DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Nu står jag inför att konvertera ett gammalt analogt Minitrix-lok. Loket går bra i analogläge.

Jag har bekräftat att en DCC-dekoder av modellen DH05-3 skulle kunna passa rent mekaniskt under lokskalet. Eftersom det är den som används för att digitalisera Arnolds lok DHG 700 så misstänker jag att dekodern rent elektriskt också borde klara att leverera strömmen till motorn. DH05-3 klarar att leverera 0,5A.

Info om dekodern finns t.ex. på http://www.modellbahnshop-lippe.com/art ... 043_gb.pdf.

I beskrivningen står det "Before you start, insulate the motor and all its terminals completely against track connections (chassis, collector slipper, etc.).
Both motor connections must be disconnected from the ground! Further on, all condensers have to be removed, particularly those associated with the connections of light and motor."


Steg i konverteringen
Jag har klippt bort kondingen och alla anslutningar till motorns anslutningsbleck (markerade med gröna pilar i bilden). Det finns ingen kontakt mellan dessa bleck och någon annan del i loket nu.
Jag mäter på strömupptagningsblecken (de två högra gula pilarna) och noterar att det ena inte har kontakt med något förutom ena sidans hjul. Det andra blecket har kontakt med andra sidans hjul och hela chassit som sträcker sig in under motorn. Genom att motorn ligger an mot chassit (den vänstra gula pilen) och skruvas fast med metallskruv finns också kontakt med motorskalet.
Jag virar in dekodern i eltejp och ställer den på kant tvärs över chassit mellan motorns anslutningskontakter och strömupptagningsblecken på chassit (markerat med en blå ram)

Frågor
Är det nu OK att nu koppla in DCC-dekodern så att den tar in ström från strömupptagningsblecken (G1 & G2) och ansluter till motorns kontaktbleck med M1 & M2? Det står ju egentligen rätt uttryckligt att motorn ska isoleras från chassit vilket jag alltså inte gjort? Hur skulle man i så fall gå till väga för att isolera motorn från chassit? Isoleringstejp mellan chassi och motor är ju enkelt men metallskruvarna kommer fortfarande leda ström mellan chassit och motorblocket.

Kommer det bli kortslutning eller andra problem i och med att motorns skal är i kontakt med chassit?
Bilagor
20130530_115158.png
20130530_115158.png (131.43 KiB) Visad 6136 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av AndersB »

Vissa äldre motorer har kontakt mellan ena polen på motorn och motorns hölje. Med en sådan motor blir det kortslutning.
Men du säger att det inte är kontakt från något av blecken till chassit/motorhöljet och då är det OK.

Har stött på problematiska motorer på en del äldre Fleischmann-lok. Där har det gått bra att försiktigt fila av det lilla bleck som där kopplade ihop höljet och ena polen.

mvh/anders
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Tack för bra och utförligt svar. Då kan jag med gott mod installera dekodern när den har kommit med posten.

Steget efter det blir förstås att programmera dekodern vilket jag hoppas kunna göra med min FLM multiMaus och FLM centralenhet 680801...
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av FredrikB »

JohnLeijonhufvud skrev:Jag mäter på strömupptagningsblecken (de två högra gula pilarna) och noterar att det ena inte har kontakt med något förutom ena sidans hjul. Det andra blecket har kontakt med andra sidans hjul och hela chassit som sträcker sig in under motorn. Genom att motorn ligger an mot chassit (den vänstra gula pilen) och skruvas fast med metallskruv finns också kontakt med motorskalet.
AndersB skrev:Men du säger att det inte är kontakt från något av blecken till chassit/motorhöljet och då är det OK.
Mina herrar, nu kan jag inte hålla mig längre utan måste - med risk för att framstå som lite dummare - kontrollfråga. Kanske har jag bara läst slarvigt eller missförstått, men står inte era respektive utsagor i konflikt med varandra? Om motorn skruvas fast i chassit som har kontakt med ett av blecken så finns det väl risk för dekodereldning?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av daniel »

Jag tolkar det som att John refererar till kontaktblecken på loket och Anders refererar till kontaktblecken på motorn. Så länge motorns kontaktbleck inte har kontakt med något annat så är det lungt. En del motorer har ena kontaktblecken anslutet till motorns kåpa och då får man problem.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Precis daniel. Fredrik, du tog citat från mig och AndersB när vi skrev om olika bleck.

I mitt ursprungliga inlägg skrev jag om totalt fyra stycken bleck; två på motorn (gröna pilar på bilden ovan, pekandes nedåt) och två på chassit (de två gula pilarna till höger som pekar uppåt). Motorns bleck är helt isolerade från motorns skal och lokets chassi.

(men något säger mig att jag ändå kommer mäta ca 100 ggr till på loket innan jag kopplar på spänningen)
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av FredrikB »

OK, jag är med. Ville bara kolla att alla var överens om att det var olika bleck som avsågs. Tack för klargörandet.

Mvh

Fredrik
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av Ivan »

Fungerar alldeles utmärkt att göra som beskrivet ovan. Att chassiet behöver isoleras är ofta kopplat till att den används som jordpunkt i analogt utförande, för både belysning och motor. Då dekodern har olika ut och ingångar för motor och ljus får man problem här och resultatet blir den bekanta rökpuffen! Jag har gjort en nästan identisk konvertering som John för något år sedan och det funkar alldeles utmärkt. Satte i en DCX74z-dekoder från Tran. Det "fina" med detta lok är att man, med lite fingerfärdighet, kan vända både hjul, drivning och strömbleck och på så sätt få lite mer plats för dekodern! Bör nämna att just detta loket är väldigt likt ett verkligt lok som rullat i Sverige, litt U, tillverkat i Richmondverken i USA om jag inte minns fel! De stora skillnaderna är en extra ångdom närmast hytten och att vattentankarna på sidorna går rakt ner framtill.
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jippi! Då ska det nog gå vägen för mig! Eftersom detta lok helt saknar belysning har jag inga jordningsproblem med detta, men det var en _väldigt_ bra information att ha till framtiden.

Jag har klippt bort kondingen enligt instruktion, men också den lilla spolen som fanns från början (kopplad i serie mellan strömupptagningsbleck och ena motorblecket. Jag antog att spolen inte heller behövs men sedan slog det mig att dekoderns ena motorkabel ska kopplas till motorblecket via spolen?!?!? Hoppas den inte behövs för jag kan få svårt att hitta den bland allt skrot jag har hemma...
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: DCC-konvertering av gammalt analogt lok

Inlägg av Ivan »

Tror jag har en drossel över :-) , men den behöver du inte. Den är till för att minska störningar (i andra apparater) vid analog ström, men när du kör digitalt ska det inte behövas!
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"