Vagnsta
Re: Vagnsta
Mycket trådar blir. Men snyggt och prydligt!
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Vagnsta
Tack
Ja sektion 2 och 4 har definitivt mest med trådar dom är ju i stort sett indentiska, bara spegelvända.
Gör man som jag och löder in trådar på varenda rälsbit blir det massor, å andra sidan gör det inget
om det skulle bli dålig kontakt mellan två rälsbitar.
Mitten sektionen gick fort, där är bara körström.
Åtta paddor och åtta märklin växlar blir det totalt.
Ja sektion 2 och 4 har definitivt mest med trådar dom är ju i stort sett indentiska, bara spegelvända.
Gör man som jag och löder in trådar på varenda rälsbit blir det massor, å andra sidan gör det inget
om det skulle bli dålig kontakt mellan två rälsbitar.
Mitten sektionen gick fort, där är bara körström.
Åtta paddor och åtta märklin växlar blir det totalt.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.
Re: Vagnsta
Bra tänkt där att strömförsörja varje rälsbit. Kommer att löna sig i längden.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Vagnsta
Ja det tar lite extra tid, men det är det värt.
Om man ändå gör något är det bäst att göra så bra det går.
Tips mottages gärna.
Om man ändå gör något är det bäst att göra så bra det går.
Tips mottages gärna.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.
Re: Vagnsta
Den där kabeldragningen värmer ett elektrikerhjärta väldans mycket!
Tror det är du som får tipsa andra lite tror jag!
Mvh. Peter
Tror det är du som får tipsa andra lite tror jag!

Mvh. Peter
- FreddePettersson
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Vagnsta
Underbart Lars.
Känner mig hemma när jag ser bilderna. Du skriver Märklin motor, en varning här. Vet att Thomas med sin Habbo har haft problem med just Märklinmotorerna att dom fungerar sådär efter ett tag.
Jag skulle nog fungera på "Sköldpaddor" på alla platser.
Med vänlig hälsning,
Fredde
Känner mig hemma när jag ser bilderna. Du skriver Märklin motor, en varning här. Vet att Thomas med sin Habbo har haft problem med just Märklinmotorerna att dom fungerar sådär efter ett tag.
Jag skulle nog fungera på "Sköldpaddor" på alla platser.
Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: Vagnsta
Tackar.FreddePettersson skrev:Underbart Lars.
Känner mig hemma när jag ser bilderna. Du skriver Märklin motor, en varning här. Vet att Thomas med sin Habbo har haft problem med just Märklinmotorerna att dom fungerar sådär efter ett tag.
Jag skulle nog fungera på "Sköldpaddor" på alla platser.
Med vänlig hälsning,
Fredde
Med facit i hand skulle jag hållit mej till "paddor" från början, det hade sparat mycket tid och även pengar.
Jag provar väl med några märklin när jag ändå råkade köpa på mej.
Första och sista sektionen av Vagnsta är förberedda för "paddor"
Dom fyra andra är tveksamt om jag kan få plats med paddor på, kanske ett par.
Förstyvningar sitter nära, man lär sej av misstagen.
Jobbar natthelg, tyvärr blev den fel i prioriteringen sömn kontra kabeljobb.
Alldeles för lite sömn och för mycket kabelarbete.
- Bilagor
-
- image.jpg (185.52 KiB) Visad 5525 gånger
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.
Re: Vagnsta
Märklins växelmotorer finns i en gammal och en nyare utgåva.
Den nya har en "skyddsdiod" som ska göra livet hyggligare för ändlägesbrytarna, vilka det är som ger sig.
Man kan dock öppna motorerna och kortsluta dessa ändlägesgivare. Då får man inte ha för långa "omläggningstryck", som kan bränna motorerna.
Om man har växeldekoder, som lägger om växlarna, och de lägger en puls, så blir det ju inte långa pulser och då lär de fungera länge.
Mvh
Mathias
Den nya har en "skyddsdiod" som ska göra livet hyggligare för ändlägesbrytarna, vilka det är som ger sig.
Man kan dock öppna motorerna och kortsluta dessa ändlägesgivare. Då får man inte ha för långa "omläggningstryck", som kan bränna motorerna.
Om man har växeldekoder, som lägger om växlarna, och de lägger en puls, så blir det ju inte långa pulser och då lär de fungera länge.
Mvh
Mathias
Re: Vagnsta
Tack för tipset!
Jag har senaste versionen av Märklins växelmotorer och även dekodrar till alla växlar.
Det återstår att se hur länge växelmotorerna håller.
Jag har senaste versionen av Märklins växelmotorer och även dekodrar till alla växlar.
Det återstår att se hur länge växelmotorerna håller.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.