Skillnaden idag mot min första trafikspelsträff i Timmele är att trafikspelen blivit väldigt mycket mer "Hardcore". Men man får nog säga att trafikspelen är helt normala idag som de var tänkta att vara men att vi Svenskar tidigare kört en lightversion av dem i begynnelsen. Fokus ligger på godstrafik som skall växlas på stationer. Persontåg eller hela godståg som rullar runt efter tidtabell är mer sällsynt. Ofta kommer det på tal om att det är för svårt vilket jag tror är ett svepskäl för att det blivit för tråkigt/Hardcore. Denna totalslakt av godståg tillsammans med vagnskort är för mycket för en del av oss. Vi som minns de där första A5 lapparna med köruppdrag kan inte finna glädjen i att låta tåg slaktas med glasspinnar istället för att låta dem rulla och mötas.
Med få undantag så brukar det rullande materialet på trafikspelsträffar vara varje ägares sämsta/mest udda slit och slängvagnar. Aldrig har man sett så orealistiska tågkombinationer som jag gjorde sist på en trafikspelsträff. Jeco D lok för 50-tals trafik med Blå SJ godsvagn i kroken. (Detta kan ju varit lokalt eller en engångsföreteelse. Jag är på väldigt få träffar.)
Det är tyvärr så att alla har inte förmågan att hantera andras modeller varsamt. Oavsett om det hänger på att någon ovetandes släpar ett JECO Hg eller X2000 ett par decimeter för att det är dålig kontakt och kuggarna går åt helvete eller om någon ställt sina vädrade vagnar till förfogande och någon trycker upp en blöt snus och lämnar ett fingeravtryck på vagnen så är vi rädda om våra vagnar och lok. Därför vill man kunna vädra de lite finare modellerna med sig själv bakom körkontrollen. Det är på den fria körningen de lite snyggare och längre tågseten och det där härliga minglet dyker upp. Hela dagen under trafikspelen är alla så fokuserade att kvällens frikörning blir en ventil för hela träffens stress.
Stefan Fjällemark har troligtvis tagit över rollen som Trafikspelsamordnare på västkusten med omnejd. Han är mycket duktig och gör ett mycket uppskattat och fantastiskt jobb vilket är tidskrävande. För mig är han en mycket god vän, mycket hjälpsam och alltid med ett leende på läpparna. Den där stora summan som nu Modulsyd har i kassan kan jag mycket väl tänka mig kan användas som lön för mödan till Stefan och/eller andra som sitter i veckor och planerar trafikspel. Då kanske det känns lättare med en stunds stressfri frikörning på alla träffar.
Jag känner Stefan väl och tråden "Fremo Nästa" är ett stort orosmoln. Stefan brinner mycket för Trafikspelträffar/körning och är den person som jag uppfattat det som gjort trafikspelen "Hardcore". Han har trots spikat program försökt tillföra mer trafikspel på den fria körtiden under en träff i Timmele samt försökt tillföra trafikspel till träffen i Kil. Jag är därför rätt säker på att det därför ligger en dold agenda bakom denna önskan om att fler skall bli medlemmar i Fremo. Jag tror personligen att om fler personer går med i Fremo och fler träffar arrangeras med Fremo i ryggen kommer frikörningarna sakta men säkert fasas ut utan att man i minoritet kan påverka detta.
Stefan Fjällemark har sagt det och Peter Alsén har sagt det:
Träffarrangören bestämmer Allt/Innehållet/inriktningen på träffen. Passar det inte kan du arrangera en egen träff.
De försöker också vidhålla att Fremos regler?/stadgar?/rutiner? inte bestämmer allt... Det finns fakta och det finns verklighet. Fremo bestämmer inte allt utan har riktlinjer men hur ser de träffar som som arrangeras under Fremo ut i verkligheten. Varför skulle man vilja arrangera en Fremoträff utan att följa de riktlinjer Fremo har? Är det någon som gjort eller regelbundet gör det?
Hur många träffar kan vi ha under ett år utan att det går röta i dem?
En del av oss är medelålders med barn i skolåldern. Speciella behov/läxor/aktiviteter för att nämna några saker. En del av oss är pensionärer med mycket fritid. En del är singlar oavsett ålder och behöver inte stå till svars för sina handlingar på fritiden. En del är välbärgade och andra får tänka på sina utgifter varje dag så många av oss kan inte åka runt på 4-5 träffar eller mer varje år. Man får prioritera. Vi vill alla deltaga på träffar där det är många deltagare och moduler med. Det är jättesvårt att pussla ihop så det funkar.
Jag är övertygad om att Modulsyd behöver finnas kvar om än i lite modifierad form. Det arrangeras väldigt mycket lokala träffar i Sverige nu. Modul syd borde fokusera på träffar likt dem från starten. Grimslöv i all ära, en respekterad och omtyckt träff men ligger långt in i skogarna.
En bra mix för Modulsyd hade varit en publik Dreamtrack på våren och en träff likt Timmele på Hösten. Det skall finnas ett överskott i kassan för att kunna täcka förskottsbetalning för hyra, annonsering inför publika träffar, oförutsedda utgifter samt ersättning till de som arrangerar träffen. Allt för ofta gör dem ett hårt jobb som inte alltid syns.
(Hyra, mat och bäddplatser är inte en oförutsedd utgift.)
Vi är många modulrallare, men inte så många att vi skall behöva bråka så att träffarna blir lidande. Jag ser hellre en "få" större träffar med kvalité än "flera" mindre träffar.
Jag är nyfiken på vilka som är intresserade av att driva Modulsyd vidare under 2020-2021.
Ni som är aspiranter på platser i Styrelsen eller andra funktioner i föreningen kan väl skicka mig ett Pm.
Mvh Rickard