Gökskulla Järnväg

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
MathiasM

Gökskulla Järnväg

Inlägg av MathiasM »

Hej!
Jag har lagt upp en kort film om vad jag byggt på i sommar.
En trädgårdsjärnväg i skala 1:19, eller 16mm to the foot, som engelsmännen säger.
http://youtu.be/m_ZXJKaL03g

Lite stort kanske, men kanske kan det bli lite modulträffar i framtiden i 16mm?
Jag tog Lars på orden, "Byt inte skala - skaffa en till!" ;)

Nu blir det att bygga på lite moduler och uppdatera vagnar, för snart är det modulträff, i H0! :D

Hälsningar
Mathias
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Gökskulla Järnväg

Inlägg av LLJ »

Häftigt!

Är loket helt ångdrivet, eller har det "bara" en gasdriven ånggenerator och hastigheten styrs via spänning i spåret?

/Lars
Användarvisningsbild
MathiasM

Inlägg av MathiasM »

Jajjamensan, gasbrännaren eldar på pannan, som värmer vattnet.
Man reglerar hastigheten med ångpådraget, genom en ventil med en arm på.
Det finns en fram/ back-ventil, som man ställer i önskat läge.
Gasen kan också regleras.

Många installerar RC-styrning och styr då ångventil samt fram/ back-ventil.
De enklaste RC-installationerna styr endast fram/ back-ventilen och genom den även hastigheten.
Denna är dock fortfarande helt manuell, vilket är kul i sig.

En fyllning räcker ca 20-30 minuter och man kör med butangas. Man får inte glömma fylla på "steam oil" samt olja rörliga delar.

Hälsningar
Mathias
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Några planer på att installera RC?

Såg en slags modulanläggning med radiostyrda ångmodeller i samband med att Ohsabanan firade 100 år.

/Lars
Bilagor
IMG_6561.JPG
IMG_6561.JPG (851.54 KiB) Visad 4127 gånger
Användarvisningsbild
MathiasM

Inlägg av MathiasM »

Jo, det är nog tänkt att bli RC-installation senare, men det är rätt kul att köra manuellt också.

Vilken fin bana på bilden!
Det ser ut som den har 45mm spårvidd. (likt LGB) (Men jag kan gissa fel.)
Den jag byggt är 32mm och motsvarar en tvåfotsbana, 600mm, precis som Ohsabanan, Böda på Öland, Munkedal och i Mariefred, m.fl.
Loket går dock att enkelt ställa om till 45mm.
(Om man kör 45mm i blir det 3-fotsbana och då brukar skala 1:20,3 användas, eller 15mm to the foot.)

Du minns inte vad sällskapet hette?

Då finns det hopp om moduler i 1:19, kanske! :D

Hälsningar
Mathias
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det var LGB. Det var några från Tyskland som hade banan. Tror de hade 2 eller 3 lok som var ångdrivna.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Då är vi två! :) Jag hoppade med i 16mm NGM i slutet på förra året och planerar bygga "något" i vår nya trädgård, även jag har tänkt mig 32 mm spårvidd... Moduler vore spännande... ;) Jag kanske får svänga förbi på ett studiebesök, vår trädgård blev fylld med jord och sådd för ca 3 veckor sedan så jag har en bit kvar innan något händer, och även efter det kan det kanske ta tid... Just nu bugger jag en uteplats, lite sent på denna säsongen men tidigt på nästa!

Har själv inga modeller idag men står på kö till en Victory...
Själv är jag ju JGJ fanatiker... Ett liknande lok som "Victory" fanns i Ohs under namnet "Franska loket".

Och jag funderar även på lite 45 mm... ;)

Hälsar,
Anders Ö - som också "skaffat en till"...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Härlig film.

Gillar när loket får kämpa i uppförsbackarna. :)

MVH Jonas
Användarvisningsbild
MathiasM

Inlägg av MathiasM »

@ Anders
Jag har också gått med i 16mm association, men inte kikat på medlemsmatrikeln ännu....
Vad kul!
Förstås är du, och andra, välkomna på ett studiebesök i Landvetter, om vägarna går här förbi.

Ja Victory är väl föreningens egen byggsats, som ganska snart blir beställningsbar, som en engångsbyggsats?
Jag har stött på många ritningar och bilder på lok och vagnar på nätet där Anders Ö har skrivit under! : )
De är mycket givande och jag funderar att mitt nästa byggprojekt ska bli en bogiepersonvagn.

@ Jonas
Det är faktiskt en platt bana, men tåget saktar in i kurvorna, som är tyngre att ta sig igenom.
Om man har väldigt lite ångpådrag stannar den ibland i en viss kurva. Efter en stund har trycket ökat och den drar sakta igång igen, med ett chuffande och stånkande! I skorstenen finns en Summerlands Chuffer som förstärker ång-chuff-ljudet. ; )

Hälsningar
Mathias
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Ja Victory är väl föreningens egen byggsats, som ganska snart blir beställningsbar, som en engångsbyggsats?
Stämmer, det är öppet för bokningar nu (endast medlemmar) och stänger den 17/11, sen kommer produktion och leverans att ske under 2014, tror första leveransen var i februari...
Mycket pengar för en byggsats men ett (enligt mig) mycket trevligt och väldetaljerat lok för samma peng som andra små ånglok...

Jo, jag har ritat en hel del... :) Jag har en del projekt på gång när det gäller 16 mm skala också, något samarbete och en del egna saker baserat på de ritningar jag har. Men de ligger inte högst på listan... Det finns en tanke att lära sig "konstruktion" under bygget av Victory för framtida projekt.

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"