FREMOs krav på växlar
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: FREMOs krav på växlar
Läst igenom en gång till och förstått lite mera: Spurkranzauflauf betyder att flänsen kör upp på något. Det kan vara oönskat (Spurkranzanlauf an der Herzstückspitze und damit zur Entgleisung führen) eller avsett (ein Spurkranzauflauf in den Herzstückbereichen von Weichen oder Kreuzungen).
Spurkranzanlauf förkommer också (Spurkranzanlauf an der Herzstückspitze) och måste betyda att flänsen kör emot växelkorsspetsen. Auflaufen - köra upp på, anlaufen - köra emot. Resultatet blir ju detsamma: urspårning.
An är för övrigt ett av de ord som jag svurit mest över. Om man saknar en bild är det hopplöst att förstå om det ska översättas med på, mot, vid eller kanske i.
Tyska är roligt. Någon har sagt att det bara är dålig svenska och någon annan att det är svenska för vuxna.
Staffan
Staffan
Spurkranzanlauf förkommer också (Spurkranzanlauf an der Herzstückspitze) och måste betyda att flänsen kör emot växelkorsspetsen. Auflaufen - köra upp på, anlaufen - köra emot. Resultatet blir ju detsamma: urspårning.
An är för övrigt ett av de ord som jag svurit mest över. Om man saknar en bild är det hopplöst att förstå om det ska översättas med på, mot, vid eller kanske i.
Tyska är roligt. Någon har sagt att det bara är dålig svenska och någon annan att det är svenska för vuxna.
Staffan
Staffan
Re: FREMOs krav på växlar
Glädjande att det finns ett intresse för innehållet i Fremonormen. Arbetet med översättning till svenska har avstannat ett tag, men kommer förhoppningsvis att få ny fart igen genom medverkan av en professionell översättare.
(Staffan, du har väl inte ångrat dig? Om inte så skickar jag materialet till dig omgående)
//Johnny
(Staffan, du har väl inte ångrat dig? Om inte så skickar jag materialet till dig omgående)
//Johnny
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: FREMOs krav på växlar
Skicka du, jag översätter i mån av tid och ork och skickar tillbaka efter hand.
Staffan
Staffan
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: FREMOs krav på växlar
Hej!
Mycket har sagts om FREMO och deras krav.
Peco Large är inte "dagens nivå", men alltjämnt ligger den kvar som "minsta accepterade".
12 graders vinkeln avser vinkeln i spårkorset
S-kurvor utan mellanliggande raka ska undvikas.
Minsta radie (fordonstekniskt) är 1 000 mm. Det rekommenderas att hålla sig till större radier.
2000mm (enkelspår) eller 3000mm (dubbelspår) radie i huvudspår avser kurvväxlar eller växlar där huvudspåret går i kurvspårets läge. Det finns en del hembyggen.
RP25 code 88/110 är en hjulstandard som blir allt vanligare. Äldre moduler med t ex Peco medium och code 100-räls sätts oftast ihop på en egen bibana. En hel del moduler är byggda med code 70-räls och då blir hjulprofilen "per automatic" RP25.
Att man inte kommer att skriva in någon minsta radie i växlarna beror på att bl a NATO har en hel del spår i tyskland med ner till 50 meters radie, även växlar, och där man regelbundet kör med tåg. Mig veterligen är alla 30 meters-radie-kurvorna borta idag, men för "epok 3" så finns det förebilder. Å andra sidan så kan bara ett fåtal fordon gå i dessa kurvor/växlar - är det så man vill ha det?
Till och från har FREMO gjort beställningar på RP25-hjul på nya lok och vagnar (direkt från fabrik) sedan lever mycket gammalt kvar - men det är väl knappast det man ska sätta focus på om man ser framåt?
Mycket har sagts om FREMO och deras krav.
Peco Large är inte "dagens nivå", men alltjämnt ligger den kvar som "minsta accepterade".
12 graders vinkeln avser vinkeln i spårkorset
S-kurvor utan mellanliggande raka ska undvikas.
Minsta radie (fordonstekniskt) är 1 000 mm. Det rekommenderas att hålla sig till större radier.
2000mm (enkelspår) eller 3000mm (dubbelspår) radie i huvudspår avser kurvväxlar eller växlar där huvudspåret går i kurvspårets läge. Det finns en del hembyggen.
RP25 code 88/110 är en hjulstandard som blir allt vanligare. Äldre moduler med t ex Peco medium och code 100-räls sätts oftast ihop på en egen bibana. En hel del moduler är byggda med code 70-räls och då blir hjulprofilen "per automatic" RP25.
Att man inte kommer att skriva in någon minsta radie i växlarna beror på att bl a NATO har en hel del spår i tyskland med ner till 50 meters radie, även växlar, och där man regelbundet kör med tåg. Mig veterligen är alla 30 meters-radie-kurvorna borta idag, men för "epok 3" så finns det förebilder. Å andra sidan så kan bara ett fåtal fordon gå i dessa kurvor/växlar - är det så man vill ha det?
Till och från har FREMO gjort beställningar på RP25-hjul på nya lok och vagnar (direkt från fabrik) sedan lever mycket gammalt kvar - men det är väl knappast det man ska sätta focus på om man ser framåt?
Urban "Södra Station" Johansson
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: FREMOs krav på växlar
Jag håller helt med om att större radie generellt är bättre. För att undvika eventuella missförstånd på grund av antaganden så känner jag att några saker behöver förtydligas.
Även om Peco Large inte är dagens nivå, så har den en vinkel i spårkorset på 9,4 grader. Den sista biten till 12 grader sker i kurva efter spårkorset. Peco medium har en vinkel på 12 grader och rakt spår efter spårkorset.
Jag tycker att FREMO-standarden är tydlig med att den tillåter växlar med en radie på 2000mm i en dubbelspårig huvudlinje (se 4.2.3 punkt 2). Som jag tolkar skrivningen så ska växlarna ha en radie på minst 2000mm medan vanligt linjespår ska ha en radie på minst 3000mm. Sedan som jag skrev tidigare, större är "bättre" (och som en intressant not så har 130 km/h växlar i Sverige en radie på 28,7 meter i H0).
/Erik
Även om Peco Large inte är dagens nivå, så har den en vinkel i spårkorset på 9,4 grader. Den sista biten till 12 grader sker i kurva efter spårkorset. Peco medium har en vinkel på 12 grader och rakt spår efter spårkorset.
Jag tycker att FREMO-standarden är tydlig med att den tillåter växlar med en radie på 2000mm i en dubbelspårig huvudlinje (se 4.2.3 punkt 2). Som jag tolkar skrivningen så ska växlarna ha en radie på minst 2000mm medan vanligt linjespår ska ha en radie på minst 3000mm. Sedan som jag skrev tidigare, större är "bättre" (och som en intressant not så har 130 km/h växlar i Sverige en radie på 28,7 meter i H0).
/Erik
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: FREMOs krav på växlar
Hej Erik!
Med full respekt för ditt kunnande.
Mina växelfunderingar bottnar delvis i denna tråd. http://www.mjf.no/forum/printer_friendl ... p?TID=1838
Nu är den tråden 6 år gammal och det har hänt en hel del sedan dess på växelsidan.
FREMOs minimkrav !OBS för dubbelspår! (läs: 2 000 mm) och vad som rekommenderas (3 000 mm) skiljer sig åt.
Mina Peco-medium har kurva genom spårkorset - möjligen är det ändrat på senare tid - hur som helst de "snäva" växlarna fungerar inte i FREMO-samanhang. Förut fanns en lista på nära nog alla fabrikstillverkade växlar med angivande av vinkel, radie och code samt vilken hjulstandard som fungerade på dem - tyvärr försvann listan i och med att man lade ihop alla lokala FREMO-standarder till en gemensam hemsida. Finns det någon här som har en kopia sparad?
Med full respekt för ditt kunnande.
Mina växelfunderingar bottnar delvis i denna tråd. http://www.mjf.no/forum/printer_friendl ... p?TID=1838
Nu är den tråden 6 år gammal och det har hänt en hel del sedan dess på växelsidan.
FREMOs minimkrav !OBS för dubbelspår! (läs: 2 000 mm) och vad som rekommenderas (3 000 mm) skiljer sig åt.
Mina Peco-medium har kurva genom spårkorset - möjligen är det ändrat på senare tid - hur som helst de "snäva" växlarna fungerar inte i FREMO-samanhang. Förut fanns en lista på nära nog alla fabrikstillverkade växlar med angivande av vinkel, radie och code samt vilken hjulstandard som fungerade på dem - tyvärr försvann listan i och med att man lade ihop alla lokala FREMO-standarder till en gemensam hemsida. Finns det någon här som har en kopia sparad?
Urban "Södra Station" Johansson
Re: FREMOs krav på växlar
Fastna nu inte i en massa teori utan bygg istället.
Det viktigaste är att det fungerar utan problem.
Sedan kanske man inte skall välja Peco c100 medium utan sikta på lägre code och större radie.
/Lars
Det viktigaste är att det fungerar utan problem.
Sedan kanske man inte skall välja Peco c100 medium utan sikta på lägre code och större radie.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: FREMOs krav på växlar
Det verkar som om det finns ett ändligt antal köpeväxlar som kan användas om man vill följa Fremonormen. Kan man för enkelhets skull få en lista på vilka fabrikat som har växlar som duger? (Om man nu alltså vill köra huvudspåret genom växelkurva).
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2012-12-12, 20:02
Re: FREMOs krav på växlar
Hei
Vi har bygget sporveksler til våre stasjoner etter NSB’s norm fra 1925 med sporveksler med stigning 1:7, og radie i avviksspor på 135m. Dette var den minste sporvekselen som var i bruk hos NSB.
Dette er en fin størrelse, den er korrekt (nesten identiske finnes i Sverige) og siden det er en 1:7 i motsetning til 1:9 som var den vanligste sporvekselen, blir sporutvidelsen en god del kortere på en stasjon, samtidig som den virker lang. Et godt kompromiss mellom modell og virkelighet.
Disse er bygget ved å lime sviller av printkort til tegningen og lodde skinnene i henhold til tegningen. Alle toleranser er etter NMRA’s norm, og med 0,9mm åpning i skinnekrysset og med 14,4mm back to back slik at de tilfredsstiller kravene til RP25.
Vi så slike sevbygde sporveksler første gang på FREMO treffet i Alsfeldt, og ble imponert over hvor flotte de var og hvor godt de virket. Da vi kom hjem, laget jeg en tegning, og vi bygget et par sporveksler. Vi ble overrasket over hvor enkelt det var å bygge disse, og for å gjøre det enda enklere bestilte vi filejigger fra Fast Track til 1:7, 1:8 og 1:9 sporveksler.
Vi bruker Peco code 75 til sporet, og for å få et mer norsk spor, kapper vi forbindelsene mellom svillene, og trekker de litt fra hverandre. For hver 13-15 sville legger vi dobbeltsville for å illudere skinneskjøt.
Jeg vil absolutt anbefale dere å prøve å bygge deres egne sporveksler. Hvis dere vil vite mer om dette, så bare spør.

Vi har bygget sporveksler til våre stasjoner etter NSB’s norm fra 1925 med sporveksler med stigning 1:7, og radie i avviksspor på 135m. Dette var den minste sporvekselen som var i bruk hos NSB.
Dette er en fin størrelse, den er korrekt (nesten identiske finnes i Sverige) og siden det er en 1:7 i motsetning til 1:9 som var den vanligste sporvekselen, blir sporutvidelsen en god del kortere på en stasjon, samtidig som den virker lang. Et godt kompromiss mellom modell og virkelighet.
Disse er bygget ved å lime sviller av printkort til tegningen og lodde skinnene i henhold til tegningen. Alle toleranser er etter NMRA’s norm, og med 0,9mm åpning i skinnekrysset og med 14,4mm back to back slik at de tilfredsstiller kravene til RP25.
Vi så slike sevbygde sporveksler første gang på FREMO treffet i Alsfeldt, og ble imponert over hvor flotte de var og hvor godt de virket. Da vi kom hjem, laget jeg en tegning, og vi bygget et par sporveksler. Vi ble overrasket over hvor enkelt det var å bygge disse, og for å gjøre det enda enklere bestilte vi filejigger fra Fast Track til 1:7, 1:8 og 1:9 sporveksler.
Vi bruker Peco code 75 til sporet, og for å få et mer norsk spor, kapper vi forbindelsene mellom svillene, og trekker de litt fra hverandre. For hver 13-15 sville legger vi dobbeltsville for å illudere skinneskjøt.
Jeg vil absolutt anbefale dere å prøve å bygge deres egne sporveksler. Hvis dere vil vite mer om dette, så bare spør.

-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: FREMOs krav på växlar
Det blir definitivt snygga växlar och Fast Tracks verkar ha bra lösningar för att bygga växlar. Jag blev speciellt sugen på deras dubbla korsningväxlar då de färdigbyggda växlar jag har hittat inte har tillräckligt stor radie. Sedan finns dock det lilla problemet att jag också vill kunna köra med NEM-hjul i mina växlar (se min fråga i den här tråden http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=561).
/Erik
/Erik