Fråga om WiThrottle / Engine driver

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Fråga om WiThrottle / Engine driver

Inlägg av daniel »

Hur funkar momentana funktionsknappar i mobilapparna Withrottle resp. Engine driver? I JMRI kan man ange vilka funktioner som ska vara till/från och vilka som ska vara momentana, alltså aktiva så länge knappen trycks in. Men JMRI verkar inte berätta för Withrottle / Engine driver vilka funktioner som är momentana och vilka som inte är det. Så i Engine driver verkar det vara hårdkodat och att det bara är F2 som är momentan såvitt jag kan se.

Om jag tolkar det rätt så bör jag göra min trådlösa körkontroll så att F2 alltid är momentan och övriga funktionsknappar alltid är on/off.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Fråga om WiThrottle / Engine driver

Inlägg av LLJ »

Enligt amerikansk standard så ligger signalhorn/vissla på F2 och det är därför F2 är momentan. Detta har ställt till det när jag försökt att använda vissa lok med Digitrax Ut4 och loket har haft ljud på/av på F2 (oftast Märklin/Trix). Så det är en bra anledning varför signalhorn skall ligga på F2.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jo, jag känner till att F2 normalt är signalhorn/tuta och att den normalt är momentan.

Men det frågan gäller är att JMRI talar om en massa saker för Withrottle, t ex namnen på funktionsknapparna, men JMRI berättar inte vilken/vilka funktionsknappar som är momentana. Trots att det verkar gå att konfigurera i JMRI. Och det är det som gör mig osäker. Fast de som har gjort Withrottle-servern i JMRI och mobilappen Withrottle har kanske bara utgått ifrån att F2 och bara F2 är momentan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Har du ställt frågan på JMRI forumet? För det verkar lite underligt att man inte har gått hela vägen med informationen.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Nej, jag har inte kommit så långt. Vilket forum rekommenderas för sådana här frågor?

Med vänlig hälsning
Daniel
AndersB

Inlägg av AndersB »

Möjligen "jmriusers" på yahoo, men säkrast på utvecklarlistan: https://lists.sourceforge.net/lists/lis ... developers
mvh/anders
Användarvisningsbild
etxbct

Inlägg av etxbct »

Appen läser uppgifterna från jmri rostern och det är i rostern man sätter om funktionen ska vara fast eller momentant. Det är så jag har upplevt det.
Se: http://jmri.org/help/en/html/tools/thro ... Pane.shtml.

/Mvh
Benny
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag har tagit upp frågan på JMRI:s utvecklar-lista och fått ett intressant svar.

När Withrottle vill styra en funktion i dekodern ska man INTE tala om för Withrottle-servern om man vill slå på eller av funktionen. Utan man ska istället tala om för Withrottle-servern om användaren trycker ner eller släpper upp tangenten! Withrottle-appen behöver alltså inte alls bry sig om huruvida en viss funktion är momentan eller inte, utan det sköter Withrottle-servern automatiskt, utifrån vad som står i JMRI rostern.

Men vill körkontrollen veta så finns det ett speciellt kommando för att fråga Withrottle-servern om vilka funktioner som är momentana och vilka som inte är det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"