Jag köpte en ALCO RS3 av Bachmans tillverkning.
Egentligen ville jag ha en Mantua 2-6-6-2 skogsbanelok men någon påpekade att det såg väldigt amerikanskt ut och jag skulle kunna få problem med att köra trafikspel med europeisk miljö.
När jag såg ALCO´n för 1300:- med ljud kollade jag upp var dom gått..
Överallt i amerika och 5 st på en normalspårig gruvbana i spanien.
Jag har fixat fram "övermålade" spanska dekaler så att den kan bli grön istf Erie-svart.
Men kopplen, dom sitter med en skruv i chassiet, inte i en boggie.
Det är sidledsfjädrande Kadeekoppel.
Hur funkar det för er med svenska T4?-or, sitter kopplet i karossen och är det fast i sidled?.
Så jag inte sliter vagnar av spåret och man monterar en fast krok.
Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
När jag var ung, så köpte jag en Atlas GP40. Då jag fortfarande körde europeiskt, så byttes de amerikanska kopplen (var nog inte Kadee utan s.k. Hornhook) ut mot en rörlig krok fäst i kåpan försedd med ett litet stötplan. Stötplanet hade till uppgift att se till att kopplet inte kunde vrida sig så mycket då man sköt andra fordon med vanliga bygelkoppel. Kan det vara en lösning även för dig?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
Mmm, så tänkte jag mig, ungefär.
Men behöver inte kroken fjädra till mitten för att koppla på bra.
Eller räcker det med att rörelsen är max samma som invändiga bredden på en 6511?
Bra svar!!
Men behöver inte kroken fjädra till mitten för att koppla på bra.
Eller räcker det med att rörelsen är max samma som invändiga bredden på en 6511?
Bra svar!!

Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
Jag hade ingen fjäder som ställde kroken i mitten utan fick se till att kroken stod rätt före ihopkoppling. Fördelen utan fjäder är att det även fungerar att koppla i kurva.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Byta Kadeekoppel mot krok på en boggiediesel
Hittade koppel med rätt skruvhål, på en vagn som passar men jag måste fila en millimeter på karossen för att den ska sitta bra. 
För många parallella projekt bara.

För många parallella projekt bara.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län