Ta bort gammal Humbrollack?

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
berraf
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av berraf »

skulle behöva måla om en modell med plastkåpa (Togdillens Y6) som inte blev riktigt som jag tänkt mig... för lite övning helt enkelt...
Den är målad med Humbrol enamel och jag undrar hur jag kan ta bort lacken utan att förstöra plastkåpan?
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av AndersB »

berraf skrev:skulle behöva måla om en modell med plastkåpa (Togdillens Y6) som inte blev riktigt som jag tänkt mig... för lite övning helt enkelt...
Den är målad med Humbrol enamel och jag undrar hur jag kan ta bort lacken utan att förstöra plastkåpan?
Den borde klara att bada i Tsprit. Behövs ingen längre stund (enstaka minuter) innan du kan gå igång med tandborsten.
mvh/anders
Användarvisningsbild
berraf
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av berraf »

Har prövat T-röd i många timmar utan något som helst resultat... vet nu iaf att kåpan tål T-röd ;)
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av Eke »

Bromsvätska vet jag att en del använder! Men det är ingen trevlig vätska så undvik kontakt med den, men den biter ju till och med på billack så den är säkert effektiv!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
berraf
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av berraf »

Har fått tips nu från "annat", läs danskt, håll om att ugnsrengöring ska kunna funka... ska testa imorgon...
Bromsvätska låter usch men har hört det fungerar, men som sagt avvaktar lite med den vätskan :)
Användarvisningsbild
alsum
Inlägg: 33
Blev medlem: 2013-09-16, 05:27

Re: Ta bort gammal Humbrollack?

Inlägg av alsum »

Brukade använda stålull vatten ( som slipa lite grann ). Men se upp nitar kan bli borta. Försiktigt tvätta lite. Haft använda med Cellolusa Thinne förtunnings medel. Man måste se till tvätta med pensel så bort allt. Man får inte lämna kåpan i Cellulosa. Man bör göra på engång och inte lämna. ANNARS PLAST FORM SMÄLTA! Det är ju din smak tvätt medel.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"