Köra digitalt hemma - vad behöver jag?
Re: Köra digitalt hemma - vad behöver jag?
Observera att det är skillnad i såväl funktion som pris på Z21 (med versalt Z) resp z21 (med gement z)
Är det den där satsen med ett tyskt diesellok målat i någon märklig färgsättning och SJ-märkt med tre gröna skjuthuvsvagnar?
Om så, kan jag vara intresserad av att köpa vagnarna av dig eftersom jag kör svenskt, och du kanske inte är i så stort behov av dessa eftersom du kör amerikanskt!
Då kanske den satsen kan bli väldigt prisvärd för dig! Dock finns det inte loconet i den vita z21:an men Xpressnet och telefon går bra!
Är det bara för hemmabruk så funkar ju dom körhandtagen som finns till z21.an kanske bättre än fred eftersom det blir lättare att byta lokadress, och Multimöss brukar man kunna få tag i relativt billigt!
Hmm....kollade satsen nu och det verkar vara en Multimus och inte en vit z21 som digitalutrustning med där! Vilket då utesluter telefonkörning direkt från boxen!
Är ändå intresserad av vagnarna om du trots allt skulle köpa den!
Mvh. Eke
Om så, kan jag vara intresserad av att köpa vagnarna av dig eftersom jag kör svenskt, och du kanske inte är i så stort behov av dessa eftersom du kör amerikanskt!
Då kanske den satsen kan bli väldigt prisvärd för dig! Dock finns det inte loconet i den vita z21:an men Xpressnet och telefon går bra!
Är det bara för hemmabruk så funkar ju dom körhandtagen som finns till z21.an kanske bättre än fred eftersom det blir lättare att byta lokadress, och Multimöss brukar man kunna få tag i relativt billigt!
Hmm....kollade satsen nu och det verkar vara en Multimus och inte en vit z21 som digitalutrustning med där! Vilket då utesluter telefonkörning direkt från boxen!

Är ändå intresserad av vagnarna om du trots allt skulle köpa den!
Mvh. Eke
Olle Sahlin skrev:Följdfråga efter att ha pratat med MJ-Hobby...
Habo Hobby säljer Digitrax och MJ-Hobby har Roco Z21. Personen på MJ-Hobby nämnde även Rocos startsats Digiset med en "SJ"-diesel, vagnar och spåroval som en möjlighet. Med utgångspunkt från min originalfråga - är det senare ett alternativ? För 150 kr extra kan jag mycket väl tänka mig att få med en spåroval och en växel som testbana. Själva tågsetet får väl betraktas som en ren bonus (funderar på att märka eller måla om loket till ett rent industrilok i så fall).
Prismässigt ligger Digitrax och Rocos startsats på nästan samma pris - 1900 för Digitrax och 2050 för Rocos startsats, medan Z21 kostar 3744 kr från MJ-Hobby, vilket prismässigt utesluter Z21.
Roco har nyligen släppt billiga startsatser med z21, tex denna:
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=41502
Pris 2250 hos Mjhobbyexperten.
Vill man ha ett tyskt tåg så är den här kanske ännu mer prisvärd, lok och 3 personvagnar för 3150.
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=41507
Jag misstänker att multimussatserna snart försvinner.
Mvh UB
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=41502
Pris 2250 hos Mjhobbyexperten.
Vill man ha ett tyskt tåg så är den här kanske ännu mer prisvärd, lok och 3 personvagnar för 3150.
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=41507
Jag misstänker att multimussatserna snart försvinner.
Mvh UB
-
Ok, där blev det lite mer att fundera över! Ber att få tacka för kommentarerna!
- pcederstrand
... och som sagt Z21 och Zehpyr kan programmera (= egentligen läsa av) dekodrar MEN det kan inte lill-z eller multimus
mvh /peterc
Enligt en pdf som Urban länkade till så kan z21 skriva/läsa CV, men bara på main.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
En fundering till att komplettera med...
Ska du köra och programmera på samma ställe? Programmering "på anläggningen" är inte alltid det smidigaste, inte säkert att man behöver programmering på systemet som kör anläggningen. Fundera på att förbereda en "versktadsprogrammerare" och använd t.ex. en SPROG eller annan enhet som du kan programmera dekodrarna med vid datorn, ev på "rullställ"...
När det gäller det Semi-Svenska startset:et från Roco med T94 eller vad de kallar loket så innehåller det inte z21 utan en Multimus... Vagnarna är dessutom de blå SBB vagnar som är ommärkta (helt enligt förebilden...), såg någon nämna dom som gröna men jag skulle säga blå... (Fråga min fru ang mitt färgseende, eller brist på detsamma... Anser mig dock inte färgblind...
)
Hälsar,
Anders Ö
Ska du köra och programmera på samma ställe? Programmering "på anläggningen" är inte alltid det smidigaste, inte säkert att man behöver programmering på systemet som kör anläggningen. Fundera på att förbereda en "versktadsprogrammerare" och använd t.ex. en SPROG eller annan enhet som du kan programmera dekodrarna med vid datorn, ev på "rullställ"...
När det gäller det Semi-Svenska startset:et från Roco med T94 eller vad de kallar loket så innehåller det inte z21 utan en Multimus... Vagnarna är dessutom de blå SBB vagnar som är ommärkta (helt enligt förebilden...), såg någon nämna dom som gröna men jag skulle säga blå... (Fråga min fru ang mitt färgseende, eller brist på detsamma... Anser mig dock inte färgblind...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
-
Just nu försöker jag ta in och smälta informationen i ett par olika trådar om huruvida Roco z21 är något att satsa på. Den versionen finns just nu i åtminstone fyra olika startsatser, två med Rc-lok och två med tyska tågset. Tror nästan att det enklaste är att köra på Digitrax ändå...