Z21 busspyssel!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

Z21 busspyssel!

Inlägg av Eke »

Fick hem min Z21 för ett tag sedan men har inte haft tid att börja testa den fören i förgår!
Här är en bild på min lite risiga testuppställning, alla körhandtag som ligger på bordet är inkopplade och funkar utmärkt, fantastiskt att två system som för fram till inte så länge sedan var helt inkompatibla med varandra nu kan samsas i samma central!
8-)

Mvh. Peter
Bilagor
testuppställning.JPG
testuppställning.JPG (349.41 KiB) Visad 4258 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm

Re: Z21 busspyssel!

Inlägg av jhjelm »

Stor flora med handtag. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Har några frågor:

1) Kan du bygga en consist med Loconet och sedan dela på den med XPressNet?
2) Funkar LH90 rev 3.5 och rev 3.6?
3) Hur är det om man kopplar en telefon som handtag, kan man "sno" ett lok med en annan telefon utan att den första telefonen märker något, eller styr båda telefonerna samma lok samtidigt?

/Lars
AndersB

Inlägg av AndersB »

Kul!!!
Rätt sugen på en Z21 men svårt att motivera ett inköp då hemmabanan är på väg att avvecklas och då lär "musfarmen" pensioneras :cry:
mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Har några frågor:

1) Kan du bygga en consist med Loconet och sedan dela på den med XPressNet?
2) Funkar LH90 rev 3.5 och rev 3.6?
3) Hur är det om man kopplar en telefon som handtag, kan man "sno" ett lok med en annan telefon utan att den första telefonen märker något, eller styr båda telefonerna samma lok samtidigt?

/Lars

1. Vet inte, dels har jag inte hunnit testa allt nytt än och dels har jag inget locnet handtag som klarar att sätta en multippel i centralen!
Multippel ska dock vara möjlig i sista uppdateringen som jag har om jag inte minns fel!
Test kommer!

2. Nej inte än tror jag, kommer med en senare uppdatering! Just nu koncentrerar sig Roco på Can-Bus och Snifferbussen!
Har ingen LH90 att testa med!

3. Har bara en telefon att prova med men det går att sno mellan telefon och körhandtag på normalt Xpressnetvis! På Xpressnethandtagen blinkar display som vanligt när någon tagit över, och på telefonen och Profibossen speglas aktiviteterna på displayen när någon annan tagit över, syns tydligt! Borde vara samma sak mellan två lurar!
Fremo-fred är svår att sno från då körriktningsomkastaren är fast, Uhlenbrock-fred blinkar med lysdioderna på samma sätt som LH90!

Mvh. Peter
Senast redigerad av 1 Eke, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

AndersB skrev:Kul!!!
Rätt sugen på en Z21 men svårt att motivera ett inköp då hemmabanan är på väg att avvecklas och då lär "musfarmen" pensioneras :cry:
mvh/anders

Ja, det är lite kul detta! :D
Men även om hemmabanan pensioneras så kan man ju ha den som Loconetcentral på modulkörning, då finns ju möjligheten att ha möss med på banan också! Kan ju vara bra vid uppvisningskörning t.ex.!

Profibossen var en ny upplevelse när jag äntligen kunde köra den som rent slavhandtag, gillas! Ska bara försöka lindra uppstartsproceduren på den lite!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Så länge som LH90 inte supportas för alla versioner anser jag att Z21 inte har på modulkörningar att göra, om det skall köras XPressNet.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Så länge som LH90 inte supportas för alla versioner anser jag att Z21 inte har på modulkörningar att göra, om det skall köras XPressNet.

/Lars
Lika positiv som vanligt Lasse! ;)
Kan ju hända att det dyker upp en bugfix för LH90 så småningom! Själv är jag ganska övertygad om det, men det kanske tar ett tag!
Observera dessutom att det är på mitt rumsbord och inte på modulkörning jag håller på och pysslar!

Vi kan ju vända på det också, så länge som Fleischmann Profiboss inte supportas av Digitrax(?) och Uhlenbrock tycker jag inte att dessa centraler har att göra på modulkörningar heller! (Obs! ironi!) ;)

Tycker du inte att det är bra att folk engagerar sig och testar nya grejor?

Mvh. Peter
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Profibossen har med framgång använts som handtag tillsammans med IB:n. Huruvida den fungerar med Digtrax är okänt (för mig). Varför inte testa vid tillfälle Peter?
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Johnny skrev:Profibossen har med framgång använts som handtag tillsammans med IB:n. Huruvida den fungerar med Digtrax är okänt (för mig). Varför inte testa vid tillfälle Peter?
Men? Jag testade ju i Norrköping och det funkade inte, displayen flimrade och betedde sig konstigt!
Kanske var något tillfälligt fel då, ska testa igen vid tillfälle! :) Kan ta med den till Husqvarna också, blir det Digitrax där?
På Z21:an funkar Profibossen utmärkt!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"