Ja ESU presenterade i år en trevlig (men tysk och epokIII) hastighetsmätarvagn. Problemet för mig med denna vanliga (enda?) typen av mätarvagnar är att vid mätning i realtid är det obekvämt att springa utmed tåget och läsa av vagnens display. Jag vill kunna läsa av det rörliga tågets fysiska momentana hastighet (inte datorns beräknade) i en handfån eller på en padda.Eke skrev:Har egentligen en hastighetsmätarvagn för detta men den behagade inte dyka upp efter en flytt för ett antal år sedan så därför kör jag med denna metoden för att få lite känsla för farten just nu!
Hade inte Märklin en mätarvagn som radiosände till en extern "displaystation"?
Det beror ju på. Med ett stabilt lok (t ex Roco Nohab) och några vagnar(här 9 4axl Roco+4 2axl Piko) med stabila koppelfickor, lättrullande hjul och låg tyngdpunkt (t ex Rocos gjutna semitrailervagnar som i tåget ovan med gjutet underrede och lasten i ihålig plast) så går det att köra fort (skalenliga 130km/tim) utan urspåring även med loket sist och Kadeekoppel. Även över modulskarvar och i stationernas växelgator. Förutsatt att växlarna är lagda rätt.Eke skrev:Ett godståg i skalenliga 90-100 km/h går inte speciellt fort så att det blir problem i våra kurvradier, men TGV däremot....!