Kod på Fred:ar?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Kod på Fred:ar?

Inlägg av daniel »

Hej,

Jag var idag och hämtade mina Fred:ar och på dem står ett hexadecimalt nummer, t ex 0B02h. Samma nummer står på IC-kretsarna för dem som beställer Fred:arna som byggsats. Vad står numret för?

Mvh Daniel
som totalt har misslyckats med planeringen. Jag har både Zephyr centralenhet och Fred:ar men banan är inte ens påbörjad och loket jag ska köra med är bara halvfärdigt.... :( Nåväl, jag säger som Kennedy, innan decenniet är slut ska jag kunna köra hemma ;) :roll:
Johnny
Kontakt:

Re: Kod på Fred:ar?

Inlägg av Johnny »

Numret är ID-numret och finns inprogrammerat i Fred:en. Slot-tilldelningen i centralen kan göras utan alternativt med detta ID. Fördelen med att använda ID:t är att ett handtag inte utan vidare kan "stjäla" ett lok.

Möjligheten nyttjas inte av alla centraler.

//Johnny
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Kan du förklara det där lite mer? Jag är införstådd med att man frigör en lokadress med en annan körkontroll och att Fred:en sedan kan plocka upp den frigjorda lokadressen. Men vilken roll spelar ID:t i detta? Eller uppstår problemet om två olika Fred:ar (med olika ID) är förprogrammerade med samma lokadress?

Har du någon koll på vilka centraler som använder ID:t resp. inte gör det?

Mvh Daniel
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

daniel skrev:Eller uppstår problemet om två olika Fred:ar (med olika ID) är förprogrammerade med samma lokadress?l
Just det.

Digitrax: Om ett körhandtag används för ett visst lok och man försöker ansluta ett annat körhandtag med samma lokadress så indikeras att körhandtaget är upptaget. Med Digitrax egna körhandtag kan man ta en lokadress som är i bruk med hjälp av "steal"-knappen. Om man försöker ansluta en Fred med samma adress så raderas denna i Fred:en

Uhlenbrocks körhandtag verkar inte ha något ID inprogrammerat.

//Johnny
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Tack. Lars-Erik Arnkværn har visat mig "steal"-knappen men jag har inte riktigt förstått hur den fungerar förrän nu.

Av resonemanget med "steal"-knappen att döma så tyder det på att det är körhandtaget och inte centralen som utför kontrollen och att centralen enbart lagrar ID-numret? Att Uhlenbrocks körhandtag inte har funktionen låter logiskt ur ett företagsekonomiskt perspektiv då man slipper ge varje körkontroll ett unikt nummer och kan massprogrammera alla körhandtag till exakt samma inställningar. Och att det är nästan bara mega-föreningar som Fremo som verkligen behöver unika ID-nummer som extra skydd.

Mvh Daniel
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Det stämmer nog att det är körhandtaget som utför kontrollen. Testade just med min IB, och resultatet blir det samma, dvs lokadressen i den senast anslutna Fred:en raderas.

//Johnny
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Men är då verkligen Uhlenbrocks handtag tillåtna på en FREMO-träff om de kan sno en adress från ett annat handtag?
Eller får man någon form av varning först?

Digitrax UT4 varnar att adressen är upptagen. Man kan stjäla även med UT4 genom att hålla inne F5 samtidigt som man ansluter handtaget till uttagspanelen.
Dock inte säker på att det går att stjäla från en FRED. Ev så fungerar det bara mot Digitrax handtag.

/Lars
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

LLJ skrev:Men är då verkligen Uhlenbrocks handtag tillåtna på en FREMO-träff om de kan sno en adress från ett annat handtag?
Enligt Fremo så anses följande handtag lämpade:

Fremo Fred/Fredi
Uhlenbrock Fred
Digitrax UT4

Handtag som ogärna användes:

Uhlenbrock Daisy
Digitrax DT X00

I praktiken användes nog så gott som uteslutande Fremo-Fred:arna

//Johnny
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jo, Uhlenbrock Fred är tillåten! Har skickat efter ett sådant och kollade väldigt noga innan att det var godkänt! Såg även ett sådant i drift nere i hartmannsdorf, så dom finns även om dom är ovanliga!
Därmot så tror jag att Fremo ville att man dimmade lysdioderna lite på Uhlenbrockfreden pga. strömförbrukningen!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"