28 eller 128 körsteg

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av LLJ »

Otto BvL skrev:Hej

Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar.

M.v.h. Otto BvL
Men detta gäller inte alla centraler, som nämnts ovan. Digitrax tömmer sin adresslista på overksamma lok (adresser som inte har handtag anslutet) ganska ofta.
En gissning är att Lenz LZV 100 är den central som har "störst problem" då adresslistan inte töms automatiskt.

Någon som vet hur Roco Z21 fungerar? Tömmer den sin adresslista automatiskt?

/Lars
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Otto BvL »

LLJ skrev:
Otto BvL skrev:Hej

Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar.

M.v.h. Otto BvL
Men detta gäller inte alla centraler, som nämnts ovan. Digitrax tömmer sin adresslista på overksamma lok (adresser som inte har handtag anslutet) ganska ofta.
En gissning är att Lenz LZV 100 är den central som har "störst problem" då adresslistan inte töms automatiskt.

Någon som vet hur Roco Z21 fungerar? Tömmer den sin adresslista automatiskt?

/Lars
Om nu Digitrax kan hålla t.ex. 20 aktiva lok i centralen så blir även där cykeln förlängd vid 128 körsteg i förhållande till 28.
(Längre telegram, flera telegram vid fartändring osv).

Otto BvL
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av LLJ »

Sant, men en väldig skillnad mot att hålla 150 eller fler lok igång samtidigt.

/Lars
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 378
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av pcederstrand »

men med många "aktiva" lok så blir det lika mycket trafik på en Digitrax (lite beroende på skillnad av hur ofta saker skickas ut från registren till banan)

fast problemet är ju att ju saktare du vrider handtaget med 128 stegs upplösning ju fler av de körstegen hinner ut på bussarna oavsett pollande eller direktbuss
ju fler som använder 128 körsteg (TROTS ATT MAN INTE BEHÖVER DET) desto fler blir uppdateringarna på bussarna
och som Otto säger så är dessa paket också STÖRRE/LÄNGRE ...


(även om jag vet att det inte är 128 steg om man sätter maxhastighet-cv till hälften (utan då "bara" 64) så räcker det ändå med 28 in till dekoder)

och jag tömmer ALLTID Lenz-centraler VARJE eller 2 ggr per dag på våra körningar (om jag är i där)
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3619
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av daniel »

Otto BvL skrev:Faktum är att telegrammet för 128 steg är längre än det för 28. Vid fartändring sänds dessutom fler telegram per lok. Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar. Vid målbromsning i TC kan stoppunkten dessutom flyttas fram.
Vad grundar du påståendet att "fler telegram skickas per lok" på? Johnny grundar sitt resonemang på att han har lyssnat på DCC-bussen och sett vad som faktiskt sänds.

Sen undrar jag hur mycket längre ett paket med 128 fartsteg egentligen blir. Jag har lite svårt att tolka DCC-standarderna, men det enklaste DCC-paketet är fyra bytes. Preamble, Address, Data, Checksumma. Det förutsätter korta adresser (1-99), men vi kör ju med långa adresser på nästan alla lok. Jag gissar att ett DCC-paket till ett lok med lång adress och 28 fartsteg tar fem bytes, medan ett DCC-paket till ett lok med lång adress och 128 fartsteg tar sex bytes. I så fall är DCC-paketet med 128 fartsteg 20% längre, vilket borde ha marginell betydelse.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 605
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av JanFrelin »

Ska man växla är 128 fartsteg bra. Ni får helt enkelt ge upp Lenz, det fallerar ju här också.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 605
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av JanFrelin »

Allvarligt talat har Otto förstås rätt i att det blir fler paket om kör med flera fartsteg, varje fartförändring kräver ju flera steg.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Eke »

pcederstrand skrev: men Eke det är bara att ändra kurvlutningen antingen i 3 stegs eller i 14/28 stegskurvan för du kan ju inte mena att du behöva 1 km/h upplösning i de höga hastigheterna?

i sollentuna14 hade vi en IB som central med default DCC128 för varje ny lokadress. Under hela lördagen klagade flera förare på lok som verkade felaktiga för dom var sega i starten ... varför ....
jo, jag kom på dagen efter när jag skulle använda min Daisy att de andra kört med de analog/incrementerande Freddarna där man måste vrida 70-11 varv för att ens komma upp i krypfart
Nej självklart behöver jag inte det, det är bara dom lägsta körstegen typ 1-5 som jag nyttjar det på och jag gör egna fartkurvor som är så flacka som det bara går i det lägsta området! Ändå kan jag märka en klar skillnad mellan 28 och 128 fartsteg!

Angående dom incrementala körreglagen satt du fingret på en punkt som jag glömde! Det är ju naturligtvis synnerligen irriterande som du skriver att vrida runt för många varv som då blir följden av dom 128 körstegen men det löser man ju genom att välja 28 för dom körhandtagen då!
Har för övrigt en Profi-boss med sådant reglage som jag satt en liten knopp på vredet och helt plötsligt har jag fått ett favorithandtag att köra växellok med trots 128 körsteg och incrementalvred och helt bortkopplad tröghet! Kör mina Ub/Ue-lok med superprecision med detta och det är inte det minsta irriterande med fler varv att vrida när man kan veva på med tummen! (ca: 4 varv) :D

Och som Daniel skrev tror jag det är en smaksak och tycker att den som kör ska få välja det han vill!

Otto BvL skrev:Hej

Faktum är att telegrammet för 128 steg är längre än det för 28. Vid fartändring sänds dessutom fler telegram per lok. Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar. Vid målbromsning i TC kan stoppunkten dessutom flyttas fram.

M.v.h. Otto BvL
Hmm....jo jag har nog trott att telegrammet kunde vara lite längre men ändå haft föreställningen att det mest skulle kunna vara av marginell påverkan.
Däremot att det skulle bli flera telegram per lok vid fartändring är jag tveksam till, är det inte en uppdatering per pollning oavsett om hastigheten ändrats eller ej? (Med Xpressnet alltså!)
pcederstrand skrev:1) Då är det fastlagt att "trafiken" på bussen ökar (och tom. kan förstöra inställningar)
Vad är det för inställningar som kan förstöras?
LLJ skrev:
Otto BvL skrev:Hej

Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar.

M.v.h. Otto BvL
Men detta gäller inte alla centraler, som nämnts ovan. Digitrax tömmer sin adresslista på overksamma lok (adresser som inte har handtag anslutet) ganska ofta.
En gissning är att Lenz LZV 100 är den central som har "störst problem" då adresslistan inte töms automatiskt.

Någon som vet hur Roco Z21 fungerar? Tömmer den sin adresslista automatiskt?

/Lars
Jo, Roco säger att den har en dynamisk loklista och det tolkar jag som att den gör purge, vilket inte Lenz gör och lider lite av!
Det vore kul om MMM kunde testa att köra lite med Roco-central någon gång eftersom den största ansamlingen Lenzhandtag finns i Stockholm och det är bra att testa så att man vet!
Här nere i syd har vi ju kört både Z21 och Multimus som central med goda resultat, men vi har ju inte samma mängd Lenzhandtag som MMM!
På DT14 hade vi bara 16 Lenz av ca: 50 körhandtag totalt!


Mvh. Eke
Johnny
Inlägg: 348
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Johnny »

JanFrelin skrev:Allvarligt talat har Otto förstås rätt i att det blir fler paket om kör med flera fartsteg, varje fartförändring kräver ju flera steg.
Nej, om man gör en större fartförändring så sänds inte alla mellansteg ut till rälsen.

Loconetbussen använder alltid 128 fartsteg, oavsett vad centralen skickar ut på rälsen. Detta innebär att man måste ändra Loconethandtaget 4 steg för att det skall medföra någon fartförändring i rälssignalen. Om man nyttjar 128 fartsteg däremot, så blir det ett 1:1 förhållande mellan Loconet och DCC vad gäller antalet fartsteg.

I Digitrax DCS 100 är det ett tämligen stort dödband i början av fartregistret om man nyttjar 28 DCC-steg. Inte förrän man är uppe i Loconetsteg 16 så erhålls DCC-steg 1. Detta innebär att Fremofreddarna kan kännas tröga i starten om man använder 28 DCC-steg, eftersom dessa använder samtliga 128 fartsteg på Loconet oavsett hur centralen är inställd.
Otto BvL
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-04-07, 15:08

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Otto BvL »

Nej, om man gör en större fartförändring så sänds inte alla mellansteg ut till rälsen.
Sant, men det gäller båda varianterna varför det ändå blir fler telegram ju fler körsteg som skall passeras vid pådrag/inbromsning.
De olika körhandtagsbussarnas funktion (LocoNet, ExpressNet m.fl.) spelar ingen eller liten roll i det här avseendet då dessas hastighet är mycket högre än DCC-signalens till spåret.

Otto BvL
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"