3R information om träffen.
Re: 3R information om träffen.
Banplan för MMM-3Rbanan på MJ-Hobbymässan 2016, revC
Här är banplanen för MMM-3R banan på MJ-hobbymässan med några mindre uppdateringar men där modulerna sitter på samma ställe som tidigare.
Infört på denna finns nu några hörnpositionsmått på de stora modulerna så vi enklare kan placera dessa på rätt plats under uppbyggnaden.
Här är banplanen för MMM-3R banan på MJ-hobbymässan med några mindre uppdateringar men där modulerna sitter på samma ställe som tidigare.
Infört på denna finns nu några hörnpositionsmått på de stora modulerna så vi enklare kan placera dessa på rätt plats under uppbyggnaden.
Re: 3R information om träffen.
Låter som en bra idé! Jag funderar lite på den! Påminn mig gärna!
Re: 3R information om träffen.
Mina vänner, nån som har ett måttband som fixar inmätningen av punkterna som Tompa angivit ovan. Analogt eller digitalt, vilket som går bra 

----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: 3R information om träffen.
Jag har ett 50m analogt måttband om det kan vara av intresse.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: 3R information om träffen.
Peter! Fixa broschyrer i år också! /Tobbe
Re: 3R information om träffen.
Kan vi bruka med glädje.Henrik Maude skrev:Jag har ett 50m analogt måttband om det kan vara av intresse.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: 3R information om träffen.
Nej.Mekanoid skrev:Tror ni detta går att genomföra utan trafikstockningar?
(Jag har gjort precis vad du beskriver. I oförstånd som nybliven medlem. Övriga medlemmar var otroligt snälla och tåliga. Men man lät mig efteråt diskret förstå att det skulle uppskattas om jag inte gjorde om det.)
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
- IngvarFransson
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
- Ort: Göteborg
Re: 3R information om träffen.
Hej,
Jag vet inte hur ert informationsmaterial ser ut. Kanske använder ni QR-koder redan. Om broschyrer och annat tar slut så kan det ju alltid finnas några koder runt banan med adressen till MMM:s webbsida.

Jag vet inte hur ert informationsmaterial ser ut. Kanske använder ni QR-koder redan. Om broschyrer och annat tar slut så kan det ju alltid finnas några koder runt banan med adressen till MMM:s webbsida.

Frasse
Medlem i ModulSyd
Medlem i ModulSyd
Re: 3R information om träffen.
Trafikinformation för MMM 3R, Mj-Hobbymässan 2016 (ver 1)
Efter att ha sneglat på TrC Onegårds instruktion för driften vid 2R banan samt de förutsättningar för driften som banarkitekten Tompa redan fastslagit, med dubbel korsningsvx vid Loopinge, lämnas följande instruktion att gälla för 3R banan under tid för öppethållande för allmänheten.
1. Vi kör med anslutna körhandtag och ej med radiostyrning och varje tågsätt skall åtföljas av en förare längs hela resan.
2. Vänstertrafik gäller på dubbelspårssträckor om inte annan tågväg bestäms av tågklarerare för särskilt tågläge.
3. Klartecken från tågklarerare ska alltid inväntas före infart till och avgång från bemannad driftplats. Lokförare ska eftersträva ögonkontakt med trafikledare/tkl.
4. Bemannade driftplatser är StorY-stad inkl Lokom, Fummelmora inkl Omtanken samt Loopinge inkl Magasinet och Svärds övergång.
5. Obemannade driftplatser är Sigstyra godsbangård (styrs från Fummelmora), Jas, samt Fummelmora Såg.
6. Rött fast sken i tågväg betyder alltid STOPP.
7. Lämpligt antal tågsätt i samtidig rörelse under hög belastning är max fyra (4) i vänstervarv med inledningsvis dubbelspårsdrift och två (2) i högervarv, med inledningsvis enkelspårsdrift, allt räknat från Magasinet med utfart genom Loopinges dubbla korsningsväxel.
8. Växlingsrörelser/vut/ lgt kan förekomma vid bemannade driftplatser efter tillstånd av tkl. Detta får inte påverka trafik på genomgående spår utan särskilt tillstånd.
9. Max längd för tågsätt är 220 cm. Längre tågsätt kan tilldelas tågläge efter framställan till trafikledningen
10. Första passet bemannas av innehavare med utställarkort. Varje pass bemannnas under en timme.
11. Skiften av tågsätt och lokförare sker varje hel timma, varvid tågsätten ställs upp i förväg i magasinet. Avslutade pass plockar ner eget tågsätt direkt efter ingång i magasinet.
12. Lista för tidbokning av tågläge kommer att finnas vid behov, liksom förprogrammerade adresser mm.
13. Endast medlemmar i MMM och Modul Syd är välkomna att köra. Namnskyltar ska bäras av både deltagare och gäster. Introducera gärna blivande medlemmar.
14. Studera noga Banarkitektens anvisningar på tidigare utskickade banskisser. Du som inte kört förut, kontakta trafikledningen för en guidning längs banan.
Vi ska se till att det rullar tåg på banan och att inga tågköer uppstår. Rutinerna för trafiken kan komma att ändras vid behov. Många anvisningar blev det, men syftet är att vi ska köra tåg och ha kul samt visa upp vår fina hobby!
För att ge ”epokkänsla” åt trafiken är det önskvärt att tiden 1000--1300 trafikeras banan av tågsätt from 1870-talet tom 1950- talet och tiden 1300—1600 med tågsätt from 1960-talet tom dagens. Detta gäller båda dagarna, men på lördagen mellan 16-18 finns utrymme för variationer av olika slag.
Hjärtligt välkomna
Staffan Kvarnström
Trafikansvarig
Efter att ha sneglat på TrC Onegårds instruktion för driften vid 2R banan samt de förutsättningar för driften som banarkitekten Tompa redan fastslagit, med dubbel korsningsvx vid Loopinge, lämnas följande instruktion att gälla för 3R banan under tid för öppethållande för allmänheten.
1. Vi kör med anslutna körhandtag och ej med radiostyrning och varje tågsätt skall åtföljas av en förare längs hela resan.
2. Vänstertrafik gäller på dubbelspårssträckor om inte annan tågväg bestäms av tågklarerare för särskilt tågläge.
3. Klartecken från tågklarerare ska alltid inväntas före infart till och avgång från bemannad driftplats. Lokförare ska eftersträva ögonkontakt med trafikledare/tkl.
4. Bemannade driftplatser är StorY-stad inkl Lokom, Fummelmora inkl Omtanken samt Loopinge inkl Magasinet och Svärds övergång.
5. Obemannade driftplatser är Sigstyra godsbangård (styrs från Fummelmora), Jas, samt Fummelmora Såg.
6. Rött fast sken i tågväg betyder alltid STOPP.
7. Lämpligt antal tågsätt i samtidig rörelse under hög belastning är max fyra (4) i vänstervarv med inledningsvis dubbelspårsdrift och två (2) i högervarv, med inledningsvis enkelspårsdrift, allt räknat från Magasinet med utfart genom Loopinges dubbla korsningsväxel.
8. Växlingsrörelser/vut/ lgt kan förekomma vid bemannade driftplatser efter tillstånd av tkl. Detta får inte påverka trafik på genomgående spår utan särskilt tillstånd.
9. Max längd för tågsätt är 220 cm. Längre tågsätt kan tilldelas tågläge efter framställan till trafikledningen
10. Första passet bemannas av innehavare med utställarkort. Varje pass bemannnas under en timme.
11. Skiften av tågsätt och lokförare sker varje hel timma, varvid tågsätten ställs upp i förväg i magasinet. Avslutade pass plockar ner eget tågsätt direkt efter ingång i magasinet.
12. Lista för tidbokning av tågläge kommer att finnas vid behov, liksom förprogrammerade adresser mm.
13. Endast medlemmar i MMM och Modul Syd är välkomna att köra. Namnskyltar ska bäras av både deltagare och gäster. Introducera gärna blivande medlemmar.
14. Studera noga Banarkitektens anvisningar på tidigare utskickade banskisser. Du som inte kört förut, kontakta trafikledningen för en guidning längs banan.
Vi ska se till att det rullar tåg på banan och att inga tågköer uppstår. Rutinerna för trafiken kan komma att ändras vid behov. Många anvisningar blev det, men syftet är att vi ska köra tåg och ha kul samt visa upp vår fina hobby!
För att ge ”epokkänsla” åt trafiken är det önskvärt att tiden 1000--1300 trafikeras banan av tågsätt from 1870-talet tom 1950- talet och tiden 1300—1600 med tågsätt from 1960-talet tom dagens. Detta gäller båda dagarna, men på lördagen mellan 16-18 finns utrymme för variationer av olika slag.
Hjärtligt välkomna
Staffan Kvarnström
Trafikansvarig
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: 3R information om träffen.
Tack IngvarIngvarFransson skrev:Hej,
Jag vet inte hur ert informationsmaterial ser ut. Kanske använder ni QR-koder redan. Om broschyrer och annat tar slut så kan det ju alltid finnas några koder runt banan med adressen till MMM:s webbsida.
Staffan S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!