Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av daniel »

Trevliga bilder och snygga moduler! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av tobbeo »

Tack för fina bilder!/Tobbe
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av LarsRobert »

Tack alla som organiserade och deltog i körningen. Det var en väldigt trevlig träff som jag hoppas återkommer igen. Då kanske jag t o m ska köra lite tåg...
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av Qrt »

Som alltid intressanta bilder från Tompa. En sak som dock inte framgår ovan är den lite ovanligare bansträckningen.

Inför denna träff var jag väldigt nyfiken på hur banan skulle bli. Två mindre matsalar, en korridor och många pelare.
Inte helt lätt att planera in en bana i sas det.
Men vilken bana det blev!

Efter det första (felaktiga) intrycket innanför dörren av trängsel och rundbana så kom jag till korridoren:
Åt båda hållen järnväg långt bort i fjärran. Trots det mycket tom korridor kvar att bygga vidare i.
Här var äntligen lokalen för de som helst bygger raksträckor. 20 meter till hade fått plats. Och gjort nytta.
De numera allt fler långa stationerna kom här helt till sin rätt.

Min mätvagn registrerade 100 meter enkel resa när jag besökte varje station minst en gång.
Banan bestod i princip av ett T med två 40 meters och en 15 meters sträcka. Ena långsträckan var dubbelspår.
Översatt till restid utan stopp: Med en Zö i full fart (15/87 kilometer i timmen) tog det 1½ timme innan jag hade passerat alla stationer. Sen skulle jag tillbaka också... Nej, det tåget gick inte med i trafikspelet.
[Men det hade fungerat. Den lilla lokomotorn fick inte ett enda tjuvstopp trots den skalenliga hastigheten och sedvanliga osäkra modulskarvar. Med kondensator i loket går det såå mycket bättre. Och skalenligt långsammare.]

Banan var också väldigt lättspelad. Få trånga passager samt tillräckligt kort mellan Ekebussuttagen höll stressnivån angenämt låg. Till träfftrivseln bidrog också det centralt belägna pentryt och korridorens överflöd av soffor med bord för de väntande förarna. Det bjöds även gott om ytor för förvaring samt upp och nedpackning av medhavd materiel.

Nästan överallt fanns möjlighet att gå runt istället för att duka under (!)
Men fina duckunder moduler fanns med så även mer orörliga deltagare (som jag) vågade krypa utan rädsla för att riva banan med hjälp av sladdar och dylikt.

Tack Torbjörn för den lokalen och det viktiga träffinitiativet. Jag hoppas verkligen att det inte var sista gången.
/Curt

Noterat: Inte bara fler raksträckor, även en till järnvägsknut eller två där spåren delar sig hade varit bra i den lokalen.
Banan hade inte kunnat bli av utan den viktiga delningsmodulen Västhamn.
Tack Olle W för att du fortfarande ställer upp med den.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av tobbeo »

Curt! Tack för den strålande recensionen!
/Torbjörn
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av LLJ »

Låter som ni haft det trevligt. Hur många var ni som deltog?

/Lars
Tompa
Inlägg: 2455
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av Tompa »

LLJ skrev:Låter som ni haft det trevligt. Hur många var ni som deltog?
/Lars
Jag räknade aldrig hur många vi var men runt 30st tror jag.
Ja, det var en mycket trevlig träff. Många roliga köruppdrag och oftas korta väntetider till nästa uppdrag.

Tack!! Tobbe, Urban, Micke och alla som var med
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av Eke »

Grattilerar till en trevlig träff!
Suget efter ett MMM-besök ökar ännu mer! :)

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 2R trafikspelsträff 9-11 september 2016

Inlägg av Qrt »

Vad jag har svårt för att räkna ut skalenliga hastigheter.
100 meter på 1½ timme blir inga 15 km/tim i skala 1:87. Snarare 7.
Och det stämmer nog ty jag försökte hålla loket i en fart som gav intryck av vad jag tidigare mätt upp:
ASF lokomotorernas ursprungligen tillåtna maximala hastighet: 6 km/tim.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Tankar efter Tyresö16

Inlägg av Qrt »

Tittar på .pdf-n över årets fina Timmelebana och undrar hur många modulmeter respektive arm är.
Vid en första anblick så är ju den banan också T-formad men med ett helt annat trollkrumt typsnitt så att säga.

En annan skillnad är att de flesta av stationerna i Timmele 2016 ser ut att vara enkelspåriga.
I Tyresö var 2 korta och 4 långa dubbelspåriga stationer på plats. Samt tre enkelspåriga.
En stationsägare berättade för mig hur ovanligt det var att hans station hade dubbelspårig förbindelse åt båda hållen.

De tidigare nämnda 20 oanvända metrarna i korridoren skulle alltså med fördel kunna fyllas med en räcka raka dubbelspåriga linjemoduler. Med en stor station insprängd då och då.
En sådan banläggning blir i princip spegelvänd mot den som var under Tyresö 16.

Verkligen spännande utsikter tycker jag:
50 meter dubbelspårig stambana med stora stationer insprängda då och då.
Avslutad med en stor vändslinga.
Det kan bli 5 - 7 meter linje mellan stationerna.
Eller lite kortare mellan vissa och en raksträcka på 10 meter mellan två av stationerna.
Då borde det till och med gå att sträcka ut med tågen uppåt de hastigheter som förebilderna är byggda för.
(Gäller även bruntåg! Men då måste löphjulen vara ordentligt justerade så att inte loket tar en väg med framändan och en annan med baken. Det hände i första växeln i helgen. Trist.)

Om bara skarvarna passar. Thomas Fredmans kurvor på TM14 var föredömliga i det avseendet.

Jag vill inte primärt ha dubbelspår för att kunna köra fort utan för att öka kapaciteten.
Och för att det ligger en tjusning i långa tågmöten på linjen.
Kan för övrigt upplevas på SMJs 26 meters paradsträcka.

Men är det realistiskt att fundera i dessa banor?
20 meter modul till är mycket. Även om det är rakspår.

Jag tror det.
Flera meter dubbelspår än helgens sträcka fanns redan på plats.
Men i brist på enkelspår så fick de vila ena spåret.
De skulle kunna frigöras om någon (även jag) tog med flera av sina raka enkelspårsmoduler.
Och de timmerterminaler och containerterminaler som just nu redogörs för här i forumet skulle verkligen komma till sin rätt i Tyresökorridoren.

För terminaltrafik kan annars en mindre variant av träff utgöras av ett 50m stort hundben i en korridor lite var som helst.
Alltså med vändslinga i var ände.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"