Vagnsöverföring 2R/3R

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Fredman »

Vad kan bli fel angående bilden?
3R-lok eller 3R-vagn kommer in på 2R: Det blir kortis på 2R vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
2R-lok eller 2R-vagn kommer in på 3R: Det blir kortis på 2R om loket eller vagn står på skarven vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
En snabb kretsbrytare tar hand om kortslutningarna.
Vid normal drift är Rött spår helt urkopplat och Blått och Orange spår 3R.
Vid överföringsdrift är Rött och Blått spår 2R och Orange spår urkopplat.
Överföringsdrift kan endast ske om en tryckknapp eller en återfjädrande vippbrytare hålls nere.
MVH Thomas
Hjefle
Bilagor
Yberfurung.jpg
Yberfurung.jpg (81.71 KiB) Visad 4134 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av LLJ »

Tror du har täckt alla fall, särskilt om gemensam central används för både 2R och 3R.
Vad är syftet med de "blå" stickspåren?
Som det är nu så kan man inte dra in ett tåg med ett 3R lok på blå och dra tåget ända ut till stoppbock, byta till 2R drift och låta ett 2R lok koppla till i andra änden utan 3R loket måste köras in på 3R igen.

Antar att detta är en principskiss för ett ev kommande bygge, vilket jag hoppas blir byggt. Hur långa tågsätt kan man överföra på en gång?

/Lars
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Fredman »

Det är Vagnsärad det handlar om.
Spår 1,2,3 är det omkopplingsbara spåret.
3 meterståg skall kunna köras in från 2R via spår 5 eller 4 till spår 1 respektive 3.
Backa tillbaks till spår 3 respektive 1 förbi växeln varvid 2Rloket kan köra undan till 2R.
Om man lämnar några vagnar på spår 4 respektive 5 kan längre tåg överföras.
Vagnsärad är anmält med detta utseende till DT14
MVH Thomas
Bilagor
Vagnsäradny.jpg
Vagnsäradny.jpg (81.3 KiB) Visad 4117 gånger
Johnny
Inlägg: 348
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Johnny »

Fredman skrev:Vad kan bli fel angående bilden?
Är växlarna mellan 3R och överföringsspåret förreglade?
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Fredman »

Måste de vara det? Det blir spänningslöstspår vid normal drift.
/T
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Qrt »

LLJ skrev:Som det är nu så kan man inte dra in ett tåg med ett 3R lok på blå och dra tåget ända ut till stoppbock, byta till 2R drift och låta ett 2R lok koppla till i andra änden utan 3R loket måste köras in på 3R igen./Lars
Det kan avhjälpas på samma sätt som man gjorde analogt förr när man ville ställa mer än ett lok på varje stickspår: sista biten före stoppbocken, drygt en loklängd, görs strömlöst som defaultvärde.

Det strömsätts (med ström från övriga utväxlingsavsnittet) genom fjädrande tryckknapp bara när man ska köra in eller bort ett lok från denna innersta sista sträcka. Då behöver man inte backa något tåg utan det hämtande loket (som står på motstående sista sträcka eller kommer "utifrån") kan (efter omkoppling av utväxlingsströmmen förstås) direkt koppla på och fara vidare.
Det så lediga loket kan helt verklighetstroget stå kvar ensamt på station i väntan på returuppdrag
eller i lugn och ro lyftas av/ köras tillbaka av befintlig eller annan förare.

Om jag läser skissen rätt finns det till höger (men inte till vänster) ett kort stickspår som också skulle kunna användas för väntande avställda lok med den tekniken.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Fredman »

Man kan åxå köra till spår 2 koppla ifrån ,byta lok och bara fortsätta.
/T
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Qrt »

:?: Oavsett om "yttervärlden" består av två rundbanor eller två PtP sträckor:
Ska det vara lika möjligt att välja om man vill "fara vidare" eller köra åt "andra hållet" på "motståndarsidan" och är rutinen tänkt att vara det samma ?
Hur mycket blockerar man under tiden för passerande tåg på huvudlinjerna ?
Eller ska Vagnsärad bara sitta mellan två system ?
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Fredman »

Det avgör banläggaren.
/T
Johnny
Inlägg: 348
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Inlägg av Johnny »

Fredman skrev:Måste de vara det? Det blir spänningslöstspår vid normal drift.
/T
Jag tänker så här: Visserligen "skall" det inte kunna hända något om man av misstag kör över från det ena systemet till det andra. Men jag kan gott tänka mig ett antal scenarior där man med lite otur kan få överledning mellan systemen. Därför skulle jag helst se ett skydd mot att passera systemgränsen. Från 2R-sidan är detta uppfyllt med den strömlösa sektionen, medan motsvarande skydd saknas för oavsiktlig passage från 3R-sidan. Detta skulle man kunna lösa genom att växlarna blockeras i rak-läge då övergångsspåret används för 2R.

Alternativet, att köra med en gemensam central, skulle undanröja alla risker, då kan ju hela Vagnsärad matas från samma booster. Dock tillstöter ju en del komplikationer såsom gemensam adressrymd, multiprotokoll även på 2R-sidan mm
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"