Kommentarer på MMM2R 2.1

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av daniel »

21W-lampan:
Fördel: Boosterdistriktet blir inte strömlöst vid en kortslutning.
Nackdel: Ett lok för flera tusen kr kan bli förstört, vilket har hänt.

Plats för skarvjärn:
Fördel: Möjliggör att modulen kan anslutas till en Västeråsmodul
Nackdel: Mässingsskruven som rälen är fastlödd på behöver sitta 5mm längre in så ett skarvjärn kan monteras.

Poängen är att 21W-lampan ger tveksam nytta men kan ställa till stor skada.
Plats för skarvjärn innebär ingen egentlig kostnad, bortsett från något ökad risk när skarvjärn används, men möjliggör att även äldre moduler kan användas.

Moduler med resp. utan 21W-lampan kan blandas hur som helst i banan, men moduler med kant-i-kant-skarv utan plats för skarvjärn kan inte anslutas till Västeråsmoduler.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Är verkligen krav på bakåtkompabilitet det bästa sättet att utveckla modulerna och komma framåt på?

(Kombi 2R/3R moduler används ju dessutom ganska ofta inom både Modul Syd och VMJF, och där blir det problem i många fall om skarvräler behövs)

Bästa lösningen är att bygga bort behovet av skarvräler. Det ökar möjligheterna att blanda olika modulstandarder ordentligt.

/Lars
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

ModulSyd skall väl inte utfärda några rekommendationer beträffande avvikelser oavsett vad det gäller. Avvikelser från normer är alltid modulägarens ansvar. Det är lätt att vältra över ansvaret på ModulSyd om det finns rekommendationer.

När man anmäler en modul till en träff så skall man förstås ange eventuella avvikelser från normen. Sedan är det banplanerarens sak att avgöra huruvida modulen kan vara med eller ej.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Är verkligen krav på bakåtkompabilitet det bästa sättet att utveckla modulerna och komma framåt på?
Tveklöst JA. Genom att behålla bakåtkompabiliteten så kan de som vill byta, utan att resten slår bakut. Det finns en del i MMM som helt sonika hade skrotat sina moduler och slutat åka på modulträffar om deras äldre moduler inte hade fått vara med längre. Jag förstår dem. Har man lagt ner många timmar på en modul så vlll man inte ändra den bara för att det kommer nya bud.

Kombi 2R/3R-moduler ska ha plats för skarvjärn. Att de sedan i en del fall inte har plats för skarvjärn är ett brott mot standarden. Att använda Märklin C-räls är ingen ursäkt, det går enkelt att skära bort lite plast på C-rälsen så man får plats med ett skarvjärn.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Johnny skrev:ModulSyd skall väl inte utfärda några rekommendationer beträffande avvikelser oavsett vad det gäller. Avvikelser från normer är alltid modulägarens ansvar.
Ja. I den mån jag har gett några rekommendationer i den här tråden så har jag gjort det som privatperson, inte som representant för ModulSyd.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: Kombi 2R/3R-moduler ska ha plats för skarvjärn.
Var står det någonstans? Hittar inget om det i varken MMM 2R ver 2.1 eller MMM-3R ver 2.0.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

En 2R/3R-modul är en modul som ska kunna kopplas både mot en 2R-modul och en 3R-modul. Och eftersom 2R-modulerna kan ha Västeråsskarv så följer kravet att 2R/3R-moduler ska ha plats för skarvjärn, även om det inte är tydligt utskrivet.

Mvh Daniel
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Det stämmer som Daniel skriver. Jag trodde också att mina 2R/3R-moduler inte behövde ha kombiskarv men en diskussion med några i MMM klargjorde reglerna.

Att karva bort lite plast för att ge plats åt skarvjärn är inte svårt. Däremot måste man tänka på att ha någon slags övergångsskarvjärn eftersom åtminstone Märklins K-räls verkar vara cod 100 och då passar inte de vanliga skarvjärnen upptäckte jag.

Staffan
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

I november är det en stor hobbymässa med MJ-Hobby på Stockholmsmässan. Förmodligen är det MMM som planerar H0-banan. Hur kul är det om man vill vara med på den med sina moduler, men inte tillåts vara med pga av att ens moduler inte kan ansluta skarvräler? Det är fullt rimligt att MMM ställer krav på att alla MMM-moduler ska kunna ansluta skarvräler för att få vara med eftersom det är en central del i standarden och behövs för kompabilitet med andra moduler.
I Gävle fick jag höra att MMM funderar på att inte tillåta moduler med Västeråsskarv på MJ-Hobbymässan. Skälet är att tiden att sätta upp och ta ner banan är begränsad och att montering och borttagning av skarvjärnen skulle kunna göra att banan inte kommer upp och ner i tid. Om det verkligen blir så får tiden utvisa.

Mitt huvudskäl att skriva lite kommentarer på MMM2R 2.1 var att få ner i skrift de avsteg som görs från normen så att det blir lättare för både nya och gamla modulrallare att ta ställning till om de vill följa normen till punkt och pricka, eller om de vill göra avsteg som andra modulrallare har valt att göra. Själv är jag t.ex. en varm förespråkare för KiK utan krav på att kunna ansluta skarvräler och jag meddelar också banplanerare att mina moduler är konstruerade på detta vis. Sedan är det upp till banplaneraren att välja om mina moduler skall användas eller ej.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Instämmer personligen i allt som Erik satt på pränt och kommer själv att bygga så, då på eget ansvar och informerar banplanerare om detta!
I ModulSyd är gavlarna egentligen inget problem, det är bara att hävda att modulen är byggd enligt tidigare MMM-norm som inte hade tvingande modulbredder, då kan allt i Eriks dokument anses normenligt utan att ModulSyd har en egen norm att förvalta!

Vad gäller KiK kontra Kombiskarv så tycker jag att det är schysst att bygga Kombiskarv på MMM-moduler så länge det finns skarvjärnsmoduler i drift även om jag personligen föredrar KiK!
Dock så finns ju problemet med Fremomodulernas KiK-skarvar i ModulSyd, man kan knappast kräva att en Fremo-modul ska vara bakåtkompatibel med en gammal MMM-norm! Detta hoppas jag dock att banplanerare tillsvidare kan lösa med lite sunt förnuft, och så har det ju också lösts hitills på våra träffar! Jag misstänker att det är ett övergående problem!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"