Whyhope Industries
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Whyhope Industries
Jag har länge grubblat över hur ett större industripaket skulle kunna se ut. Jag har nu skissat på en möjlig layout som kanske kan vara något att bygga vidare på (tankemässigt till att börja med)
Det är 4,2m linjemodul med en siding och avstickare mot den stora mekaniska industrin Gottmadingen (fiktivt namn). Industridelen ligger aningen högre än linjen vilken tvingar fram en stödmur.
Scenarier:
1) Manifest släpper vagnar vilka plockas upp av stationerad switcher. Utgående vagnar hämtas upp av local.
2) Lokal sköter hela växlingen
Möjlighet till dubbelspårs koppling i bägge ändar.
Kommentarer och kreativ kritik välkomnas.
Det är 4,2m linjemodul med en siding och avstickare mot den stora mekaniska industrin Gottmadingen (fiktivt namn). Industridelen ligger aningen högre än linjen vilken tvingar fram en stödmur.
Scenarier:
1) Manifest släpper vagnar vilka plockas upp av stationerad switcher. Utgående vagnar hämtas upp av local.
2) Lokal sköter hela växlingen
Möjlighet till dubbelspårs koppling i bägge ändar.
Kommentarer och kreativ kritik välkomnas.
Senast redigerad av 1 RobertKlarén, redigerad totalt 2022 gånger.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Gottmadingen Industry
Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Gottmadingen Industry
Ser väldigt trevlig ut 
Gillar "Storage track" & "Switch Sheed"

Gillar "Storage track" & "Switch Sheed"
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Gottmadingen Industry
Tack för din kommentar.JanFrelin skrev: ↑2020-02-09, 17:59 Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
Jag ska naturligtvis precisera vad som skickas in/ut men det kommer att ske i ett senare skede. Det kommer också att bli flertalet lastpositioner vid varje stickspår där fraktsedeln tydligt anger vart vagnen ska gå. Jag vill också ha ett större antal vagnar som puttas in och ut, i nuläget är det mest enstaka vagnar som kommer till lastplatserna inom amN, det blir det ändring på med denna lösning.
Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Gottmadingen Industry
Spännande idé!
Förebildsriktigt verkar det vara också. Med alla industrier "facing the same way" så kanske växlingen inte blir så varierad dock. Men det är ju en avvägnningsfråga mot realismen.
Får man drömma lite så kanske den slutliga versionen har någon industri som ligger lite i vinkel eller har två spår varav ett viker av och ger upphov till något avklippt hörn eller strykjärnsformad byggnad, Sånt är fräckt.
Förebildsriktigt verkar det vara också. Med alla industrier "facing the same way" så kanske växlingen inte blir så varierad dock. Men det är ju en avvägnningsfråga mot realismen.
Får man drömma lite så kanske den slutliga versionen har någon industri som ligger lite i vinkel eller har två spår varav ett viker av och ger upphov till något avklippt hörn eller strykjärnsformad byggnad, Sånt är fräckt.
Re: Gottmadingen Industry
Hur intressant växlingen blir beror delvis på hur många olika sorters laster som ska hanteras.RobertKlarén skrev: ↑2020-02-09, 19:53 Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Gottmadingen Industry
Reviderat förslag för vilket vi tackar vår tyske vän Mark Thiemann.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Gottmadingen Industry - revision
Det är inte säkert att jag bygger den här men det är ju kul att leka med idéerna.
Jag har gjort en del ändringar för att få ökat vagnsflöde (fler), jag gillar att knuffa stora mängder vagnar.
Det är stor omsättning i Gottmadingen och vagnarna måste bytas minst två gånger per dygn vilket utförs lokal switcher (separat uppdrag eller en del av uppdraget för local freight), därför finns storage tracks.
Dubbelspårsmöjlighet för att kunna koppla upp mot classification yard (Pine Hill, Corleone eller annan)
En lång "siding" ger möjlighet till tågmöte.
Synpunkter?
Jag har gjort en del ändringar för att få ökat vagnsflöde (fler), jag gillar att knuffa stora mängder vagnar.
Det är stor omsättning i Gottmadingen och vagnarna måste bytas minst två gånger per dygn vilket utförs lokal switcher (separat uppdrag eller en del av uppdraget för local freight), därför finns storage tracks.
Dubbelspårsmöjlighet för att kunna koppla upp mot classification yard (Pine Hill, Corleone eller annan)
En lång "siding" ger möjlighet till tågmöte.
Synpunkter?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)