För hög spänning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Re: För hög spänning

Inlägg av daniel »

Det är nog inte motorn i första hand som riskerar ta skada utan dekodern. Och det kan nog skilja mellan olika märken hur känsliga dekodrarna är.

Jag har en bunt ultrasnabba dioder som är lämpliga just för sånt här. Jag köpte dem för spårledningskort men sen har det inte blivit av att jag använt dem. Men om det är någon som behöver så kan jag sälja dem för 5 kr/st. (Priset på hemsidan är exkl moms). Dessa dioder har ett spänningsfall på 1,1 volt.

Angående strömstyrkan på mina dioder så klarar de 3,5 A kontinuerligt och 90 A momentant så det bör räcka. Men har man en booster som ger 3,2 A kontinuerligt så kan det vara lämpligt att montera dioderna på ett kretskort som står luftigt (alltså inte inbäddat i en låda) och att man inte har något brännbart vid dioderna, ifall de blir varma.

Med vänlig hälsning
Daniel
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Hej

Enligt NMRA norm skall spänningen i spåret vara sådan att minst 12V erhålles efter dekoderns likriktare i loket! Detta innebär ca 13,5 V DCC mätt med TRMS-instrument i spåret. Till detta måste man vid boostern kompensera för ev. ytterligare spänningsfall fram till spåret tex strömavkännande återrapporteringsenheter. Centralenheter/boostrar med inställbar utspäning är OK. ROCO Z21, LENZ m.fl. men inte äldre ROCO utrustning!

Vad är olägenheterna då? DCC-spänningen varierar våldsamt med belastningen; 1 lok igång kanske 20 V, 10 kanske 13. Med få lok får dekodern i loket ta upp mycket större effekt (blir varmare = kortare livslängd). Dessutom påverkas ev glödlampsbelysning i tågen, lampor för 20V lyser svagt vid 12V, byter man till 12V lampor går dessa snabbt sönder vid 20V.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

För en hemmabana är väl 2 - 3 lok igång samtidigt det normala. Att ha 10 lok igång samtidigt är snarare något för en MJ-klubb eller en modulbana, men då låter det som att man borde ha ett antal boostrar. Dock kan persontåg med massa belysning kanske dra en del ström.

När är dessa mätningar gjorda? Det har hänt väldigt mycket på dekoder-sidan de senaste tio åren och dekodrarna drar idag mycket mindre ström än vad de tidiga dekodrarna drog.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

"Äldre Roco-utrustning", gäller det även de Multimus-anläggningar som ingår i dagens startförpackningar?

Är det ett reellt problem som skördar många dekodrars/motorers liv eller är det inte det i praktiken? (Tänker på de där sladdarna som man skulle hänga under bilen för att förebygga statisk elektricitet för många år sedan :-) )

Gissar att stillastående lok utan ljud och med släckta lysen inte drar ström alls.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Varje fordon med dekoder som står på ett spänningsförande spår drar ström, dock inte så mycket i overksamt tillstånd.

/Lars
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Otto BvL skrev:DCC-spänningen varierar våldsamt med belastningen
Hur mycket spänningen varierar med belastningen borde också bero mycket på boostern som används. En bra booster borde kunna hålla relativt jämn spänning över hela belastningsområdet. Nu har jag aldrig mätt så jag vet inte hur bra de boostrar vi använder är.

Vad gäller strömuttag i boostrarna så är det sällan jag har sett att vi har använt över 1 Ampere då min booster är inkopplad. Ett modernt ljudlok drar sällan över 300 mA.
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Men har någon i sinnevärlden råkat ut för att boostern sabbar lok eller är detta ett icke-problem och villospår i mina försök att utreda varför två lokmotorer gått sönder

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det är ett känt faktum att Roco har hög utspänning och det kan förstöra dekodrar. En trasig dekoder kan teoretiskt styra motorn fel så att den går sönder.

En motor även förstöras t.ex. om ett lok inte riktigt stängs av, utan står på körsteg 1 och står utan att kunna röra sig under en längre tid. Motorn blir varm och delar kan smälta.
Se därför alltid till att loken är helt stoppade innan ni drar ut sladden till körhandtagen i samband med avslutade köruppdrag.

/Lars
BjörnG

Inlägg av BjörnG »

StaffanWiman skrev:Men har någon i sinnevärlden råkat ut för att boostern sabbar lok eller är detta ett icke-problem och villospår i mina försök att utreda varför två lokmotorer gått sönder

Staffan
Hej
Jag undrar vad det är för lok som du fått motorhaveri på? Jag har själv ett, möjligen två, Heljan T21 som behöver nya motorer.
Vad var det för dekodrar?
Möjligen har min T21 råkat ut för just det Lars nämner, att loket stått på körsteg 1.

Hälsar och undrar
/Björn G.
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Brawa ett tanklok Br75. Gått sönder i flera omgångar. Vet inte om motorn skadades från början då endast dekodern byttes vid det tillfället. Vet ej exakt vad som gjordes då och vad som testades.
Från början hade det en ESU V4 sedan en ESU standard (tror jag den hette).

Fleischmann ett tanklok T9 som digitaliserats med samma dekodrar som det föregående.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"