Oavsiktlig reset av dekoder

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Re: Oavsiktlig reset av dekoder

Inlägg av daniel »

Tompa skrev:
daniel skrev:
Tompa skrev:Men det ser jag mer som att ha adr3 ledig för dom som under körningen kommer mer oanmälda lok eller nyinköpta och vill provköra.
Inte alls ovanligt vid publika körningar, och särskilt körningar på Mässor.
Hur förhindrar ni att två personer samtidigt kör med sitt nyinköpta lok på adress 3?

Med vänlig hälsning
Daniel
Det gör vi inte.. :) ... på något kontrollerat sätt.
Men dom som håller på och trasslar på adr3 stör iallafall inte övriga adresser :)
Jag blir lite mörkrädd när jag hör det. Körning inför publik på mässa, ovana förare med nya lok, och flera lok med samma adress. Jag trodde vi försökte undvika att olyckor sker...

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson

Inlägg av PerOlofPettersson »

Det är ju inte bra om dekodern resetar sig, men det är väl som alla andra datasystem. De klarar inte av att vara igång för länge, utan att lägga av. Skulle det inte vara möjligt att adressen inte återställde sig, då hade det inte varit något problem. Om det går att lösa, att adressen inte ändras vid en reset av dekodern. Den skulle bara ändras om man gör en manuell reset av dekodern.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Tompa

Inlägg av Tompa »

daniel skrev:
Tompa skrev:
daniel skrev:
Tompa skrev:Men det ser jag mer som att ha adr3 ledig för dom som under körningen kommer mer oanmälda lok eller nyinköpta och vill provköra.
Inte alls ovanligt vid publika körningar, och särskilt körningar på Mässor.
Hur förhindrar ni att två personer samtidigt kör med sitt nyinköpta lok på adress 3?

Med vänlig hälsning
Daniel
Det gör vi inte.. :) ... på något kontrollerat sätt.
Men dom som håller på och trasslar på adr3 stör iallafall inte övriga adresser :)
Jag blir lite mörkrädd när jag hör det. Körning inför publik på mässa, ovana förare med nya lok, och flera lok med samma adress. Jag trodde vi försökte undvika att olyckor sker...

Med vänlig hälsning
Daniel
Och med det utalandet Daniel vill du säga vadå, jag är inte säker jag förstår?
Tänkte du komma på 3R stockholmskörningarna och styra upp så vi inte använder "fel adresser" :)
Du är välkommen Daniel, det vet :)
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Det var lite skämtsamt skrivet med en allvarlig underton.

Ni får givetvis göra som ni vill i MMM. Men jag blev lite förvånad. Det jag menar är att på en publik körning så är det mer saker som stjäl fokus, t ex folk som ställer frågor. Sen tolkade jag det som att oerfarna förare kan komma och prova sitt lok, men det kanske du inte alls menade. Med en oerfaren förare så blir riskerna större. Ett annat problem är att om ett lok börjar löpa amok så påverkar det ju inte bara det loket utan även andra lok som råkar vara i vägen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

StaffanWiman skrev:Varför skulle man ha adress 3 annat än om vill prova ett nyköpt lok innan man har haft tillfälle att ge det en vettig adress?
Daniel skrev:Jag blir lite mörkrädd när jag hör det. Körning inför publik på mässa, ovana förare med nya lok, och flera lok med samma adress. Jag trodde vi försökte undvika att olyckor sker...
Eke skrev:Jag är lite kritisk till att förbjuda saker utan att ta reda på fakta så fort något händer som man inte med en gång kan förklara, i slutänden blir det i så fall en massa saker som är förbjudna utan att någon kan ge en vettig förklaring till varför!
Eftersom adress 3 tydligen är den som är ingjuten i dekodern som standardadress vid återställning - avsiktlig eller oavsiktligt - är det bättre att de som vill köra sitt nya lok på träffar och mässor får hjälp med att få en annan adress innan loket sätts på spåret. Det skall ju ske förr eller senare. Ju förr desto bättre.

Och att sätta sin tillit till att dekodertillverkarna skall lösa problemet tror jag inte på. De flesta dekodrar används på privata banor eller klubbars banor, och där är problem med adress 3 litet.

Så jag tycker att adress 3 skall vara otillåten på modulkörningar. I bland är det bättre att "förbjuda" tills det finns en förklaring och lösning som inte riskerar att någon annans lok far i backen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

Jag har varit med om, hört och sett säkert ett tiotal "spontanreset" med återgång till adress 3 genom åren.
Även omställning från analog avstängd till analog påsatt ute på banan. Detta framför mina ögon minst 3 gånger. Själv ställt om till ej analog. Ställt den på banan och en stund senare haft rusning. Tagit loket till progspår och analog har varit påslaget. Detta två gånger i rad men någon timmes mellan rum.

Både på IB tiden och Lenz tiden. Mest Roco lok tror jag. Däremot inte så mycket senaste tiden. Kanske efter att vi började resetta Lenz-centralerna mycket oftare. Eller haft bättre boostrar och färre rusningar (ej digitalsignal utan bara fast maxspänning). Eller fler av senare generationer dekodrar.

Eftersom folk kan göra misstag och tro att loket har annan adress men egentligen fortfarande 3 efter reset eller köp så kommer vi inte tillåta adress 3 i MMM 2R

peter
mvh /peterc
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

På SMJ hade vi ursprungligen (90-talet) en 12A hembygd booster med ett slutsteg baserad på emitterföljare. 21W bilbroms lampor (senare 30 W) användes som säkring för varje matningsområde (10st). Vid kortslutning på ett område tändes en lampa och när den upphörde svalnade lampan långsamt vilket medförde att DCC spänningen också steg långsamt!
De microprocessorer som saknade inbyggd brownout-funktion och heller inte hade sådan funktion i den omgivande kretslösningen, tålde inte den långsamma spänningshöjningen och gick då ofta in i programmerings mode som vanligen medförde adressbyte. Mest frekvent var detta på växeldekodrar (som då delade spårems matningsområden)!

Möjligen kan det finnas sådana lokdekodrar finnas kvar, som tillsammans med dagen batteriuppbackde ljuddekodrar, borde kunna ge liknande effekter!?

Otto BvL
Qrt

Inlägg av Qrt »

pcederstrand skrev:Eftersom folk kan göra misstag och tro att loket har annan adress men egentligen fortfarande 3 efter reset eller köp så kommer vi inte tillåta adress 3 i MMM 2R
Jag var själv ensam på en anläggning nyligen och provkörde ett nytt lok med adress 3.
Efter en stund kapades det av nytillkommen förare som inte kollade om adressen var ledig.

Jag har sett (och hört ;) ) det hända tidigare på modulkörningar att deltagare sätter sitt lok på banan utan att kolla ifall adressen var upptagen. Och det kommer att hända igen.

Eftersom verkligheten nu är sådan håller jag med om att adress 3 inte ska tillåtas annat än vid korta överenskomna provkörningar.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Nu tror jag att vi är något på spåren! Tack Otto, tror du satte fingret på en möjlig förklaring!
Jag har själv aldrig varit med om en spontan reset av en dekoder men har hört att det åtminstone vid något tillfälle skedde när banan kortslöts.

Vi har tidigare haft ont om boostrar vilket gjort att vi haft lite för långa boosterdistrikt här och där ibland. Om då ett lok står mitt mellan boostern inmatningspunkt och kortslutningen längre bort borde det kunna uppstå ett väldigt svårt läge med låg spänning för loket då boostrarna har svårt att klara utlösningsvillkoret vid långa boosterdistrikt och tar väldigt lång tid på sig för att bryta eller helt enkelt inte bryter alls!
I ett sådant läge kan jag mycket väl tänka mig att en "spontan reset" skulle kunna uppstå!

Nuförtiden har vi haft lite bättre med boostrar på modulsyds träffar även om det kunde vara fler ibland. Men hur har det varit på MMM:s tidigare träffar?
Dom väldigt långa banor som byggts i Gävle och på Tekniska museet, hur många boostrar fanns det där och hur långa var boosterdistrikten?
Hur många moduler med bara honor för banankontakterna och lösa sladdar mellan modulerna fanns det då som ytterligare försvårade för boostrarna att klara utlösningsvillkoret?
Det verkar ju som om dom flesta fallen av spontan reset skett uppe hos MMM på lite tidigare träffar med väldigt långa banor! Modulsyd hade ju inte vuxit så mycket vid dessa tidpunkter så vi råkade nog inte ut för detta kan jag tänka.

För några år sedan pratades det om att ha en teknikträff där vi kunde testa och labba lite och reda ut sådana här saker. Jag är fortfarande intresserad av detta och ställer gärna upp med dom grejor och dom erfarenheter jag har!
Vi är ganska många här som har teknikintresset och säkert många som vill lära sig så jag tror att en sådan träff skulle gagna hobbyn samtidigt som det skulle vara mycket trevligt. Och så borde vi starta en forumdel där vi kunde bolla idéer och tankar om sådant här. Detta borde göra att vår tekniska standard kan förbättras på modulbanorna vi bygger så att mindre sådana här märkliga saker inträffar!
Det var detta jag menade i mitt inlägg nr: 7 i denna tråden, att vi ska ta reda på fakta om problemen istället för att bara förbjuda saker som möjligtvis kan krångla utan att vi tagit reda på varför!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

absolut en möjlig förklaring.
Tror nog en del boosterdistrikt (med kortslutningslampor osv) kunde vara både 2x 20 och kanske 2x30 meter förr MEN har för mig att vi flera gånger ändå provade med "mynt-metoden" att kortsluta i bortre ändarna och se att det löste ut (men inte alltid)

men adress 3 är inte bra iallafall ;-) av flera andra anledningar (tvåbenta)
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"