Växlar med större radier?
Växlar med större radier?
Är det enbart Tillig som har växlar med radier > 2 m i sitt standardsortiment?
Eller finns det även andra tillverkare? Det är färdigbyggda växlar och inte byggsatser jag söker.
/Lars
Eller finns det även andra tillverkare? Det är färdigbyggda växlar och inte byggsatser jag söker.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: Växlar med större radier?
Weinert har också en nr 9, samt en något kortare växel.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
Tillig verkar även ha en y-växel med 2.7m radie.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
-
Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.
Staffan
Staffan
De artikelnumren kan inte stämma Staffan.StaffanWiman skrev: ↑2018-10-29, 17:57 Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.
Staffan
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
-
Nej 42488 och 42489 ska det vara men de hade ändå varit rätt lätta att hitta i Rocos sortiment 
Men vad är det för fel på dem? För mig har de tre fördelar:
De är tillräckligt slanka för att inga vagnkombinationer eller koppelvarianter ska orsaka problem.
I sitt orginalutförande och utan tillagd växelomläggare är de uppkörbara och ligger sedan kvar i det uppkörda läget.
De kan om man vill enkelt ges strömförsörjning till hjärtstycket men fungerar bra även utan.
Staffan

Men vad är det för fel på dem? För mig har de tre fördelar:
De är tillräckligt slanka för att inga vagnkombinationer eller koppelvarianter ska orsaka problem.
I sitt orginalutförande och utan tillagd växelomläggare är de uppkörbara och ligger sedan kvar i det uppkörda läget.
De kan om man vill enkelt ges strömförsörjning till hjärtstycket men fungerar bra även utan.
Staffan
De är säkert som alla Roco´s växlar usla/felkonstruerade för rp25 hjul (dippar ner i grodan).
MMM har kravet på att rp25 ska kunna användas, Fremo vet jag inte.
Det går att fixa men är en del jobb, att lägga en plåtbit i botten på grodan är inte rätt väg att gå för då funkar det dåligt med NEM-hjul.
Robban
-
Tack Robban, för upplysningen. Det var något jag undrat över.
Jag är kanske ovanligt okunnig, men vad exakt är rp25-hjul? Är det bara mindre flänsar än vanligt? Tror inte att jag har något med sådana utom eventuellt Brimalms D-lok som har rätt lätt att spåra ur...
Staffan
Jag är kanske ovanligt okunnig, men vad exakt är rp25-hjul? Är det bara mindre flänsar än vanligt? Tror inte att jag har något med sådana utom eventuellt Brimalms D-lok som har rätt lätt att spåra ur...
Staffan
RP25 är NMRA:s rekommendation för hjulprofil, finns i olika storlekar för olika skalor. Det stämmer att flänsen är signifikant lägre än motsvarande NEM-normer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
OT: RP25 har inte bara lägre fläns, den är rundare i formen och därmed mer förlåtande mot urspåring vid rälsändar med skarpa hörn på insidan av rälshuvudet.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam