Har läst vad ni skrivit nu under dagen på fikaraster och lediga stunder och försökt tänka till lite!
Ursprungsfrågan om lämpliga inställningar, där tänker jag att Stefan Fjällemarks förslag är bra om att sätta en bra skalenlig toppfart i CV5 och 30% av det värdet i CV6! Relativt enkelt, och det klarar dom flesta samt att det genererar hyggligt mjuka prestanda! Och dom som vill mer får gå på den mer avancerade 28-punktskurvan!
Accelerationen borde väl inte vara så olycksframkallande och borde kunna sättas så att toppfarten nås på 3-4 meter, en fördel med att ha ett relativt högt värde här är att man kan låta loket accelerera under tiden man byter köruttag vilket ser bättre ut än att avbryta accelerationen varje gång byte av uttag sker när man lämnar stationsområdet.
bromssträckan är ju vanskligare, att stanna på en loklängd låtersig nog knappt göras ens utan utrullning från toppfart, och ska man sedan ha krav på att loket ska röra sig mjukt så kanske en meter bromssträcka från full fart är mer realistisk! Man kör ju dessutom knappast full fart heller i någon större utsträckning så den där metern i bromssträcka har man nästan aldrig! Vid normal fart för stationsområde kanske man kan stanna på en loklängd med inställningen en meter från full fart! det här handlar ju lite om att köra ansvarsfullt också!
Dessa inställningar borde vara vad som krävs som minimikrav för att slippa "raketloken" på våra träffar samt att dom blir någorlunda enkla och trevliga att köra för nybörjare!
OK, då tar jag en genomgång av argumenten här men tekniska detaljer tar vi i en egen tråd om det behövs!Qrt skrev:Gärna fördjupade detaljdiskussioner i en annan tråd, men principen är ändå relevant här.Eke skrev:(Angående att ha inverterad funktion för tröghet/F4 ....Men det kan vi ta i en annan tråd!
Det är så här!
Halvfart på F3 och deaktivering av tröghet på F4 har varit standard på europeiska standarddekodrar sedan slutet på nittiotalet och jag tycker att det vore mycket dumt att frångå något som är så inarbetat!
Som PeterC påpekar så fungerar det inte heller på Fred då ingen funktionsindikation finns och statusen kan ju följdaktligen vara vilken som helst utan att det syns, det är endast vid återstart av centralenheten som återställning av alla funktioner till noll görs, men centralen stängs ju endast av när vi går och lägger oss så det går aldrig att lita på att utrullningen är avstängd!
Fred är ju dessutom ett av dom vanligaste körhandtagen i trafikspel så effekten av en inverterad F4 är i stort sett ingen alls!
Det är mig veterligen endast ESU och kanske ytterligare någon tillverkare som har funktionen invertering, ska vi ha en regel som gör att bara vissa dekoderfabrikat kan användas?
ESU och troligtvis även Zimo har en bromsfunktion som man kan lägga in på någon F-knapp t.ex. F3 som är lämplig för detta.
Det blir då F3=halv broms och F4=full broms lätt åtkomligt på alla typer av körhandtag. Men om man inverterar F4 får man det märkliga fenomenet att man aktiverar halv broms med att aktivera F3 men att man aktiverar full broms med att DEAKTIVERA F4!!! Jag har provkört det och min simultanförmåga klagar högljutt över det användargränssnittet! Ställer stora krav på sinnesnärvaro för att klara det om man verkligen vill kunna använda bromsfunktioner och inte bara kunna stänga av utrullning vid körningens början!
Så snälla, släpp tanken om inverterad F4 även om den såg god ut från början, det kommer inte att förenkla tillvaron!
Det är en svår balansgång att göra regler som inte inverkar negativt för någon då vi alla har så olika förutsättningar eller önskmål!
Jag förstår er som förespråkar att det ska vara enkelt för nybörjare och dom som bara vill köra utan finesser. Men dom som vill mer måste ju också kunna få plats så att hobbyn utvecklas, många lägger mycket pengar och tid på att åka på våra träffar och att då inte få sina förväntningar förverkligade tror jag inverkar negativt på hobbyn! Vi kann inte lägga ribban så lågt att alla måste stanna på nybörjarnivån vad gäller körningen, det finns ju ställverk som är väldigt komplicerade och folk som vill sköta dom! Ska vi förbjuda sådana också så att nybörjare kan tjänstgöra överallt? Naturligtvis inte, nybörjaren väljer ju bara en annan station! Och vi kan göra likadant med körningen!
Jag har varit på modulträff där köruppdragen har varit märkta med svårighetsgrad i en skala där motorvagn från A till B var det lättaste och långa godståg med mycket tankeintensiv växling som svårare uppdrag med mellansvåra tåg därimellan! Ett lok med utrullning placerar man då i ett köruppdrag med svårare märkning! Det enda som krävs är att vi märker köruppdragen efter svårighetsgrad och lägger dom i olika högar istället för att ha bara en hög att välja från!
Efterhand lär vi oss hur fördelningen mellan svåra och lätta uppdrag ska vara!
Den träff jag besökte som hade svårighetsgrader på uppdragen hade olika många stjärnor på dom beroende på hur svåra dom var, men ett enkelare sätt skulle kunna vara att sätta färgade gem på köruppdragen där gröna skulle kunna vara enkla uppdrag, gula medelsvåra och röda svåra uppdrag, då kan man ju enkelt byta svårighetsgrad på ett uppdrag under träffen om vi vill och behöver!
Detta har blivit allt viktigare på senare tid då det är mer trafikspelsträffar och mindre tid för körning av egna tåg nu, men inget ont i det, jag gillar trafikspel om bara det rullande materialet är bra!
Det är också fler som intresserar sig för mer realistisk körning och vill kunna köra så än det var för bara något år eller två sen, så behovet finns även om majoriteten nog fortfarande vill ha lite enklare beteende på fordonen!
det är också viktigt att om man släpper ut ett lok med utrullning i ett trafikspel att det har ett körhandtag med indikering av funktionsstatus, det finns ju flera sådana som är bra, Uhlenbrock-Fred, Multimus eller Lenz, och dom ska ha funktionerna förklarade på körhandtaget så att alla kan läsa sig till hur det funkar!
Mvh. Eke