Jag anser att det är för högt ställda krav att vagnarna skall ha rätt numrering för att få vara med. Om de har äldre numrering eller UIC spelar inte så stor roll for min del. Däremot så skall man naturligtvis inte köra med fordon som inte fanns under berörda epoker, t.ex. A7 eller B7 som några exempel.
Om jag kommer deltaga och i vilken skala i så fall är inte bestämt ännu då förutsättningarna för träffen inte finns ännu.
/Lars
UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
Moderator: FreddePettersson
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
Från 1967 började man använda vagnslittera och vagnsnummer enligt den internationella järnvägsunionens system (UIC). Lättast känns dessa igen av att de består av en massa siffor och en del bokstäver. Fram till 1967 hade SJ ett eget litterasystem och vanligen 4-5 siffror i vagnsnummer. Så kör vi epok 3b så skall alla vagnar vara märkta med SJ:s gamla littera och nummer. Efter 1967 tog det många år innan vagnarna var omnumrerade, så under epok 4a rullade det blandat vagnar med UIC-märkning och äldre märkning. Läs mer på SJ godsvagnar.
Frågan är om man kan ha UIC-märkta vagnar med i trafikspel som utspelas före 1967?
Frågan är om man kan ha UIC-märkta vagnar med i trafikspel som utspelas före 1967?
Re: UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
Den frågan påminner om huruvida korv med mos går att fås utan moset. Är det före 1967 som gäller är det före 1967 som gäller. Naturligtvis kan man lätta upp kraven på rullande materiel om man vill men då är det ju inte "före 1967" längre.StefanFjällemark skrev: ↑2021-07-10, 17:42Frågan är om man kan ha UIC-märkta vagnar med i trafikspel som utspelas före 1967?
/H
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
När det gäller trafikspel och modulträffar tycker jag att arrangören har rätt att helt och hållet bestämma förutsättningarna för träffen. Det viktiga är dock att arrangören kan hålla på reglerna så att det inte tillåts att vissa får tumma på reglerna medan andra inte får.
Har reglerna kommunicerats i god tid innan träffen så vet ju alla deltagare förutsättningarna och kan enkelt hålla sig till dem. Sätts det för tajta regler finns dock risken att det blir få deltagare men det tar nog arrangören i åtanke.
Sen har deltagare så klart rätt att komma med åsikter. Men om träffen inte passar ens önskemål finns alltid möjligheten för vem som helst att anordna sin egna träff.
Har reglerna kommunicerats i god tid innan träffen så vet ju alla deltagare förutsättningarna och kan enkelt hålla sig till dem. Sätts det för tajta regler finns dock risken att det blir få deltagare men det tar nog arrangören i åtanke.
Sen har deltagare så klart rätt att komma med åsikter. Men om träffen inte passar ens önskemål finns alltid möjligheten för vem som helst att anordna sin egna träff.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
Håller med Henrik att arrangören bestämmer. Och jag uppskattar att det genomförs enkäter typ som Stefan gjorde i frågan så intresset kan pejlas innan en träff.
Re: UIC-märkta vagnar på trafikspel före 1967?
Naturligtvis så bestämmer arrangören. Och precis som Tompa så uppskattar jag enkäter före beslut av epok inför en träff.
Sedan kan man alltid ha synpunkter på de alternativ som erbjuds.
/Lars
Sedan kan man alltid ha synpunkter på de alternativ som erbjuds.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till