Medlemmar i Fremo som vill arrangera en modulträff kan ansöka hos styrelsen för Fremo att Fremo ska betala lokalhyran för träffen. Om Fremos styrelse går med på det betalar Fremo lokalhyran och deltagarna på träffen behöver då följaktligen inte betala lokalhyran.
På ModulSyds årsmöte kom frågan upp om det är möjligt för ModulSyd att göra som Fremo, att föreningen betalar lokalhyran för träffar.
Vi har haft frågan uppe på ett styrelsemöte efter årsmötet och jag har även funderat en del över det på egen hand och jag blir mer och mer tveksam till idén. Framförallt blir jag mer och mer osäker på vad man egentligen vinner på att föreningen betalar lokalhyran.
Om träffarna enbart hade haft en utgiftspost, lokalhyra, så hade man sluppit en del administration genom att låta föreningen stå för hyran. Men på de allra flesta träffarna har vi andra kostnader, t ex mat och boende. På både DreamTrack, Värnamoträffen och Timmeleträffen köpte de allra flesta mat som träffen ordnade (catering), så man kommer inte ifrån den ekonomiska hanteringen att alla ska fylla i ett anmälningsformulär, få en faktura och betala den.
Om årsmötet beslutar att föreningen ModulSyd istället för deltagaravgifter ska kunna finansiera lokalhyran på modulträffar finns det en betydande risk att vi behöver höja medlemsavgiften. Fremo tror jag har ca 400 kr / år i medlemsavgift. Om ModulSyd höjer medlemsavgiften betydligt kommer sannolikt en del medlemmar lämna föreningen, i synnerhet medlemmar som inte åker så ofta på modulträffar.
Låt säga att vi anordnar en modulträff, t ex Timmele, och ModulSyd betalar lokalhyran. Hur ska vi då hantera de som inte är medlemmar i ModulSyd? Kräva medlemsskap i ModulSyd för att få komma på träffen? I så fall lär en del avstå. Om vi accepterar att folk som inte är medlemmar i föreningen får komma på träffen utan kostnad kommer sannolikt folk som är medlemmar i föreningen börja knota att de ska betala en hög medlemsavgift medan andra slipper. Om vi istället låter medlemmar i ModulSyd komma in gratis medan icke medlemmar får betala har vi i alla fall administrationen med deltagaravgifter.
Det jag försöker säga är att jag kan inte se någon tydlig fördel med att föreningen ModulSyd betalar lokalhyran. Vi måste ändå ha en del administration, deltagarna behöver ändå betala maten, någon behöver ändå kontrollera att alla har betalt och hantera kassan.
I mina ögon är den nuvarande ordningen den optimala för ModulSyd, att deltagarna på respektive träff betalar kostnaderna för den träffen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Vad är vinsten med att föreningen betalar lokalhyran för träffar?
-
Re: Vad är vinsten med att föreningen betalar lokalhyran för träffar?
Jag håller med om Daniels resonemang. Med en högre avgift blir nog inte frågan så mycket 'vill jag vara med och stödja föreningen', utan snarare 'kommer jag att åka på ModulSyd-träffar i år', och detta tror jag inte är bra för ModulSyd som förening.
/Erik
/Erik
Även jag håller med Daniel och Erik.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Det låter vettigt att varje träff försöker betala sina kostnader
Och att såna som jag som varken har moduler eller efterfrågad teknik SKALL betala en förhöjd deltagaravgift.
Jag har fortfarande lite träningsvärk efter DT17
Och att såna som jag som varken har moduler eller efterfrågad teknik SKALL betala en förhöjd deltagaravgift.
Jag har fortfarande lite träningsvärk efter DT17

Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Det finns en vinkling till på frågan. Det är ofta svårt att få hyra stora lokaler som privatperson. Jag höll ett tag på med att arrangera en årlig träff och mycket hade varit svårt att lösa utan den förening vi då hade. Men det innebär ju inte något hinder mot att kostnaden täcks av träffens deltagare även om det är föreningens namn som står på kontraktet.