Trådlös körkontroll

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Trådlös körkontroll

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: Skillnaden mellan Fred och de trådlösa körkontrollerna är att Fred slutar att fungera så fort man kopplar bort den från LocoNet. Min körkontroll och Digitrax trådlösa körkontroller förblir anslutna till banan och kan fortsätta köra ett lok även när man har lagt ner körkontrollen i väskan. Körkontrollen själv vet ju inte om man har vridit på potentiometern med avsikt eller att man råkat göra det av misstag.

Med vänlig hälsning
Daniel
Stämmer inte helt. Om du vrider på en hastighet på FRED, och drar ur sladden så fortsätter loket med inställd hastighet även om handtaget inte är anslutet. Dock så kan man helt riktigt inte av misstag vrida på hastighet om sladden inte sitter i.

Finns det ingen power-off knapp på det trådlösa handtaget?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Re: Trådlös körkontroll

Inlägg av daniel »

Nä, däremot ska jag lägga in en "viloläge"-funktion, men det är inte implementerat än. Anledningen till att jag tog bort power-off knappen är att risken är att man stänger av körkontrollen och sen försöker ladda den. Men eftersom USB-sladden är direkt ansluten till mikroprocessorkortet så kommer strömbrytaren hindra laddning av batteriet, samtidigt som själva körkontrollen får ström så man märker inte att batteriet inte laddas.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"