Arduino LocoNet
Arduino LocoNet
Vi (sonen och jag) har börjat pilla lite med Arduino Uno och LocoNet.
Plockat biblioteket från Model Railroading with Arduino, http://mrrwa.org/ vilket återfinns på http://sourceforge.net/projects/mrrwa/
Men - någon som hittat någon documentation av det projektet?
Vi har bara exempel och headerfilen att gå på!?!
Trottle-exemplet har vi inte fått att funka - går med på att välja ett lok men när man försöker ändra hastigheten så konstrar den. Nån som fått det att funka?
mvh/anders&johan
Plockat biblioteket från Model Railroading with Arduino, http://mrrwa.org/ vilket återfinns på http://sourceforge.net/projects/mrrwa/
Men - någon som hittat någon documentation av det projektet?
Vi har bara exempel och headerfilen att gå på!?!
Trottle-exemplet har vi inte fått att funka - går med på att välja ett lok men när man försöker ändra hastigheten så konstrar den. Nån som fått det att funka?
mvh/anders&johan
Re: Arduino LocoNet
Nån som hittat något forum där "mrrwa" diskutteras?
mvh/anders
mvh/anders
mrrwa?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Uh?LLJ skrev:mrrwa?
/Lars
mrrwa = "Model Railroading with Arduino"
mvh/anders
Ingen?
Innebär det att ni inte kommit igång än eller att det bara är jag som behöver dokumentation?
mvh/anders

Innebär det att ni inte kommit igång än eller att det bara är jag som behöver dokumentation?
mvh/anders
Har inte hunnit prova så mycket ännu.
Byggde ihop mitt första kort igår, men har inte provat det ännu.
Det var några grejer jag fick justera i exemplet för att läsa av LocoNet meddelandena i samband att jag provade kopplingen på labbplatta.
Har inte skickat något ut på LocoNet ännu.
/Lars
Byggde ihop mitt första kort igår, men har inte provat det ännu.
Det var några grejer jag fick justera i exemplet för att läsa av LocoNet meddelandena i samband att jag provade kopplingen på labbplatta.
Har inte skickat något ut på LocoNet ännu.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Liten rapport från Johans provbänk.
Exempel 1, "läsa av LocoNet meddelandena"
fick han att fungera på direkten.
Exempel 2 är en "körkontroll".
Problem 1: Den visar inställda värden i ett "terminalfönster". Det fungerar inte ordentligt i Arduino-miljöns inbyggda terminalfönster. Däremot om man använder Putty som terminalfönster så fungerar visningen som avsett.
Problem 2:
Problem med funktionen - Sätter en adress - får status selected. Ändrar hastighet - får status Err 3, not selected.
Jag tror knappt den blir ordentligt "selected". Om man på centralen ställer in en adress som en körkontoll tagit så brukar centralen säga att den är upptagen - det gör den inte här.
Testat både med Intellibox och Profiboss som central.
mvh/anders
Exempel 1, "läsa av LocoNet meddelandena"
fick han att fungera på direkten.
Exempel 2 är en "körkontroll".
Problem 1: Den visar inställda värden i ett "terminalfönster". Det fungerar inte ordentligt i Arduino-miljöns inbyggda terminalfönster. Däremot om man använder Putty som terminalfönster så fungerar visningen som avsett.
Problem 2:
Problem med funktionen - Sätter en adress - får status selected. Ändrar hastighet - får status Err 3, not selected.
Jag tror knappt den blir ordentligt "selected". Om man på centralen ställer in en adress som en körkontoll tagit så brukar centralen säga att den är upptagen - det gör den inte här.
Testat både med Intellibox och Profiboss som central.
mvh/anders
@AndersB: Jag lyckas inte att använda Putty som terminal. Den bara piper till när jag försöker att ansluta till COM 10, som Arduino är ansluten till.
Använder jag däremot den inbyggda terminalen så ser jag att man inte får connect när man försöker att välja en lokadress.
/Lars
Använder jag däremot den inbyggda terminalen så ser jag att man inte får connect när man försöker att välja en lokadress.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Fick igång PuTTY till slut. Kopplade in min LocoBuffer och körde LocoNet Monitor via JMRI och såg att det inte kom ut något alls från Arduino.
Efter lite letande hittade jag att det står fel i filen ln_config.h.
#ifdef PD6
#define LN_TX_BIT PD6
#else
#define LN_TX_BIT PORTD7 //>>LLJ was PORTD6
#endif
Justerar man till PORTD7 enligt ovan så funkar det! TX gick helt enkelt ut på fel IO.
/Lars
#ifdef PD6
#define LN_TX_BIT PD6
#else
#endif
Justerar man till PORTD7 enligt ovan så funkar det! TX gick helt enkelt ut på fel IO.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Snyggt letat!!!LLJ skrev:Fick igång PuTTY till slut. Kopplade in min LocoBuffer och körde LocoNet Monitor via JMRI och såg att det inte kom ut något alls från Arduino.
#ifdef PD6
#define LN_TX_BIT PD6
#else
#endif
/Lars
mvh/anders