Stafettpinne eller telefon?

Allmänt om H0
StaffanWiman

Re: Stafettpinne eller telefon?

Inlägg av StaffanWiman »

Eftersom det är ett system för enkel trafik när vi INTE har trafikledare så behövs egentligen inga signaler. Pinnen ger rätt att köra på sträckan och in på nästa station. Om det inte råkar sitta någon som sköter stationen, är det lokföraren själv som kollar att växlar ligger rätt in till ett ledigt spår på stationen eller magasinet.

Den som kommer från ett sidospår som vid Kristineberg får ta pinnen för hela sträckan när han ska köra ut. Man får helt enkelt turas om.
Det viktiga är att systemet är enkelt med få regler så att det fungerar under fri körning och publikkörning!

Staffan
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:
UrbanJohansson skrev:Hej!
Ps På DT -14 skulle man haft 1 stav för sträckan Sågsten-Kristineberg-Bjästa + 1 stav för Kristineberg-Biskopskulla. Kör man Biskopskulla-Kristineberg-Bjästa använder man alltså bägge stavarna! Ds
Det skulle tyvärr inte fungerat, då pinnen för Sågsten-Kristineberg-Bjästa antingen skulle ha varit i Sågsten eller Bjästa pga den genomgående trafiken på huvudlinjen.
Det var ett problem i börjar att tåg i Kristineberg inte kom ut på linjen. Vi fick då dela upp sträckan så att det var en pinne Bjästa-Kristeneberg och en pinne Kristineberg-Sågsten.

/Lars
Hej Lasse!
Du menar väl inte att det är ett olösligt problem att hämta/lämna en tågstav i Sågsten eller Bjästa för den som ska till/från Biskopskulla?

Så länge som vi inte strikt kör vartannat tåg "norrut" resp. "söderut" kommer vi alltid att få gå och hämta tågstaven på "nästa station". Tanken med tågstavarna är att man ska kunna köra runt på banan utan att stationerna är bevakade.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Problemet var snarare att det redan fanns ett tåg i Bjästa resp. Sågsten som tagit över pinnen, så det fanns ingen pinne att hämta. Vilket gjorde att man blev inlåst i Kristineberg.

/Lars
plj

Inlägg av plj »

Det behöver inte bli några problem med pinnar om alla är införstådda med hur det fungerar. Har jag pinne för en viss sträcka så får jag köra den sträckan. Annars inte. Att det var lite udda med Kristineberg var ju att det inte fanns "enkel" mötesmöjlighet att mötas åt ena hållet, men gick med en backmanöver. Eftersom Kristineberg blev bevakat rätt snart så blev det inga problem där heller. Vi hade också muntlig kontakt med Bjästas tkl när t.ex två tåg i samma riktning önskades framföras. Att bestämma att det alltid ska gå ett tåg i vardera riktningen håller inte i praktiken. I varje fall inte i de körningar jag har varit med om. Allt går ju att lösa med lite smidighet. Även om det innebär att man får hämta en pinne på nästa station i samråd med därvarande tkl eller nästa bemannade station eller helt enkelt se om det är mötande tåg på gång. Det är ju trots allt inte hela världen om det blir något fel någon gång och någon får backa tillbaka.
PLj
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Om det är tre stationer inblandade (Bjästa - kristineberg - Sågsten) så får man väl turas om. Eller är vi så elaka att vi aldrig släpper ut stackarn som står i Kristineberg :-)

Staffan
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Är alla med på att ha pinnar av VP-rör 16 x 300 mm? I så fall fixar jag till en bunt sådana med stiliga rödgröna ändar! :-)
Eller vill ni ha platta tändpinnar?
Själv föredrar jag nog runda pinnar som känns mer framtidssäkra om man vill fixa fler med samma dimension enkelt!
Enklare att göra hållare till runda pinnar också!

Mvh. Pinnmakarn
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Trä eller plast spelar ingen roll.

Jag tycker nog att det räcker med 15-20cm pinnar.

Borde inte pinnarna vara målade med en färg som också hållarna är målade i.

T.ex blått mellan två stationer och lila mellan två andra?

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

@jonas
speciela färger mellan olika stationer mm? Tveksamt, är ju bra om man kan märka enkelt och snabbt med maskeringstejp. Ändarna räcker anser jag.

Längd, låt oss testa 300 mm och ett VP rör sågar man lätt av.

Jag anser- kör igång "Pinnprojektet" Eke.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Just nu i Stralsund
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Ok, projekt pinne har nu rullat igång! Blir dom för långa så åker sågen fram! ;)

Mvh. Pinnmakarn
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Arne Ivan skrev:Eh, 16 mm inner eller ytterdiameter?
Jag kastar nog ihop några (10 st) i metall. Lättare att svetsa än att borra och skruva.
Är nog säkerligen ytterdiametern, men jag meddelar här när jag varit och handlat om några dagar, eller eventuellt i början av nästa vecka och har säkra uppgifter!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"