Z21

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Kontakt:

Re: Z21

Inlägg av RoberthLundin »

pcederstrand skrev:Det var 4 st boosterinmatning på lördagen (3 på söndag när almarenäs boostern togs bort pga levereade överspänning)
En på varje station, magasin, tibro, almarenäs, bjästa

WiFi näten var proppfulla, Tilman slog på sniffern och det var supersignaler från otroligt många nät
Detsamma gällde amerikanska Digitraxsystemet som kör 900M att dom tappade signal från alla 2/3G sändare

Så trådlöst på mässor är ingen bra ide.

(tfånhandtag är sk-t överhuvud tycker jag personligen ;-) )

peterc
Skulle inte förvåna mig att en 5% av alla besökare hade Wifi påslaget i sina telefoner.
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

pcederstrand skrev: -
-
-
(tfånhandtag är sk-t överhuvud tycker jag personligen ;-) )

peterc
Däffö kör jag mp3-spelare. ;)
Men det var skönt att ha en FRED i reserv.

/Arne Li
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Hej på nattkröken!

Jo, trådlöst på mässor kan ju vara lite vanskligt och går inte att helt förlita sig på mer än som ett komplement, så trådat nät är ett måste!
Men det var nog inte enbart störningar, för på den ena ("MMM") av dom två routrar som vi använde hade vi bekymmer med anslutningen till Z21,
"MMM Z21" däremot funkade nog hela tiden tror jag!
Är tyvärr inte så insatt i det trådlösa ännu men ska läsa in mig på det!

Mvh. Eke
Qrt

Re: Z21 Hur gick det sen.

Inlägg av Qrt »

Jag letar som vanligt efter en tråd med bra rubrik och innehåll att återanvända/skriva vidare i/ istället för att öppna en ny och
hittar denna fina sammanfattning av premiären för 2 år sedan. Hur gick det sen ?
Det har varit 2 år med små och stora körningar sedan dess.
Använder alla (modulträffar respektive klubbar) Z21 nu eller finns det motståndsfickor kvar i Sverige ?
Hur är det i våra grannländer? I Europa? Världen? Universum?

Erfarenhetsberättelser från de senaste två åren skulle vara trevliga att få läsa.

/Curt

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå, det var inte mitt egentliga ärende men jag hittar ingen naturlig Z21 fakta tråd. Är istället lite förvånad över att flera trådar kan ha exakt samma rubrik.

I SvMJForum diskuterades (inom ett annat ämne) hur många ampere Z21 kan lämna till spår.
3 ampere var de flesta överens om. MEN när jag grävde vidare efter uppgifter om Zz21+start så hittade jag inte motsvarande "klara" uppgifter om z21(vit) respektive z21START(vit).
Istället fann jag officiellt FAQ svar från Roco där det stod att inte ens Z21 kan lämna 3 ampere kontinuerligt ut till spår!
De har istället försett den med kondensatorer som under en kortare tid kan ge en topp på 3A.
Lurigt tycker jag.

Vad är icke bara halvsanna fakta om hur mycket ström de (nu 3) olika Zz21 apparaterna lämnar i grundutförande vad beträffar V och A?
Beror det också på vilken strömförsörjning de har?

Admin får gärna lyfta ur denna del av mitt bidrag till en separat tråd med bättre rubrik, t ex "Z21 fakta".

/Curt

OT:
Är det någon annan central på gång i klubb respektive modulträff-sammanhang?

Digikejs 5000 har ju kommit upp som utmanare. Men används den ännu i större sammanhang i Sverige ?
Finns det någon annan ny central som fungerar i klubbverksamhet? (Märklin/ESU/mfl känner vi redan till så dem frågar jag inte efter.)
/C
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Alla använder inte Z21, i vart fall inte alltid på alla banor. Inom N-skala finns det inte så stora skäl att använda Z21 såvitt jag vet, då vi har fungerande lösningar med Digitrax Zephyr, Intellibox, m.m. Z21:ans största fördel är att den klarar både XpressNet och LocoNet samtidigt, men om man bara kör LocoNet spelar det mindre roll. Men för H0 i ModulSyd är väl Z21 etablerad som den central vi använder.

Om boostern har max 3A och man kontinuerligt kör på 3A så finns det ingen marginal om något händer, t ex att något lok plötsligt kraftigt accelererar och drar betydligt mer ström. Så man bör ligga under max-nivån i vilket fall.

Samtidigt så tror inte jag att boosterns maxström spelar så stor roll på våra träffar, förutsatt att den är runt 3A. Vi vill ju helst ha en booster per station om möjligt och då kommer vi inte upp i de strömstyrkorna ändå.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Vi använder inte alls Z21:ans inbyggda booster utan externa boostrar för H0.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Moderering: Tråden flyttad till avdelningen "El, elektronik och programvara".

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"