, t ex för provkörning, så bör det vara OK att anmäla dem.
Men att slentrianmässigt anmäla 50 lok bara för att man har dem i listan bör inte vara OK.
Med vänlig hälsning
Daniel
Men att slentrianmässigt anmäla 50 lok bara för att man har dem i listan bör inte vara OK.
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
Anmäl i första hand sådana lok du vill ha med i trafikspelet eller som du vet du kommer att köra med under den fria körningen. Du kan ta med hur många lok som helst, och det går att anmäla lok på plats. Är någon adress bokad av någon annan kan man alltid be att få "låna" adressen av den personen. I praktiken är det mycket sällan två olika lok/tåg-ägare behöver samma adress samtidigt. En person kan ju inte köra med mer än ett par lok samtidigt.
Det vi vill begränsa är antal adresser man får boka upp per deltagare. Enklast vore om varje deltagare blev tilldelad ett intervall. Sedan är det upp till deltagaren att disponera dessa adresser på sina fordon.
Det finns redan vissa intervall som används, t.ex. 5800-5899 FREMO Sverige, ett antal medlemmar i Sverige som har adresser inom detta intervall.
/Lars
Det finns redan vissa intervall som används, t.ex. 5800-5899 FREMO Sverige, ett antal medlemmar i Sverige som har adresser inom detta intervall.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Troligare en onödigt låg gräns. Över 30 är anmälda av en person men flera ligger över 10 lok.LLJ skrev:Låter som ett bra förslag Thomas. Max 10 per deltagare är en rimlig nivå./Lars
Tilldelade 4-ställiga intervall är väl bra men intervall om 10 blir alltså alldeles för lite.
Jag förordar också frivillighet vid val av intervall eftersom deltagaren kanske redan av andra (läs hemmaklubb) har tilldelats en nummerserie.
Kan man få frågan satt i perspektiv. Hur gör andra:
- Finns det till att börja med några träffar annorstädes (utomlands) med loklistor i förväg där antalet lok per anmälare är begränsat ?
- Inträffar det ofta att olika deltagare vill använda samma 4-ställiga adresser ?
- Är det vanligt att deltagare "måste" ha 2-ställiga adresser därför att dekodern i lok är så gammal eller för att de har ett äldre digitalsystem hemma ?
Sedan tycker jag personligen att lite mer flexibilitet är att rekommendera vid val av lokadresser.
Förr har jag sett att flera personer har anmält samma adress.
En enkel sortering av listan visade att ägarna ofta hade valt den populära modellens treställiga loknummer.
Det finns ju några till liknande att välja på när 109 adresser är anmälda och 9890 fortfarande tydligen lediga.
------------------------------------------------------------
Hur är det förresten med märkning av loken ?
Vagnar ska ju vara märkta med färgkod.
Finns det någon regel om lokmärkning?
I min hemmaklubb ska lok vara tydligt märkta med lokadress undertill i framändan.
/Curt
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2016 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Om man tar FREMO H0-RE som exempel så får medlemmarna adresser tilldelade av en administratör för landets adresser. Adresserna ligger i olika intervall t.ex. 5800-5899 för Sverige.
När man åker på träff så bör man i förväg fått sina adresser och det är bara att köra utan risk för adresskollision.
En slags begränsning finns, för varje lok behöver man ha med en FRED. Så antalet FRED:ar man har begränsar antalet lok om man inte vill programmera om FRED:ar hela tiden.
(Man tillåter i princip inte andra körhandtag än FRED vid internationella FREMO träffar, bl.a. då andra handtag har för lätt att ändra adress men även strömförbrukning)
/Lars
När man åker på träff så bör man i förväg fått sina adresser och det är bara att köra utan risk för adresskollision.
En slags begränsning finns, för varje lok behöver man ha med en FRED. Så antalet FRED:ar man har begränsar antalet lok om man inte vill programmera om FRED:ar hela tiden.
(Man tillåter i princip inte andra körhandtag än FRED vid internationella FREMO träffar, bl.a. då andra handtag har för lätt att ändra adress men även strömförbrukning)
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam