Munkeröd är ett projekt som startade hösten 2024 när jag köpte mina första moduler från Pikart och som det berättas om i denna tråd.
Tanke var att ha något klart hösten 2025. Men projektet fick höjd prioritet i samband med att modulen Gässlösa skulle utebli från Grimslövsträffen i ett sent skede. I stället för att planera om trafiken, satsade jag på att bli klar med en första version av Munkeröd. Det var ett intensivt arbete från mitten av januari till dagar innan träffen.
Resultatet var en 7.2 meter lång huvudmodul samt infarter på 2,7 meter på var sida (inklusive MMM-FREMO-övergångar).
Munkeröd
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Munkeröd
Tanken bakom projekt Munkeröd
Modulerna är bygga enligt FREMO-standard. Bland annat är dubbelspåret i ändarna med 46 mm avstånd och inte 57 mm som MMM-standarden. När man kör med MMM-dubbelspår krävs övergångsmoduler MMM-FREMO, vilket jag också byggt två av.
Modulerna är bygga enligt FREMO-standard. Bland annat är dubbelspåret i ändarna med 46 mm avstånd och inte 57 mm som MMM-standarden. När man kör med MMM-dubbelspår krävs övergångsmoduler MMM-FREMO, vilket jag också byggt två av.
- Användning: Driftplatsen kan fungera både som slutstation/tågmagasin eller ligga på linje mellan två andra driftsplatser. Driftplatsen är avsedd för dubbelspår men kan även fungera på en enkelspårig linje. Driftplatsen kan användas för både vänstertrafik och högertrafik.
- Persontrafik: Persontåg som gör uppehåll för utväxling av passagerare använder spår 1 och 4, de enda som har perrong. Spår 1 och 4 är sektionerade och två persontåg kan få plats på vardera spåren.
Genomgående persontåg tåg utan uppehåll använder företrädesvis spår 2 och 3. - Godstrafik: Genomgående godståg använder spår 2 och 3. Godståg som startar, slutar eller gör uppehåll för rangering vid driftsplatsen använder godsbangården spår 5-7. Godsbangården har utdragspår i bägge ändar avsett för rangering. Det finns också uppställningsspår för växellok i bägge ändar av godsbangården.
- Lokstall: Modulen **Munkeröd lokstall** kan anslutas till högra änden av modulen. Den finns idag att beskåda hos Rälsbiten i Vänersborg.
- Vagnhall: Modulen **Munkeröd vagnhall** kan anslutas till vänstra änden av modulen. Vagnhallen är avsedd för motorvagnståg och personvagnar. Tåg på spår 1-4 kan köra in/ut från vagnhallen. Detta är en planerad modul som inte är byggd ännu.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Munkeröd
Elinstallationer
Ambitionen var att göra en elinstallation som klarar att man packar, transporterar och packar upp modulen ofta. Varje sektion skall dessutom kunna köras separat, viktigt för test och eventuell reparation. Därför använder jag kabelkanaler och Wago-klämkontakter. INGA lödningar annat än anslutning av matning till spåren.
Ambitionen var att göra en elinstallation som klarar att man packar, transporterar och packar upp modulen ofta. Varje sektion skall dessutom kunna köras separat, viktigt för test och eventuell reparation. Därför använder jag kabelkanaler och Wago-klämkontakter. INGA lödningar annat än anslutning av matning till spåren.
- Varje sektion har ett eget el-kort, med jag har kopplat samman el-kortens 12V-matning, så det krävs endast två 12V matningar, en i var halva av modulen.
- Varje sektion har genomgående DCC-kabel med 2,5 kvadrat ledningsarea. Det sitter dragavlastningsklämmor på kabeln i bägge ändar och det finns en krok att hänga upp kabeln vid transport.
- Boostern kan anslutas vid valfri sektionsskarv. Boostern monteras på ett ben och därmed krävs ingen hylla eller att boostern ska ligga på golvet. Benfästet kommer från VMJF.
- Växlarna styrs med växelmotorer MTB MP5 och senare även MTB MP4. Båda typerna har den fördelen att alla anslutningar görs via en kontakt som gör att byte av växelmotor är enkelt. MP4 har den fördelen att kablarna skruvas fast i kontakten. MP5 har klämmor.
- Växelmotorerna styrs via Möllehems växeldekoder för motorer. Möllehems dokumentationen för hur man kopplar in MTB-motorer är onödigt krånglig. MTB-motorerna kan anslutas både med 2-tråd (som t.ex. Tortoise) eller 3-tråd (som magnetspolar). Möllehems dokumentation saknar helt alternativet med 2-tråd som ju är betydligt enklare att ansluta.
- Sektionerna har ett genomgående internt LocoNet, med korta kablar för att koppla ihop sektionerna med varandra. Det interna LocoNet är helt separat från en eventuell körhandtagsbuss med LN-boxar, men kan kopplas ihop för testkörning.
- Varje sektion har ett spårledningskort för 8 spår. Så allt är förberett för att senare kunna använda spårledningar för signalstyrning och visning i ställverk.
- De dubbelspåriga infartsmodulerna har separerad matning till de båda spåren, för att kunna förlänga spårdetektering i samband med att in- och utfartssignaler ska installeras.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Munkeröd
Styrning och ställverk
Jag köpte en Android surfplatta för att använda till att konfigurera Möllehems system. Men den fick en helt ny användning...
Jag fick ett tips från en av Rälsbitens tekniska gurus om att Z21-appen kan användas för att rita upp en spårplan och kan användas för att lägga växlar och tågvägar. Efter lite experimenterande fick jag till en överskådlig spårplan. Jag gjorde två versioner, en för varje sida, så plattan kan ställas på valfri sida och ändå vara rättvänd. Appen kräver att man använder Z21 som "central" för styrningen av växlar och tågvägar.
Att lägga enskilda växlar är inget problem, men att använda appen för tågvägar räcker inte för mina behov. Så motstående växlar och tågvägar har jag lagt in i Möllehems växeldekodrar. Eftersom det finns 8 spår och dubbelspår i bägge ändar behöver man (2+2)x8=32 tågvägar för att hantera både in- och utfart. Vissa tågvägar har fler än de 6 växlar Möllehem medger i varje tågväg. Lösningen var att ha "halva" tågvägar som är gemensamma för flera spår, och sedan ange dessa som första växeladress i den fulla tågvägen. Dessa tågvägar styr jag tills vidare med min trådlösa ROCO-multimus.
Jag köpte en Android surfplatta för att använda till att konfigurera Möllehems system. Men den fick en helt ny användning...
Jag fick ett tips från en av Rälsbitens tekniska gurus om att Z21-appen kan användas för att rita upp en spårplan och kan användas för att lägga växlar och tågvägar. Efter lite experimenterande fick jag till en överskådlig spårplan. Jag gjorde två versioner, en för varje sida, så plattan kan ställas på valfri sida och ändå vara rättvänd. Appen kräver att man använder Z21 som "central" för styrningen av växlar och tågvägar.
Att lägga enskilda växlar är inget problem, men att använda appen för tågvägar räcker inte för mina behov. Så motstående växlar och tågvägar har jag lagt in i Möllehems växeldekodrar. Eftersom det finns 8 spår och dubbelspår i bägge ändar behöver man (2+2)x8=32 tågvägar för att hantera både in- och utfart. Vissa tågvägar har fler än de 6 växlar Möllehem medger i varje tågväg. Lösningen var att ha "halva" tågvägar som är gemensamma för flera spår, och sedan ange dessa som första växeladress i den fulla tågvägen. Dessa tågvägar styr jag tills vidare med min trådlösa ROCO-multimus.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Munkeröd
Åhh! Väldigt spännande!
Tack för de utförliga beskrivningarna.
Tack för de utförliga beskrivningarna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Munkeröd
Erfarenheter från bygget
Under ett så pass stor bygge gör man misstag, speciellt jag som inte byggt moduler innan. En stor hjälp var att jag översatte FREMO-standarden till svenska och därmed fick med mig alla goda tips och rekommendationer för modulbygge. Den andra stora inspirationen är att ha sett andras modulbyggen som byggs för att hålla för transporter, samt upp- och nedtagning. Genom att diskutera lösningar med andra har jag också fått många bra förslag.
Under ett så pass stor bygge gör man misstag, speciellt jag som inte byggt moduler innan. En stor hjälp var att jag översatte FREMO-standarden till svenska och därmed fick med mig alla goda tips och rekommendationer för modulbygge. Den andra stora inspirationen är att ha sett andras modulbyggen som byggs för att hålla för transporter, samt upp- och nedtagning. Genom att diskutera lösningar med andra har jag också fått många bra förslag.
- Räls: På huvudmodulen använder jag PECO Code 75 med träslipers och konsekvent "långa" växlar. Valet beror på att jag hade rätt mycket av detta långt innan bygget startade. Annars hade det nog blivit betongslipers. Behövde bara komplettera med några växlar. MJ Hobby har bäst priser på PECO.
- Spårplan: Jag valde att följa spårgeometrin för PECO Code 75, och så blir spåravståndet 52 mm. Därför är det en lite s-kurva på ena infartsspåret från 46 till 52 mm spåravstånd. Så i ändarna är det FREMO dubbelspår med 46 mm spåravstånd och inte MMM 57 mm. Spårplanen är jag väldigt nöjd med.
- Trevägsväxlar: Använder jag till båda infarterna till godsbangården. Det hade nog varit bättre att använda två vanliga långa växlar i varje ände istället. Trevägsväxeln har kortare radie och är mer komplicerad, vilket ka innebära större risk för krångel. Blir kanske utbyta i framtiden.
- Sektionsskarvar: I sektionsskarvarna använder jag tieplates från Lucias Hobby. På Pikarts moduler går ändstycket upp till kanten, vilket innebär en risk att den är lite högre än resten av ovansidan. Detta missade jag att slipa ner, så några spårskarvar har en liten men irriterade puckel. Det påverkar inte funktionen, men är ändå ett irritationsmoment som jag funderar på hur jag ska åtgärda.
- Växelmotorer: Det visade sig knepigt att ställa in MTB-motorerna. De medföljande pinnarna är väldigt styva och det var pilligt att centrera pinnen så att motorn orkade dra till ändläget. I några fall lyckades inte detta. Jag har därför bytt ett antal pinnar till lite mer böjlig pianotråd. Några motorer hade defekta omkopplare av polaritet, något jag upptäckte efter felsökning.
- Växelbyte: Efter praktisk användning i Grimslöv kommer jag att byta en enkel-kortsningsväxel till en dubbel korsningsväxel för att kunna komma från spår 8 till utdragsspår utan att använda växelgatan för spår 2-4, något som blockerar linjen.
- Stabilitet: Jag använder ben och benfästen från VMJF. Benen är så stabila att jag i princip kan flytta hela den 9 meter långa huvudmodulen själv genom att dra den så benen glider längs golvet. Däremot visade det sig att modulen var vinglig i sidled. I Givskud fick jag tips att använda ben som som tvärstag genom fästa dessa med fremo-tvingar. Jag använde fyra extra ben till detta, och det blev mycket stabilt.
- Höjdjustering: Även om benen har ställbar fötter, så brukar jag justera höjden genom att lossa benen i benfästen och låta dessa falla ner till golvet och dra åt. Det fungerar för jag har en beställning som jag hänger sektionen på för att få rätt höjd, och då hänger benen i luften tills jag släpper ner och drar åt fästet igen. Sedan kan ta bort benställningen och upprepa för nästa sektion.
- Uppsättning och nertagning: Jag är själv lite förvånad över att det går relativt fort att sätta upp och ta ner modulerna. Från urpackning till uppsatt och körklar modul ca 2 timmar, och nertagning och packning i bil på något kortare tid. Tro det eller ej, men hela modulen inklusive infarter, ben, hylla för utrustning/betjäning och allt annat smått får plats i min bil, en Toyota Avensis kombi.