Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 28-30 mars 2025

Information om kommande träffar
Nicke

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 28-30 mars 2025

Inlägg av Nicke »

Carl-Johan Bergström skrev: 2025-03-18, 18:32 Samma fråga här. Jag är nykomling och därmed gröngöling och har aldrig varit med i något trafikspel. Jag tänkte att jag kanske kunde deltaga med en rälsbuss från Säröbanan, som jag har i både 2R och 3R. Båda har identiska kåpor med nummer 11 ( i verkligheten var 11 ett släp, så JECO har fått något om bakfoten). Mitt 2R fordon är DCC från början och i mitt 3R fordon har jag stängt av alla protokoll utom DCC (CV47=1). Båda enheterna har jag gett samma adress (2511) så det borde väl bara vara att lyfta av den ena från rälsen och lyfta på den andra och fortsätta med samma körhandtag. Vad säger de erfarna?
StaffanWiman skrev: 2025-03-18, 20:09 Det vore väl bättre att ha två olika adresser och två körhandtag (fred kan du låna om du saknar). Då kan du ju köra in på övergångstationen med den ena och låta den andra fortsätta och den första gå tillbaka. Att de har samma nummer kan man väl överse med :-)
(Fredar är låsta till en adress men det finns andra körhandtag där man kan byta adress, t.ex. UT4 eller Roco multimus.
/Staffan
Staffans lösning är bra ur den aspekten att man slipper lyfta på och av rälsbussarna. Å andra sidan innebär det att det finns två rälsbussar med samma nummer på banan samtidigt, och man kan diskutera om det är bättre eller sämre än att lyfta av/på. Väljer du att bara ha en av dem i taget fungerar det bra med samma adress och ett handtag.
Vilket du väljer lägger jag mig inte i :)
Användarvisningsbild
thomas.carlson

Inlägg av thomas.carlson »

Sitter och funderar vilka tåg jag skall ta med till Pålsboda och blir lite osäker. Enligt info så är det period V-VI som gäller. Enligt Svensk MJ-wiki är det perioden 1988->. Vill förvissa mig om att det är OK att ta med tåg från 1988 och framåt vilket underlättar väsentligt för mig då jag har ett mycket begränsat utbud av "modernt" rullande material. Jag anpassar mig naturligtvis efter de regler som gäller men vill inte släpa på mer saker än jag behöver.
//Thomas C
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
thomas.carlson

Jag har fått svar av Thomas J och är nöjd.

TomasJ

Inlägg av TomasJ »

Hej!

Jag skriver svaret här också så blir det tydligt.

Under frikörningen fram till runt kl 15 på lördagen är det helt fri tidsperiod, land osv. på hela banan.

På trafikspelet, vilket är lördag ca kl 15-19 samt på söndagen (tider ej bestämt) är det svensk epok V-VI, med fokus på tiden efter år 2000 när Green Cargo bildats. Om man inte vill vara med på trafikspelet så går det bra att friköra samtidigt som trafikspelet pågår och då uppmuntras också att köra epok V-VI.

Med vänliga hälsningar,
Tomas
Användarvisningsbild
thomas.carlson

Tack Tomas J, fin banplanering. Verkar bli en trevlig träff, ikväll har vi byggt banan samt provkört 2R delen. Behövs en del skarvjusteringar och rälrengöring .
// Thomas C
Bilagor
Pålsboda 1.jpg
Pålsboda 2.jpg
Pålsboda 3.jpg

Användarvisningsbild
hakang
Kontakt:

Inlägg av hakang »

Nu finns 28 bilder från Pålsbodajippot att bese här: https://www.hokey.nu/start/mj-jippon/p% ... 5-46953053

Strålande kul evenemang var det, rekommenderas varmt!

/H
TomasJ

Inlägg av TomasJ »

Snyggt med alla bilder! Återigen tack alla för god medverkan! 😊
Skriv svar

Återgå till "Kommande träffar"