För hög spänning
-
För hög spänning
Hej,
Jag har mätt spänningen som går ut från min Roco Multimus-anläggning. Den ligger mellan 19 och 20,9 volt. Är det skadligt högt? Kan man justera det på något för en icke elektronikkunnig enkelt sätt i så fall? Eller bör jag skaffa en annan anläggning.
I vilken del är felet? Transformatorn, boostern eller Multimusen?
Staffan
Jag har mätt spänningen som går ut från min Roco Multimus-anläggning. Den ligger mellan 19 och 20,9 volt. Är det skadligt högt? Kan man justera det på något för en icke elektronikkunnig enkelt sätt i så fall? Eller bör jag skaffa en annan anläggning.
I vilken del är felet? Transformatorn, boostern eller Multimusen?
Staffan
Re: För hög spänning
Roco är kända för att lämna lite hög spänning ut i spåret, det kan justeras ner lite genom att sätta dit några antiparallella dioder mellan spåret och förstärkaren!
Antiparallell = två dioder parallellt men vända åt var sitt håll så att det blir ett spänningsfall oavsett vilket håll strömmen kommer från!
Men hur har du mätt? Dom flesta multimetrar klarar inte att mäta dcc-spänning utan att gå ett för högt värde.
Mvh. Eke
Antiparallell = två dioder parallellt men vända åt var sitt håll så att det blir ett spänningsfall oavsett vilket håll strömmen kommer från!
Men hur har du mätt? Dom flesta multimetrar klarar inte att mäta dcc-spänning utan att gå ett för högt värde.
Mvh. Eke
-
Jag har fått låna en multimeter HC-779 autorange DMM står det på den om det säger dig något. Jag har mätt både när inget tåg rör sig och när ett eller två går. Då sjunker spänningen till under tjugo.
Är dessa spänningsnivåer - om nu mätningen stämmer - faktiskt skadliga för loken? Frågar eftersom jag ju har sju lok vars motorer inte har gått sönder.
Om spänningen är för hög, korrigeras det inte i dekodern?
Vilken typ av dioder ska det vara? (finns hos Kjell och co?)
Staffan
Är dessa spänningsnivåer - om nu mätningen stämmer - faktiskt skadliga för loken? Frågar eftersom jag ju har sju lok vars motorer inte har gått sönder.
Om spänningen är för hög, korrigeras det inte i dekodern?
Vilken typ av dioder ska det vara? (finns hos Kjell och co?)
Staffan
- PeterAlsén
- Kontakt:
1N5400 klarar 3A så det borde räcka för en Roco Mulitmus, kostar 14:90 hos Kjell men köper du 4 kostar de 30kr tillsammans
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Tkl i Nättelund
3A behöver dom klara då, alltså? Ska också fixa såna, men tänkte använda 1N4007, dom klarar för lite då? En lite djungel det där om man inte tänker till.
Thomas Sunesson
Dioderna bör klara lite mer i ström än vad den booster som de kopplas till ger som max. Hur mycket ger en multimus booster?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- PeterAlsén
- Kontakt:
Roco booster skall ge 3.2A så man får ta lite kraftigare doningar, BY550-100, 5A och klarar 100V, kostar knappt 2kr.......
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Tkl i Nättelund
Staffan, på DT16 kommer det att finnas folk som kan mäta spänningen korrekt på ditt rocosystem, ta med det dit om du har plats i bilen så får du nog ett riktigt svar på vilken spänning du har!
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Det är inte bara strömstyrkan att tänka på, vissa dioder är mer gjorda med tanke på effekttålighet än snabbhet, vilket kan påverka DCC-signalen som ska ta sig igenom.
-
Jag undrar om för hög spänning är ett reellt problem som flera har råkat ut för och som faktiskt har orsakat skador på lok? Och har just Rocos multimussystem verkligen orsakat sådana problem?
Det måste ju vara ett system som var och varannan person som har mj har eller har haft innan de skaffade något mer avancerat.
Jag är långt ifrån säker på att det är den eventuella överspänningen som har orsakat de två motorhaverierna men jag ville i alla fall utreda det spåret. Jag har ju sju lok till och de har gått väldigt mycket i flera år utan problem.
Grejerna är inte större än att de kan tas med till dt!
Staffan
Det måste ju vara ett system som var och varannan person som har mj har eller har haft innan de skaffade något mer avancerat.
Jag är långt ifrån säker på att det är den eventuella överspänningen som har orsakat de två motorhaverierna men jag ville i alla fall utreda det spåret. Jag har ju sju lok till och de har gått väldigt mycket i flera år utan problem.
Grejerna är inte större än att de kan tas med till dt!
Staffan