JAA samma fråga ligger i Sv MJforum respektive SvModulforum. Men min erfarenhet av dessa tre är att de bara delvis överlappar varandra.
I tråden Vilka koppel ska jag gå in för? har det retts ut vilka koppelmöjligheter som finns idag och skillnaden dem emellan.
Jag vet vilka koppel som "passar mig bäst" i olika sammanhang.
Jag har jämkat samman mina egna önskemål med yttre krav och har fastnat för (inte i. hu!.) tre koppeltyper:
För trafikspel: Fleischmann 6511 vid modulkörningar och Kadee Magne-Matic på klubben.
För heltåg: Fleischmann Profi.
Men om vagnar levereras med Roco KK så får de sitta kvar ifall inte Fl Profi går in i koppelfickan utan åverkan.
Ibland blir det Kadee även i heltågen.
De tre senare koppeltyperna använder jag därför att de är öppna.
Det underlättar när man ska reda ut tågsallader, särskilt i underjorden.
-------------------------------------------
Häromdagen satte jag upp ett nytt heltåg på klubbanan med helt nytillverkade vagnar.
Det första som skedde var att lok + en vagn var det enda som kom ut ur den längsta tunneln.
Nästa vagn hade spårat ur och kopplat av. Resten av tåget stod snällt på rälsen därefter.
Misstänkt felkälla: Vagnarna var för tätt kopplade och gick i varandra i en kurva.
Tågsammansättning: Roco My+Roco DSB T2S+A.C.M.E. DSB Ckm+.....


Koppel där tåget gick isär: Roco KK
(totalt 4 boggivagnar följda av 2 2-axliga)
Banfakta:
Rälsstandard: Peco code 100 och 83
Stigning: rakspår – max. 20 o/oo kurvspår – max. 10 o/oo
Kurvradie: min. 1 000 mm
Raksträcka mellan kontrakurvor: – min. 100 mm
Växlar: Peco
Vad jag vet så finns det bara en längd på Fl Profi respektive Roco KK.
Vad gör man om man vill använda dessa koppeltyper men behöver ett längre avstånd mellan vagnarna ?
Fl Profi ser ut att ge ett något längre avstånd. Är det riktigt ?
----------------------------------
Ett annat tåg har rullat felfritt varje vecka i över ett år.
Men nu tappar loket tåget ibland och ibland delar det på sig. (Tåget alltså.)
Alla koppel är Fl Profi. Lok TrixHR241. De trilskande vagnarna är från Roco.
Ska jag byta till nya Fl Profi där tåget delar sig eller tror ni att ett annat fel har uppstått ?
Jag har läst att Rocos KK mattas ut och blir mjukare med åren så att de inte längre håller ihop lika bra.
Slits och mattas även Fl Profi ut med åren ?
----------------------------------------------------------------
Jag förvarar vagnarna i originalaskarna.
När de levereras med "fel" koppel så byter jag och då kan det bli trångt i ändarna.
Vanliga bygelkoppel och MäTrix KK respektive Roco Universal tål att ligga trångt.
Hur är det med de andra tre: Fl Profi, Roco KK respektive Kadees MagneMatic?
/Curt
[img]https://www.naumann-online.de/shop/abil ... 52990a.jpg
[img]http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/ ... Seite1.jpg