Jag har en väldigt långsiktig idé.

Den idén är att bygga ett gäng moduler som förutom att kunna tas med på träffar som enskilda moduler, även ska kunna kopplas ihop till en egen modulbana. Modulerna gestaltar en viss geografisk del.
Den egna modulbanan ska kunna fungera som en utställningsbana och behöver kunna köra automatiserad trafik.
Jag tänker att banan ska kunna styras av en dator, typ Train Controller eller RocRail eller liknande, som är vanligt på hemmabanor.
För modulernas växlar och spårdetektering (när det är fristående moduler) tänker jag använda MGP's Loconetstyrning, för det funkar ju förträffligt i modulsammanhang.
Min fråga är nu:
--> Vad kräver ett datorstyrningsprogram för spårdetektering för att veta vilket tåg som är var?
Räcker det med detektering som visar om ett block är upptaget eller inte, likt MGP's spårdetektering, eller behövs det mer avancerade grejer som läser av lokets dekoder för att veta vilket lok det är?
Jag skulle kunna googla i ett par timmar för att reda ut detta på egen hand, men tror att svaret är rätt enkelt och att kunskapen finns här, och så är det kul att ventilera idéer.