Railcom på modulkörningar
Railcom på modulkörningar
Vid de senaste körningarna har något lok inte fungerat på vissa boosterdistrikt.
I Norrköping lyckades vi härleda detta till Railcomprotokollet. Railcom är avsett för att loken skall kunna skicka information till centralen. För att detta skall vara möjligt göres ett kort avbrott i DCC-signalen ("cutout"). Lokdekodrar som uppfyller NMRA-specen skall tåla detta utan problem, men uppenbarligen finns dekodrar som inte klarar dessa avbrott.
Eftersom Railcom inte nyttjas vid modulkörningar är det lämpligt att i förekommande fall deaktivera denna funktion. I LV102 och Tams B-4 sker detta genom programmering (programmering på huvudspår, POM) av CV7 .Tyvärr är det olika CV för resp fabrikat varför detta måste göras individuellt.
LV102: CV7 = 50 ger programmeringsläge i 15 sek. Under denna tid sätts CV7 = 92 för att deaktivera Railcom.
TAMS B-4 CV7 = 62 ger programmeringsläge i 30 sek. CV7 = 52 deaktiverar Railcom.
//Johnny
I Norrköping lyckades vi härleda detta till Railcomprotokollet. Railcom är avsett för att loken skall kunna skicka information till centralen. För att detta skall vara möjligt göres ett kort avbrott i DCC-signalen ("cutout"). Lokdekodrar som uppfyller NMRA-specen skall tåla detta utan problem, men uppenbarligen finns dekodrar som inte klarar dessa avbrott.
Eftersom Railcom inte nyttjas vid modulkörningar är det lämpligt att i förekommande fall deaktivera denna funktion. I LV102 och Tams B-4 sker detta genom programmering (programmering på huvudspår, POM) av CV7 .Tyvärr är det olika CV för resp fabrikat varför detta måste göras individuellt.
LV102: CV7 = 50 ger programmeringsläge i 15 sek. Under denna tid sätts CV7 = 92 för att deaktivera Railcom.
TAMS B-4 CV7 = 62 ger programmeringsläge i 30 sek. CV7 = 52 deaktiverar Railcom.
//Johnny
Re: Railcom på modulkörningar
Stänger man av Railcom funktionen i centralen med detta?
CV 29 bit 3 har ju en avstängningsfunktion för Railcom, räcker det med att sätta denna bit till "disable"?
//Anders
CV 29 bit 3 har ju en avstängningsfunktion för Railcom, räcker det med att sätta denna bit till "disable"?
//Anders
Re: Railcom på modulkörningar
Inställningen är i boostern. Om railcom är aktiverad i boostern så gör denna "cutouts" även om inte centralen har railcom.
Gissar att de lokdekodrar som inte klarar railcom inte heller har någon inställning för detta.
//Johnny
Gissar att de lokdekodrar som inte klarar railcom inte heller har någon inställning för detta.
//Johnny
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Railcom på modulkörningar
Har jag förstått rätt, att detta är en inställning som i så fall måste göras på varje berört lok före varje körning och varje gång man sätter loket på en anläggning som kan ha en railcom?
Är det troligt att även andra saker kan störa ut vissa dekodrar? Jag råkar ut för det nästan varje gång jag sätter loket på en modulbana eller på klubbanan.
I det så fall måste man ju verkligen byta dekoder och varna folk för att sätta i sådana dekodrar i nya lok.
Staffan
Är det troligt att även andra saker kan störa ut vissa dekodrar? Jag råkar ut för det nästan varje gång jag sätter loket på en modulbana eller på klubbanan.
I det så fall måste man ju verkligen byta dekoder och varna folk för att sätta i sådana dekodrar i nya lok.
Staffan
Re: Railcom på modulkörningar
Snarare i varje booster innan en körning, så att railcom är bortkopplat (om det inte används).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Railcom på modulkörningar
... railcom behövs alltså om man vill kunna läsa av CV (vilket jag tror en del gör på klubbanan)?
Staffan
Staffan
Re: Railcom på modulkörningar
Railcom behövs INTE för att läsa av CV i dekodern, om detta görs på ett programmeringsspår, vilket är vanligast.
Railcom används för att läsa tillbaka information från dekodern under drift, för att t.ex. identifiera vilket lok det är.
Men det har man ingen användning av i modulsammanhang.
Railcom är enligt min mening enbart för "lata" hemma användare som vill kunna ställa på vilket lok som helst på banan, låta centralen identifiera det och tilldela loket en ledig adress. Bättre att själv hålla reda på adressen på resp. lok.
/Lars
Railcom används för att läsa tillbaka information från dekodern under drift, för att t.ex. identifiera vilket lok det är.
Men det har man ingen användning av i modulsammanhang.
Railcom är enligt min mening enbart för "lata" hemma användare som vill kunna ställa på vilket lok som helst på banan, låta centralen identifiera det och tilldela loket en ledig adress. Bättre att själv hålla reda på adressen på resp. lok.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Railcom på modulkörningar
Nä, Staffan, så är det inte! Kör du digitalt hemma så kan du kunna köra loken med samma inställningar både där och på modulträffar!StaffanWiman skrev:Har jag förstått rätt, att detta är en inställning som i så fall måste göras på varje berört lok före varje körning och varje gång man sätter loket på en anläggning som kan ha en railcom?
Är det troligt att även andra saker kan störa ut vissa dekodrar? Jag råkar ut för det nästan varje gång jag sätter loket på en modulbana eller på klubbanan.
I det så fall måste man ju verkligen byta dekoder och varna folk för att sätta i sådana dekodrar i nya lok.
Staffan
Det som krävs i inställningsväg i lokdekodern på en modulträff är rätt adress och att analogkörningen är avstängd! Om du inte kör analogt, använder railcom eller vill ha en annan adress hemma så ska du inte behöva ändra något när du kommer hem!
Däremot är det helt klart så att det finns bättre och sämre dekodrar, både vad gäller att läsa dcc-signalen rätt även om den kanske inte har perfekt kurvform eller om den kanske blivit lite "förvanskad" av railcomluckan t.ex.
Och vad gäller motorstyrningsegenskaper, enkelt handhavande vid programering samt vilka möjligheter som erbjuds skiljer det mycket mellan olika dekodertyper!
Det är mycket dumt att spara någon femtiolapp eller så på en billig dekoder om man köpt ett lok för flera tusen och vill ha så kul som möjligt med det!
Mvh. Peter
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Railcom på modulkörningar
Tack alla för bra upplysningar. Jag blir långsamt l i t e klokare.
Bra lokdekodrar lär vara Esu lokpilot V4. Det finns en massa varianter 6, 8, 21-pin/polig (är det samma sak?) Har det med att göra hur många hål för stift som loket har? Det finns med och utan kabel...
Kan ni rekommendera någon speciell? Det är mitt favoritlok!
Staffan
Bra lokdekodrar lär vara Esu lokpilot V4. Det finns en massa varianter 6, 8, 21-pin/polig (är det samma sak?) Har det med att göra hur många hål för stift som loket har? Det finns med och utan kabel...
Kan ni rekommendera någon speciell? Det är mitt favoritlok!
Staffan
Re: Railcom på modulkörningar
"Standarder är bra, alla bör ha sin egen..."
Antal pinnar i kontakterna beror på att olika kontakter är bra på olika sätt. "Orginalkontakten" är den 8-poliga om jag kommer ihåg rätt. Den 6-poliga är bättre för små lok (N-skala, små H0-lok) med ont om plats, medan den 21-poliga har plats för många funktioner.
2 pinnar går åt till strömupptagning
2 pinnar går åt till att styra motorn
3 pinnar går åt till belysningen (fram/back + nolla)
Resten av pinnarna kan användas till olika funktioner.
Om loket är förberett för dekoder så är det lokets dekoderkontakt som avgör vilken kontakt man ska välja.
Mvh Daniel
Antal pinnar i kontakterna beror på att olika kontakter är bra på olika sätt. "Orginalkontakten" är den 8-poliga om jag kommer ihåg rätt. Den 6-poliga är bättre för små lok (N-skala, små H0-lok) med ont om plats, medan den 21-poliga har plats för många funktioner.
2 pinnar går åt till strömupptagning
2 pinnar går åt till att styra motorn
3 pinnar går åt till belysningen (fram/back + nolla)
Resten av pinnarna kan användas till olika funktioner.
Om loket är förberett för dekoder så är det lokets dekoderkontakt som avgör vilken kontakt man ska välja.
Mvh Daniel