Följande mått gäller för S (span, avstånd mellan "räler" som ligger mellan hjulen) för lite olika normer vad gäller H0.
NEM 110 14,0-14,2 mm
NMRA S-3.2 14,1-14,2 mm
NMRA S-3.1 fine 14,7 mm (max)
NMRA S-3.1 proto 15,21-15,37 mm
Det verkar som din växel inte är byggd enligt den vanliga NEM-standarden.
FREMO H0 har till viss del lite andra värden.
NEM 14,10 mm
RP25/100 14,30 mm
H0-fine 14,70 mm
FREMO:87 15,30-15,60 mm
Hälsningar
/Erik
Back to back avstånd...
Re: Back to back avstånd...
Backtoback för NEM är 14,3 och för RP25/110 är 14,4. Jag gissar att dina växlar byggda efter NMRA's vanliga H0-norm.
Länk till NMRA standard scales:
http://www.nmra.org/sites/default/files ... .05.08.pdf
Mät gärna spårvidden i växeln vid korsningen, samt flänsrännornas bredd.
Länk till NMRA standard scales:
http://www.nmra.org/sites/default/files ... .05.08.pdf
Mät gärna spårvidden i växeln vid korsningen, samt flänsrännornas bredd.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Back to back avstånd...
MMM-moduler ska klara hjulstandarden NEM 311.1 där backtoback-måttet är 14,3-14,5.
Tyvärr verkar inte växeln klara det.
Med vänlig hälsning, Jonas
Tyvärr verkar inte växeln klara det.

Med vänlig hälsning, Jonas
- RickardNordström
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
- Ort: Göteborg
Re: Back to back avstånd...
Ni har säkert rätt...
Jag tror problemet ligger i flänsrännorna. Dessa är synbart smalare än den tilligväxel som ligger framför som allt rullande tar sig igenom.
Då återstår frågan. Vågar man flytta flänsrännorna?
Hur sitter dessa fast. Är dom lödda tro. Troligtvis...
Frågan är ju då hur spårkrysen påverkas av att man flyttar rännorna???
Några teorier???
Mvh Rickard
Jag tror problemet ligger i flänsrännorna. Dessa är synbart smalare än den tilligväxel som ligger framför som allt rullande tar sig igenom.
Då återstår frågan. Vågar man flytta flänsrännorna?
Hur sitter dessa fast. Är dom lödda tro. Troligtvis...
Frågan är ju då hur spårkrysen påverkas av att man flyttar rännorna???
Några teorier???
Mvh Rickard
Re: Back to back avstånd...
Det borde gå att flytta flänsrännorna så att avståndet S (se Eriks inlägg ovan) blir mindre än 14,2 mm. Mät gärna både flänsrännor och S innan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Back to back avstånd...
Nem var tidigare 14,2-??? men ökades sedan någon tiondel eller två tror jag, så din växel verkar lite trång tycker jag!
14,3 borde funka, och axlar som är neråt 14,2 kan förekomma även om 14,3 är vanligast!
Rocoline funkar ner till 14,2, sedan är det stopp.
Tänk även på att tvåaxliga vagnar (speciellt längre) är känsligare när dom passerar spårkorset i kurvspår då axeln blir något vinklad mot spåret pga. hjulbasen och kräver lite extra utrymme då!
Mvh. Eke
14,3 borde funka, och axlar som är neråt 14,2 kan förekomma även om 14,3 är vanligast!
Rocoline funkar ner till 14,2, sedan är det stopp.
Tänk även på att tvåaxliga vagnar (speciellt längre) är känsligare när dom passerar spårkorset i kurvspår då axeln blir något vinklad mot spåret pga. hjulbasen och kräver lite extra utrymme då!
Mvh. Eke