FREMOs krav på växlar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke

Re: FREMOs krav på växlar

Inlägg av Eke »

Bra synpunkt Lasse!
Är det någon som har ett dylikt lok och är det någon modul anmäld i Värnamo som har Rocoväxlar?
Det vore bra att reda ut detta för det känns som om Rocos växlar kan vara ett bra alternativ i många lägen!

Mvh. Peter
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

De andra Roco-växlarna som jag har, tycker jag är alldeles för tvära. Där kan man inte backa ignom med vad som helst.

Lok med kort hjulbas, är det små lok av typ Lilla Anna, eller gäller det även t.ex. el- och diesellok med boggier? (fast problemet gäller väl strömupptagningen, och då har väl lok med boggier strömupptagning på flera ställen?)

Hur stor är skillnaden mellan cod 75 och 83? Jag har dem skarv i skarv på en del ställen och har inte märkt någon olägenhet. (nu har inte ljusförhållandena varit sådana att jag har kunnat se om det sett tokigt ut på något sätt).

Är de hjulen som sitter på t.ex. ett nyköpt Roco-lok inte godkända för trafik hos Fremo?

Vad är fördelen med rp 25-hjul? Det är väl egentiligen bara det första hjulparet i ett tåg som syns så mycket att man kan se om det är rp 25-hjul eller pizzaskärare?

Staffan
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

@Peter: Ta gärna med en korsningsväxel med dig till Värnamo så jag kan klämma lite på den. Jag föredrar att ha code 83 för (huvud)linjen och code 70/75 för sidospåren, industrispåren och bibanor, men om pragmatiska skäl talar för något annat så är jag inte den som inte kan ändra på sig.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: Lok med kort hjulbas, är det små lok av typ Lilla Anna, eller gäller det även t.ex. el- och diesellok med boggier? (fast problemet gäller väl strömupptagningen, och då har väl lok med boggier strömupptagning på flera ställen?)
Lilla Anna är ett bra exempel på lok med kort hjulbas. Det har dock inte RP25 hjul.
StaffanWiman skrev: Är de hjulen som sitter på t.ex. ett nyköpt Roco-lok inte godkända för trafik hos Fremo?
Jodå, loken är godkända även om de har NEM. Men vagnarna skall egentligen ha RP25. Att loken "slipper undan" har nog troligen med att det är svårare att byta. RP25 ser bättre ut och går bättre i spåret, särskilt om vagnen är rätt viktad.

/Lars
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Tack för svaren!
"RP25 ser bättre ut och går bättre i spåret": Jag trodde RP25 främst utmärkte sig för mindre flänsar och därför var mera benägna att spåra ur vid ojämnheter mm.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Tack för svaren!
"RP25 ser bättre ut och går bättre i spåret": Jag trodde RP25 främst utmärkte sig för mindre flänsar och därför var mera benägna att spåra ur vid ojämnheter mm.

Staffan

Jo, RP25 har en rundare käl mot flänsen och kan därför gå lite mjukare i spåret! Dock så är den från början amerikansk och där förekommer det i stort sett bara boggivagnar där boggiens hjulbas är väldigt kort, i jämförelse med t.ex. längre europeiska tvåaxliga vagnar med RP25 så tål dom inte lika stora skevningsfel i spåret som boggievagnar! Därför är det viktigare med spårläget när sådana hjul ska användas!

Det finns även en europeisk motsvarighet till RP25 som nu börjar bli vanligare på köpefordon! Skillnaden är ett lite mindre back to back mått än det som RP25 har just för att vi har våra längre tvåaxliga vagnar där axlarna i kurvor får större vinkel mot rälerna och därför kan spåra ur i växlarnas växelkors!

Bifogar NEM-normerna om hjulmått, i NEM-311 står också skillnaderna mellan NEM och RP25!
http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf
http://www.morop.eu/de/normes/nem311_d.pdf

Tror också att Fremo rekomenderar att man pressar ihop RP25-axlar till NEM-mått för att gå bra i spåret!

Mvh. Peter
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Peter.

Hel vetenskap! Spurkranzauflauf betyder alltså "urspårning i växlarnas växelkors". Auflauf, måste vara att flänsen kör upp på rälen. (jag hade för mig att det betydde "gratäng" eller något liknande)

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Betyder inte "auflauf" urspårning rätt och slätt?
Finns iofs även entgleisung.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Tack Peter.

Hel vetenskap! Spurkranzauflauf betyder alltså "urspårning i växlarnas växelkors". Auflauf, måste vara att flänsen kör upp på rälen. (jag hade för mig att det betydde "gratäng" eller något liknande)

Staffan
Hehe, ja tyska är ju inte det lättaste! ;) Gratäng kan ju vara gott, men dom måste väl mena att flänsen går upp på spetsen i växelkorset antar jag!
Det står ju auflauf på ett ställe men anlauf på ett annat, kan ju vara ett skrivfel kanske? För oss svenskar skulle ju auslauf kanske vara mer likt urspårning egentligen?

Mvh. Peter (lite urspårad) ;)
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Kan kanske vara "anlauf" mot växelkorsspetsen som sedan leder till "entgleisung" kanske?

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"