Fria rummet på MMM-moduler
-
Fria rummet på MMM-moduler
Hej alla glada modulbyggare,
Jag funderar lite runt det här med höjden på fria rummet på våra moduler. MMM-standarden anger 69 mm som höjden på det fria rummet, men med tillägget:
”På grund av olycksrisken skall samtliga spår ha plats för trafik med ellok med uppfälld strömavtagare, även om normalt sett ellokstrafik ej förväntas på spåret.”
I praktiken är det ju så att strömavtagarnas höjd i uppfällt läge varierar ganska mycket beroende på fabrikatet på lok och/eller strömavtagare.
Vad anser den här samlade expertisen att man bör ha för höjd över RÖK för att uppfylla detta skallkrav som inte anger något fast mått?
I mitt fall gäller det både utrymmet i tunnlar och under viadukter/broar (med FCS), men det bör ju vara samma krav i båda fallen.
Mycket nyfiken på era synpunkter och erfarenheter.
Jag funderar lite runt det här med höjden på fria rummet på våra moduler. MMM-standarden anger 69 mm som höjden på det fria rummet, men med tillägget:
”På grund av olycksrisken skall samtliga spår ha plats för trafik med ellok med uppfälld strömavtagare, även om normalt sett ellokstrafik ej förväntas på spåret.”
I praktiken är det ju så att strömavtagarnas höjd i uppfällt läge varierar ganska mycket beroende på fabrikatet på lok och/eller strömavtagare.
Vad anser den här samlade expertisen att man bör ha för höjd över RÖK för att uppfylla detta skallkrav som inte anger något fast mått?
I mitt fall gäller det både utrymmet i tunnlar och under viadukter/broar (med FCS), men det bör ju vara samma krav i båda fallen.
Mycket nyfiken på era synpunkter och erfarenheter.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Re: Fria rummet på MMM-moduler
Jag tolkar den citerade meningen som att alla spår måste kunna passeras av lok med strömavtagare uppfälld till höjden som anges i standarden.
Dvs även om man bygger en modul enbart avsedd för diesel/ång-trafik så måste den anpassas efter det fria rummet.
Kanske lite onödigt att skriva men förtydligar det hela så ingen bygger en för låg bro tex.
Mvh UB
Dvs även om man bygger en modul enbart avsedd för diesel/ång-trafik så måste den anpassas efter det fria rummet.
Kanske lite onödigt att skriva men förtydligar det hela så ingen bygger en för låg bro tex.
Mvh UB
Inför TM14 diskuterades hur högt strömavtagare fick sträcka sig uppåt.
Till slut sattes en "strömavtagarrensare" upp vid utfarten från magasinet på det att ingen modul eller luftledning som byggts enligt norm skulle få skador.
Den utfördes naturligtvis(?) i enlighet med MMM normen.
Vilken höjd i millimeter över rälöverkant sattes den på ?
Bifråga: På amerikanska spår rullar ju även så kallade double-stack tåg.
Har USMS annan fri höjd angiven i sina normer ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-sta ... rt#History
mvh Curt
Till slut sattes en "strömavtagarrensare" upp vid utfarten från magasinet på det att ingen modul eller luftledning som byggts enligt norm skulle få skador.
Den utfördes naturligtvis(?) i enlighet med MMM normen.
Vilken höjd i millimeter över rälöverkant sattes den på ?
Bifråga: På amerikanska spår rullar ju även så kallade double-stack tåg.
Har USMS annan fri höjd angiven i sina normer ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-sta ... rt#History
mvh Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
-
Jag har inte tolkat kommentaren till MMM-normen på samma sätt som du.UBJ skrev:Jag tolkar den citerade meningen som att alla spår måste kunna passeras av lok med strömavtagare uppfälld till höjden som anges i standarden.
Mvh UB
Det kan vara lämpligt att visa ett lite längre citat från normen:
”Det fria höjdrummet skall väljas för trafik med kontaktledning (med måttet H5 ändrat till 69 mm fritt höjdrum), även om kontaktledning ej finns monterad på modulen.
På grund av olycksrisken skall samtliga spår ha plats för trafik med ellok med uppfälld strömavtagare, även om normalt sett ellokstrafik ej förväntas på spåret. ”
H5-måttet i NEM102 anger lägsta tillåtna läget för kontaktledningen. Därav mina funderingar.
I NEM102 anges nedanstående.
I den tyska originalutgåvan:
Das Maß H5 gibt die Begrenzung des lichten Raumes bei tiefster Fahrdrahtlage an. Der Fahrdraht und seine Halterung dürfen in den oberen Teil hineinragen.
I den engelska översättningen (som tidigare fanns på MOROPs hemsida):
Measurement H5 is the standard clearance with the overhead contact wire in standard position.
The contact wire, its mounting, and the pantograph may project into the area above this box.
Alltså tolkar jag det som om strömavtagaren kan och får vara högre upp än 69 mm även enligt MMM-normen. Allt sägs ju vara baserat på NEM102.
På de av mina lok som jag har mätt strömavtagarens höjd i uppfällt läge varierar höjden mellan ca. 70 – 82 mm.
Värst/högst är det senaste Jeco Rc2 – Rc3-loket med enbenta strömavtagare speciellt om kontaktskenan står i lutande läge.
Om det enbart är på grund av olycksrisken som samtliga spår skall ha plats för trafik med ellok med uppfälld strömavtagare så bör väl den fria höjden i tunnlar och under broar vara minst 85 mm.
Det fria rummet är ju mått på det minsta utrymme där det inte får finnas några hinder (med nerfälld strömavtagare)!
Finns det överhuvudtaget några MMM-bestämmelser om storleken på fordon som tillåts köra på MMM-moduler? Jag kan inte påminna mig om att ha sett/läst några sådana. Vilken höjd är det på en US-vagn med dubbla containrar på varandra? Är sådana tillåtna att gå på ALLA MMM-moduler? Vår fria höjd bör väl i så fall ta hänsyn även till dessa. Jag är på jakt efter verkligheten/praktiken, inte några teoretiska modeller.
Lars-Erik Larsson
--------------------
--------------------
I den gamla normen står uttryckligen att, citat:
"Fordon med strömavtagare har dessa fixerade på en höjd av 65 mm över rälsens överkant"
Det har jag trott gäller än idag.
Iallafall gäller det i nuvarande 3R-norm (samma skrivning)
"Fordon med strömavtagare har dessa fixerade på en höjd av 65 mm över rälsens överkant"
Det har jag trott gäller än idag.
Iallafall gäller det i nuvarande 3R-norm (samma skrivning)
-
Det kan väl knappast vara meningen att man ska behöva bygga så att alla ellok ska kunna köra med maximalt uppfällda strömavtagare eller att man ska kunna lasta två containrar på varandra på en modul med europeisk förebild.
Staffan
Staffan
-
Förvisso inte MMM, men inom Fremo-Sverige har vi haft liknande diskussioner då vi håller på att ta fram en kompletterande rekommendation till Fremo-H0-RE-normen vad gäller svenska förhållanden. H5 rekommenderas att vara 69 mm (samma som MMM och Fremo-Norge har). Vad gäller strömavtagarnas läge så har vi följande skrivning i utkastet "Strömavtagare som är uppfällda bör fixeras på visuellt korrekt höjd, dock max 67 mm över rök", med följande förtydligande "Då flera vanligt förekommande svenska ellok i skala H0 inte är helt skalenliga är det bättre att sätta strömavtagaren på en visuellt korrekt höjd än prototypmässigt korrekt höjd".
/Erik
Den höjd strömavtagaren får i uppfällt läge bör vara högre än kontaktledningens höjd då det är tänkt att strömavtagaren ska kunna tryckas upp mot kontaktledningen. Då vi inte kör med kontaktledning i modulsammanhang i Sverige så behöver vi fixera strömavtagaren på lämplig höjd så den ligger under den virtuella kontaktledningen.Lokstallslasse skrev:På de av mina lok som jag har mätt strömavtagarens höjd i uppfällt läge varierar höjden mellan ca. 70 – 82 mm.
/Erik
När det gäller verkligheten och MMM-moduler så skulle jag fixera strömavtagaren på 65 mm, då har man 4 mm marginal till minimihöjden 69 mm och bör klara en något felmonterad luftledningsbrygga tex.
Mvh UB
Mvh UB
Trodde inte jag skulle skriva mer om detta, men men..... det finns ju dom som tjatar om Kartago också! 
Jag har ju tidigare sagt att jag skulle föredra att den fria höjden under utliggarna (och broar och annat) borde höjas lite från dom 69 millimetrarna som dom flesta verkar ha fastnat för, och tycker så fortfarande även om det verkar trögt att få gehör för detta!
Dels så är en hel del av våra lite äldre modeller inte helt skalenliga och ser helt klart bättre ut med strömavtagarna fixerade på 69 millimeter, t.ex. våra Rc-lok från Roco och märklin t.ex., troligtvis är dom konstruerade för att det ska se bra ut med strömavtagarna uppe mot tråden som jag tror NEM-normen säger ska vara på 69 millimeter!
Ska man ha utliggarna på exakt skalenlig höjd så skulle dom snarare sänkas med ännu sämre estetiskt resultat med våra ibland inte helt riktiga modeller som dessutom måste ha lite marginal på dom fixerade strömavtagarna! Tycker det är bätttre att skapa den marginalen genom att höja utliggarna lite istället för att sänka strömavtagarna! Tror också att dom flesta som tittar på våra modeller tittar mer på loken än stolparna och få har nog stått och studerat kontaktledningsstolpar så noggrant att dom skulle se att dom kanske sitter några millimeter för högt på modellen!
En strömavtagare på fel höjd däremot syns ganska tydligt för ett känsligt öga då den inte bara ändrar höjd utan även form genom att vinklarna i dess knän blir helt fel då!
En synergieffekt med lite högre fri höjd blir ju också att marginalen ökar lite om en strömavtagare trots allt skulle råka åka upp lite för högt, inte så dumt för dom som kanske satsat ett par tusen kronor på kontaktledningsbryggor från Entec t.ex., skulle själv känna mig lite lugnare när jag kör under dom om jag vet att jag har bra marginal!
Jag skulle vilja att det fria rummet på höjden låg på kanske 73-74 millimeter så att man kan fixera strömavtagarna på 69 millimeter på dom modeller som kräver det, dom flesta nyare modeller verkar vara skalenliga och kan ju fixera sina på lite lägre höjd för rätt estetik!
Och skulle en amerikansk vagn med två containers på höjden råka få plats så är det väl bra, vet inte hur höga dessa är dock!
Ibland är ju amerikanska moduler ihopkopplade med våra europeiska, och är det fri körning så kan väl ett amerikanskt godståg godståg platsa lika bra som ett franskt TGV vid tågmötet i Modulboda med en svensk D-burk!
Mvh. Eke

Jag har ju tidigare sagt att jag skulle föredra att den fria höjden under utliggarna (och broar och annat) borde höjas lite från dom 69 millimetrarna som dom flesta verkar ha fastnat för, och tycker så fortfarande även om det verkar trögt att få gehör för detta!
Dels så är en hel del av våra lite äldre modeller inte helt skalenliga och ser helt klart bättre ut med strömavtagarna fixerade på 69 millimeter, t.ex. våra Rc-lok från Roco och märklin t.ex., troligtvis är dom konstruerade för att det ska se bra ut med strömavtagarna uppe mot tråden som jag tror NEM-normen säger ska vara på 69 millimeter!
Ska man ha utliggarna på exakt skalenlig höjd så skulle dom snarare sänkas med ännu sämre estetiskt resultat med våra ibland inte helt riktiga modeller som dessutom måste ha lite marginal på dom fixerade strömavtagarna! Tycker det är bätttre att skapa den marginalen genom att höja utliggarna lite istället för att sänka strömavtagarna! Tror också att dom flesta som tittar på våra modeller tittar mer på loken än stolparna och få har nog stått och studerat kontaktledningsstolpar så noggrant att dom skulle se att dom kanske sitter några millimeter för högt på modellen!
En strömavtagare på fel höjd däremot syns ganska tydligt för ett känsligt öga då den inte bara ändrar höjd utan även form genom att vinklarna i dess knän blir helt fel då!
En synergieffekt med lite högre fri höjd blir ju också att marginalen ökar lite om en strömavtagare trots allt skulle råka åka upp lite för högt, inte så dumt för dom som kanske satsat ett par tusen kronor på kontaktledningsbryggor från Entec t.ex., skulle själv känna mig lite lugnare när jag kör under dom om jag vet att jag har bra marginal!
Jag skulle vilja att det fria rummet på höjden låg på kanske 73-74 millimeter så att man kan fixera strömavtagarna på 69 millimeter på dom modeller som kräver det, dom flesta nyare modeller verkar vara skalenliga och kan ju fixera sina på lite lägre höjd för rätt estetik!
Och skulle en amerikansk vagn med två containers på höjden råka få plats så är det väl bra, vet inte hur höga dessa är dock!
Ibland är ju amerikanska moduler ihopkopplade med våra europeiska, och är det fri körning så kan väl ett amerikanskt godståg godståg platsa lika bra som ett franskt TGV vid tågmötet i Modulboda med en svensk D-burk!
Mvh. Eke
-
Hej!ErikKuiper skrev:Förvisso inte MMM, men inom Fremo-Sverige har vi haft liknande diskussioner då vi håller på att ta fram en kompletterande rekommendation till Fremo-H0-RE-normen vad gäller svenska förhållanden. H5 rekommenderas att vara 69 mm (samma som MMM och Fremo-Norge har). Vad gäller strömavtagarnas läge så har vi följande skrivning i utkastet "Strömavtagare som är uppfällda bör fixeras på visuellt korrekt höjd, dock max 67 mm över rök", med följande förtydligande "Då flera vanligt förekommande svenska ellok i skala H0 inte är helt skalenliga är det bättre att sätta strömavtagaren på en visuellt korrekt höjd än prototypmässigt korrekt höjd".
/Erik
Kanske ska tillägga att inom FREMO-E (Europeiska kontaktledningsnormen) gäller:
- lägsta höjd för kontaktledning är 57 mm över räls överkant
normalhöjden är dock 66 mm
FREMO-Norges standard bygger på att man har strömavtagaren nerbunden och inte går emot kontaktledningen.
På FREMO-träffar kan man förvänta sig broar som sitter som lägst 65 mm över räls överkant - å andra sidan ska inte fordon vara högre än 57 mm!
Vill man ha en modul som fungerar för både US som Europeiskt kan man jämföra NMRAs S-7 med Morops NEM 102
Urban "Södra Station" Johansson