Smalspår H0 standarder

Allmäna diskussioner och information

Vilka kör / bygger smalspår Vliken standard är vanligast

H0e
4
18%
H0n3
13
59%
H0m
2
9%
Planerar
3
14%

Antal röster: 22

Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Kontakt:

Smalspår H0 standarder

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Jag är nyfiken på hur många som kör / bygger smalspår och vilken standard ni kör med
Finns det flera så säg till
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Smalspår H0 standarder

Inlägg av LLJ »

Man borde kunna välja flera alternativ.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag har ändrat Bengts inlägg så man kan rösta på flera alternativ.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jenny station är något jag funderat på!
I princip en hållplats på linjen som man kan använda på en vanlig H0-2R bana!
Och skulle någon vilja ansluta H0n3 moduler så är det en liten början på ett smalspår!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Jag brukade föra statistik över Smalspårsfrämjandets medlemmar. De flesta byggde faktiskt normalspår H0, drygt 200 av 650 medlemmar eller så. Sen kom H0e, drygt 100 medlemmar, H0n3 med knappt 100. H0m var färre än 10. De som bygger H0m bygger i regel Schweiz, jag tror bara någon enstaka byggde svenskt i H0m. Detta var för ungefär fem år sedan och siffrorna ur minnet.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Ett "problem" är att det finns ganska många varianter inom varje "sort", dvs olika nationaliteter, olika förebildsspårvidder, olika koppel.
Det vore lämpligt att precisera mera. T.ex. inom H0e finns allt från 600 mm till 1000 mm i förebild, även om det inte är helt förebildsriktigt.

/Lars
UBJ

Inlägg av UBJ »

Inom H0n3 finns det dom som enbart kör amerikanskt eller svenskt och dom som kör både och.
Men frågan är vad man vill med en sån här omröstning och vad man tror sig kunna utläsa av den.
Risken är stor att den blir rejält missvisande om man tolkar den som intresset för olika smalspårsinriktningar i den svenska modulvärlden.
Man måste tänka på att det bara är dom som vill och råkar se den här som svarar.
Eftersom det redan från början är en mycket begränsad grupp så bli resultatet när det gäller representativitet så gott som värdelöst.
Däremot är det intressant att se att det finns intresserade inom alla spårvidder, jag undrar vem som är intresserad av H0m och i så fall av vad (svarade inte själv H0m men har ett schweiziskt tågsätt).

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

En mycket bra sammanfattning UB.

Vad jag förstått av andra trådar så finns det en grupp som bygger H0e moduler, har modulkörningar, och kör med blandad materiel.
Och det finns en grupp som bygger svensk H0n3 materiel och det för tillfället finns några få moduler men kommer att bli fler.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"