Det är givetvis möjligt att göra varje spår respektive växelgata omkopplingsbar mellan 3R och 2R. Men det blir snabbt tämligen komplicerat, såväl att bygga som att trafikera.
Ett absolut krav om man skall använda denna möjlighet i en moduluppställning är att båda strömsystemen matas från samma digitalcentral. Annars är risken stor för skador på fordon eller boostrar.
Stationsmodul
Re: Stationsmodul
Tack Johnny för info.
Det är nog lite överkurs för mej tror jag.
Det är nog lite överkurs för mej tror jag.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Vagnsta, Dundret mm.
Kopplingsschema samt tips och byggbeskrivningar för det går att få tag på. Det finns så kallade "Teppichbahner" (mattrallare) i Tyskland som har gjort sådana bangårdsmoduler med C-räls. Fast så avancerat tänkte jag inte utan bara att hela bangården delas tvärs av på mitten. Men för att kunna köra in, lämna tåget och göra rundgång tillbaka behövs då ändå något slags omkopplingsbar mittdel.Johnny skrev:Det är givetvis möjligt att göra varje spår respektive växelgata omkopplingsbar mellan 3R och 2R. Men det blir snabbt tämligen komplicerat, såväl att bygga som att trafikera.
Enklare är då att stanna före gränsen, koppla ifrån och köra tillbaka loket för att sedan trycka in vagnarna (med körloket eller ett rangerlok) till nästa system. Eller att köra med "diesel" (radiostyrt och batteridrivet).
Man gör på många olika sätt i skala 1:1, men för hand bara om det rör sig om enstaka vagnar och nedförsbacke.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Hejsan allihopa.
Vagnsärad håller på att byggas om med funktionen köra in med 2R koppla loss , koppla om till 3R koppla till 3R loket .Skall vara klart till DT14.
Thomas
Hjefle
Vagnsärad håller på att byggas om med funktionen köra in med 2R koppla loss , koppla om till 3R koppla till 3R loket .Skall vara klart till DT14.
Thomas
Hjefle
I så fall blir det besvärligt med flera lok samtidigt på stationen, åtminstone om de har olika strömupptagningssystem.Qrt skrev:Fast så avancerat tänkte jag inte utan bara att hela bangården delas tvärs av på mitten.
(Jag antar att "överlämningsdelen" på Vagnsärad kommer att vara avsedd för ett lok åt gången.)
Ja precis.
Det finns inte plats för en massa lok som skall stå på stationen.
Men banbyggaren kan ju placera nån liten station intill.
Det flyter bäst kanske om det kommer tåg som skall byta system inte alltför långt emellan varandra.
Det finns inte plats för en massa lok som skall stå på stationen.
Men banbyggaren kan ju placera nån liten station intill.
Det flyter bäst kanske om det kommer tåg som skall byta system inte alltför långt emellan varandra.
Jag råkar studera TM planerna för TM13 och kommande TM14 (tack Fredman för den fina tråden) och ser att TM14 lär bjuda på strömlöst spår för lokväxling på modulen NWE. Jag vet inte något mer om den modulen så hur det går till har jag ingen aning om.
---------------------------------------------------------------------------------------
Skjuta vagnar över strömlös sektion är en enkel och riskfri teknik. Har förekommit på många träffar.
Det är precis den enkla funktionen som NWE erbjuder, inget high-tech alls.
Tidigare (innan Vagnsärad) har vi haft en enkel modul med isolering i mitten som man puttat vagnar över, det enda NWE tillför är plats att ställa av några 3R-lok i väntan på nya uppdrag.
Då vi fick veta att Vagnsärad inte är tillgänglig till TM-14 får det bli NWE istället.
/Nicke
Tidigare (innan Vagnsärad) har vi haft en enkel modul med isolering i mitten som man puttat vagnar över, det enda NWE tillför är plats att ställa av några 3R-lok i väntan på nya uppdrag.
Då vi fick veta att Vagnsärad inte är tillgänglig till TM-14 får det bli NWE istället.
/Nicke