Sida 2 av 7

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 01:02
av Eke
Hej igen alla!

Har läst vad ni skrivit nu under dagen på fikaraster och lediga stunder och försökt tänka till lite!
Ursprungsfrågan om lämpliga inställningar, där tänker jag att Stefan Fjällemarks förslag är bra om att sätta en bra skalenlig toppfart i CV5 och 30% av det värdet i CV6! Relativt enkelt, och det klarar dom flesta samt att det genererar hyggligt mjuka prestanda! Och dom som vill mer får gå på den mer avancerade 28-punktskurvan!

Accelerationen borde väl inte vara så olycksframkallande och borde kunna sättas så att toppfarten nås på 3-4 meter, en fördel med att ha ett relativt högt värde här är att man kan låta loket accelerera under tiden man byter köruttag vilket ser bättre ut än att avbryta accelerationen varje gång byte av uttag sker när man lämnar stationsområdet.

bromssträckan är ju vanskligare, att stanna på en loklängd låtersig nog knappt göras ens utan utrullning från toppfart, och ska man sedan ha krav på att loket ska röra sig mjukt så kanske en meter bromssträcka från full fart är mer realistisk! Man kör ju dessutom knappast full fart heller i någon större utsträckning så den där metern i bromssträcka har man nästan aldrig! Vid normal fart för stationsområde kanske man kan stanna på en loklängd med inställningen en meter från full fart! det här handlar ju lite om att köra ansvarsfullt också!

Dessa inställningar borde vara vad som krävs som minimikrav för att slippa "raketloken" på våra träffar samt att dom blir någorlunda enkla och trevliga att köra för nybörjare!
Qrt skrev:
Eke skrev:(Angående att ha inverterad funktion för tröghet/F4 ....Men det kan vi ta i en annan tråd!
Gärna fördjupade detaljdiskussioner i en annan tråd, men principen är ändå relevant här.
OK, då tar jag en genomgång av argumenten här men tekniska detaljer tar vi i en egen tråd om det behövs!
Det är så här!

Halvfart på F3 och deaktivering av tröghet på F4 har varit standard på europeiska standarddekodrar sedan slutet på nittiotalet och jag tycker att det vore mycket dumt att frångå något som är så inarbetat!

Som PeterC påpekar så fungerar det inte heller på Fred då ingen funktionsindikation finns och statusen kan ju följdaktligen vara vilken som helst utan att det syns, det är endast vid återstart av centralenheten som återställning av alla funktioner till noll görs, men centralen stängs ju endast av när vi går och lägger oss så det går aldrig att lita på att utrullningen är avstängd!
Fred är ju dessutom ett av dom vanligaste körhandtagen i trafikspel så effekten av en inverterad F4 är i stort sett ingen alls!

Det är mig veterligen endast ESU och kanske ytterligare någon tillverkare som har funktionen invertering, ska vi ha en regel som gör att bara vissa dekoderfabrikat kan användas?

ESU och troligtvis även Zimo har en bromsfunktion som man kan lägga in på någon F-knapp t.ex. F3 som är lämplig för detta.
Det blir då F3=halv broms och F4=full broms lätt åtkomligt på alla typer av körhandtag. Men om man inverterar F4 får man det märkliga fenomenet att man aktiverar halv broms med att aktivera F3 men att man aktiverar full broms med att DEAKTIVERA F4!!! Jag har provkört det och min simultanförmåga klagar högljutt över det användargränssnittet! Ställer stora krav på sinnesnärvaro för att klara det om man verkligen vill kunna använda bromsfunktioner och inte bara kunna stänga av utrullning vid körningens början!

Så snälla, släpp tanken om inverterad F4 även om den såg god ut från början, det kommer inte att förenkla tillvaron!


Det är en svår balansgång att göra regler som inte inverkar negativt för någon då vi alla har så olika förutsättningar eller önskmål!
Jag förstår er som förespråkar att det ska vara enkelt för nybörjare och dom som bara vill köra utan finesser. Men dom som vill mer måste ju också kunna få plats så att hobbyn utvecklas, många lägger mycket pengar och tid på att åka på våra träffar och att då inte få sina förväntningar förverkligade tror jag inverkar negativt på hobbyn! Vi kann inte lägga ribban så lågt att alla måste stanna på nybörjarnivån vad gäller körningen, det finns ju ställverk som är väldigt komplicerade och folk som vill sköta dom! Ska vi förbjuda sådana också så att nybörjare kan tjänstgöra överallt? Naturligtvis inte, nybörjaren väljer ju bara en annan station! Och vi kan göra likadant med körningen!
Jag har varit på modulträff där köruppdragen har varit märkta med svårighetsgrad i en skala där motorvagn från A till B var det lättaste och långa godståg med mycket tankeintensiv växling som svårare uppdrag med mellansvåra tåg därimellan! Ett lok med utrullning placerar man då i ett köruppdrag med svårare märkning! Det enda som krävs är att vi märker köruppdragen efter svårighetsgrad och lägger dom i olika högar istället för att ha bara en hög att välja från!
Efterhand lär vi oss hur fördelningen mellan svåra och lätta uppdrag ska vara!
Den träff jag besökte som hade svårighetsgrader på uppdragen hade olika många stjärnor på dom beroende på hur svåra dom var, men ett enkelare sätt skulle kunna vara att sätta färgade gem på köruppdragen där gröna skulle kunna vara enkla uppdrag, gula medelsvåra och röda svåra uppdrag, då kan man ju enkelt byta svårighetsgrad på ett uppdrag under träffen om vi vill och behöver!

Detta har blivit allt viktigare på senare tid då det är mer trafikspelsträffar och mindre tid för körning av egna tåg nu, men inget ont i det, jag gillar trafikspel om bara det rullande materialet är bra!
Det är också fler som intresserar sig för mer realistisk körning och vill kunna köra så än det var för bara något år eller två sen, så behovet finns även om majoriteten nog fortfarande vill ha lite enklare beteende på fordonen!
det är också viktigt att om man släpper ut ett lok med utrullning i ett trafikspel att det har ett körhandtag med indikering av funktionsstatus, det finns ju flera sådana som är bra, Uhlenbrock-Fred, Multimus eller Lenz, och dom ska ha funktionerna förklarade på körhandtaget så att alla kan läsa sig till hur det funkar!


Mvh. Eke

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 02:08
av pcederstrand
Bra och okej med märkning men
Det räcker inte att märka köruppdragen med svårighetsgrad. Man måste märka även handtagen med svårighetsgrad då också.
I GM16 fick man hämta enbart lok (något passande på bangården) för att sedan köra uppdraget.
Då måste vi ha ännu fler lok på bangården så att inte en "nybörjare" bara har att välja det "svåraste" loket.

Hur är det med den "dynamiska återkopplingen" som kan ställas in. Att loket går långsammare när det är tungt typ uppförsbacke och snabbare i nedförsbacke?
Borde inte detta användas så att många tunga vagnar gör loket långsammare och vice versa?

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 09:40
av Eke
Jo, klart man kan märka körhandtaget!
Det är väl bara att göra en liten klisterlapp med staplar hur loket beter sig, inte så svårt att få till i Excel eller open office! Då kan man ju välja ett lättkört lok till ett svårt uppdrag och tvärtom om man vill!
Ska försöka få till någon liten enkel etikett som funkar, tror jag vet precis hur den ska se ut!

Men jag tror egentligen att det räcker med en riktigt ifylld funktionslapp på körhandtaget enligt bilden nedan! Har man en sådan så ser jag inte problemet, tycker inte man ska underskatta folks förmåga att läsa innantill och en avstängning av det tröga beteendet är ju bara en knapptryckning bort!
Exemplet på bilden har varit med på ganska många trafikspel trots utrullning, visserligen inte av det extrema slaget men dock hyggligt lång!
Första gången loket var med i detta skicket var på Fremoträffen i Husqvarna för några år sedan och jag har aldrig haft några klagomål på det. Snarare tvärtom, bl.a. Janne Frelin var mycket nöjd över lok och körhandtag med funktionsbeskrivning och jag fick förfrågan från Fremo-Norge om lokinställningarna och den fartkurva loket har!
image.jpg
Mvh. Eke

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 11:51
av LLJ
Dock så har det visade handtaget LED som visar om en funktion är aktiv eller inte.

Det borde vara obligatoriskt att varje handtag som används i trafikspel även har en funktionsknappsbeskrivning för det fordon som det styr.

/Lars

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 11:55
av pcederstrand
"Ett knapptryck bort", hmmm just så farligt för mig med tjocka klumpiga händer på en Fred då ;-)

men tyvärr fattar jag faktiskt inte vad texten säger :-(
extrem tröghet eller låååång utrullning kanske vore bättre varningstexter

Får du plats med samma varning och övrig info även på en Fred?



Förslag på varningssymbol i stället för text

"Wilbur" - "jävlig seg i starten och bromssträckan är katastrofal"

Bild

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 12:01
av Eke
Ja, jag har en variant för vanlig Fred också, men den sitter på baksidan i en ficka!
Hur ska det vara skrivet för att vara tydligare?

Mvh. Eke

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 14:20
av Otto BvL
Hej alla!

Innan vi grottar in oss för mycket i CV-inställningar, funktionsknappar för diverse jippon mm, anser jag det viktigt att fastställa vilken funtionallitet vi vill ha. Alltså kraven före implementeringen!

En grundfråga, skall vi som lokförare med inget annat att syssla med, verkligen inre köra loken själva? Är det inte den verklige lokförarens upplevelser vi eftersträvar?

Är det inte lokförare vi vill vara och köra/bromsa loken själva? Tänk på att utan ett antal extra finesser, som kan vara svåra att lära och använda för nybörjare, är det omöjligt att stanna ett lok (med lång utrullning) snabbare än dekodern medger!

En annan fråga gäller lång och kort ljud signal varför skall man inte själv få bestämma signalens längd genom att hålla nere tangenten olika länge? Försök ge signalen "Tåg kommer" och "Jag är beredd på hinder eller spårändring" --- - - - (en lång och tre korta), med de två funktionsknapparna!

Det finns flera frågor av den här typen. Är det inte den ultimata körupplevelsen vi vill uppnå? Jag förstår heller inte (så när som vissa specifika undantag) varför man skall ha olika inställningar för olika till tillfällen! Det är väl viktigt att man lär sig lokets uppförande! (Ett undantag kan t.ex. vara godstågs- resp snälltågs-växel för ett svenskt D-lok.)

Mvh Otto

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 15:12
av Qrt
Först, eftersom jag höll på med det innan inlägget ovan:
Det ligger en del i PeterCs invändningar.

Beschleunigung betyder väl bara acceleration och ställs in på sitt/sina ställen.
(grundvärdet för den tid det tar från stillastående till full fart som sätts i CV3 hos Zimo)
Minskningen av hastigheten, Bremszeit, den tid det tar från max fart till stopp, det som vi väl här slarvigt utrullningen, ställs in på andra ställen.( grundvärdet för den tid det tar från full fart till stopp som sätts iCV4 hos Zimo)
http://www.zimo.at/web2010/documents/cvliste.pdf

Och då undrar jag också vad som händer när F4 hanteras: påverkas både accelerationen och retardationen ? Och hur då.

/Curt

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 15:36
av pcederstrand
@qrt
Den tar bort fördröjning helt både på acc och broms samtidigt.

personligen tycker jag att man vid "kastratgång" = "växlingsläge" = "halvfart" även kan mappa in att samtidigt fördröjnings tas bort, alltså bara en knapp för båda.

@eke
det var texten som var konstig "... utan ... aktiv .."
jag blev faktiskt fäst vid Wilbur i en varningstriangel ;-) den kan vi göra till ny standard för extrem fördröjning ;-)
passar även om vi mappar ihop F3 och F4 för Wilbur är ju även slö ;-)

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Postat: 2016-06-08, 15:52
av Qrt
Hej, Otto, trevligt att du hänger på (fast det trodde jag ju ändå).
:mrgreen: :mrgreen: färdigbearbetat: :mrgreen: :mrgreen:
Otto BvL skrev:Är det inte den verklige lokförarens upplevelser vi eftersträvar?
Är det inte lokförare vi vill vara och köra/bromsa loken själva?
Jo till viss grad menar jag. Om det går att hjälpa de inte så insatta att köra loken vettigt tycker jag man ska sträva efter det. Ett slags light variant av puristernas trögtstartande och extreeemt långsamt gående (sic!) ånglok för att ta ett exempel.
Tänk på att utan ett antal extra finesser, som kan vara svåra att lära och använda för nybörjare, är det omöjligt att stanna ett lok (med lång utrullning) snabbare än dekodern medger!
Helt min mening (fast jag fick läsa den flera gånger ;) )
Samtidigt anser jag faktiskt att det är förarens förbannade skyldighet att ta reda på hur körhandtaget fungerar.
Ja det är lite skämmigt att trycka på Stora Nödstoppet så det kanske kostar mindre prestige att köra på och sprida vagnar istället.

Men Väldigt Många Handtag har även en Nödstoppsfunktion för Eget Lok.

Den som inte i alla fall försöker ta reda på var den sitter och hur den fungerar på just det handtag han ska köra med borde degraderas omedelbart
[Se även citatet nederst].
En annan fråga gäller lång och kort ljud signal varför skall man inte själv få bestämma signalens längd genom att hålla nere tangenten olika länge? Försök ge signalen "Tåg kommer" och "Jag är beredd på hinder eller spårändring" --- - - - (en lång och tre korta), med de två funktionsknapparna!
Den här tråden har utvecklat sig till en köregenskaps- och körbarhetstråd.
Ljudet tycker jag vi behandlar i en separat tråd.
Är det inte den ultimata körupplevelsen vi vill uppnå?
Jo men var och en har sin egen definition därav och sina egna preferenser.

Mitt mål med den här tråden är fortfarande att få fram ett antal grundtips och rekommendationer för hur lok bör vara inställda som deltagare i trafikspel ställer till förfogande för andra att köra utan ½-timmars grundutbildning innan.

Jag tjatar vidare om att det behövs konkret information om hur ett antal vitala CVvärden bör vara inställda.
Sådant som vem som helst (i alla fall de som ändå knäckt hur man ställer in sina paddor och klösklossar) med hjälp av en återkopplande digitalcentral själv kan ställa in hemma.
Varför man skall ha olika inställningar för olika till tillfällen!
För min egen del handlar det om att minimera tidsåtgången inför varje tillfälle.
Därför har jag avdelat några lok ("dispolok :roll: ] till modulträffar och några till klubbkörningar.

Modulträffar innebär andra behov än interna klubbkörningar där alla känner varandra, kan ha en råare öppnare dialog och lättare lösa saker på plats.

Sedan har även jag några stycken lok som jag leker med själv eller bara lånar ut till förare som bevisligen förstår finesserna.
De loken kan vara inställda hur olika som helst, med mer eller mindre konstiga finesser.
Det är väl viktigt att man lär sig lokets uppförande!
Jomen visst. Men lånelok lägger inte den inhoppade föraren ner lika mycket lärtid på som på sina egna lok.

/Curt

Tillägg:
Jag öppnade motsvarande tråd i SvMJforum. Den tog inte samma vändning men har börjat komma in en del intressant även där. Till exempel från signaturen Haba:
haba skrev:
qrt skrev: - Det ska retardera hyfsat realistiskt.
- Men när man i panik vrider ner till noll ska det stanna inom en loklängd.
Det finns ett problem med den kombinationen.

I DCC så finns det två olika kommandon för "lok hastighet 0" och "lok nödstopp". MEN....

1. Inte alla dekodrar gör rätt när dessa kommandon kommer, dvs tar ner hastigheten utan fördröjning till noll när nödstopp kommer, vissa kör i alla fall fördröjningsrampen (vilket är IMnsHO fel).

2. Inte alla centraler kan skicka lokspecifik nödstopp. Många handkontroller har också bara en knapp som normalt skickar det globala (allt stopp) och inte det lokspecifika nödstoppkommandot.

3. Vissa centraler skickar nödstopp imellan när man byter riktining, vissa inte.

Dokumentationen är dessutom ofta bristfällig.

Så detta är inte ett CV-inställnings-problem.

Harald.