Symbolbricka till FRED

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

Symbolbricka till FRED

Inlägg av Eke »

Hej!
Efter debatten om vilka egenskaper ett trafikspelslok ska ha sa jag att jag skulle kunna göra en symbolbricka för freddar! Den har legat ett tag i datorn utan att jag tagit tag i det, men här är den. Vet dock inte om den är så aktuell egentligen efter inläggen jag gjort i funktionsstandardtrådarna där F6-8 kan ha olika funktion beroende på driftstatus på loket! Men det kanske går att utveckla?
Här är alla fall en karta med 22 fred-kort med funktioner och acc och bromsegenskaper som det skulle kunna se ut!
Tror jag har en något uppdaterad variant i jobbdatorn som jag inte kommer åt nu, men den ser ganska lik ut!

Med vänlig hälsning
Eke
Funktionskort Fred.pdf
(99.26 KiB) Nerladdad 290 gånger
Användarvisningsbild
daniel

Re: Symbolbricka till FRED

Inlägg av daniel »

Ser mycket bra ut!

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Tack! :)
Kan plasta in och ta med några till Timmele så kan vi testa dom!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

En liten fundering:

Om symbolbrickan visar funktioner som inte finns på loket skulle i vart fall jag bli konfunderad. Så en önskan är att det finns symbolbrickor med vissa funktioner i grå färg eller överkryssade på kortet. Åtminstone de funktioner som många gånger saknas. Jag tänker nog mest på F7+F8, koppel. Jag gissar att det handlar om att loket kopplar av vagnarna själv?

Med grå färg menar jag så som det funkar i Windows. En knapp har normalt svart text, men om den är avstängd så visas samma knapp med grå text. Och att man här gör likadant, kanske kompletterat med ett kryss över symbolen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tompa

Inlägg av Tompa »

Eke skrev:Hej!
Efter debatten om vilka egenskaper ett trafikspelslok ska ha sa jag att jag skulle kunna göra en symbolbricka för freddar! Den har legat ett tag i datorn utan att jag tagit tag i det, men här är den. Vet dock inte om den är så aktuell egentligen efter inläggen jag gjort i funktionsstandardtrådarna där F6-8 kan ha olika funktion beroende på driftstatus på loket! Men det kanske går att utveckla?
Här är alla fall en karta med 22 fred-kort med funktioner och acc och bromsegenskaper som det skulle kunna se ut!
Tror jag har en något uppdaterad variant i jobbdatorn som jag inte kommer åt nu, men den ser ganska lik ut!

Med vänlig hälsning
Eke
Funktionskort Fred.pdf

Ideen med symbolbrickan är bra men ikonerna är alldeles för plottriga och detaljerade.
Gör enklare ikoner, med tjocka streck, som man kan se utan glasögon.
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Till senaste generationens FREDar behöver vi kort som också inkluderar dubbelshift.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Hej!
Jo, jag är medveten om att den inte är perfekt, ni får se den som ett exempel på vad man kan göra!

@Daniel
Har också tänkt på det där men helt enkelt tänkt radera dom ikoner som inte används!

@Tompa
Jo, jag är medveten om att åtminstone dom nedre ikonerna är plottriga, det var ett "snabbjobb" en kväll efter jobbet!
Dock, dom övre ikonerna till och med tutorna är jag relativt nöjd med!

@Erik
Tror det blir än plottrigare på den nya Freden då knapparna sitter så tätt! Men den finns i väldigt få exemplar ännu så länge så jag tror inte jag lägger ner någon möda på den ännu. Känns lite osäkert också med framtiden för Fred då det tydligen inte finns fler Loconet ID för dessa!
Vi får se vad som händer!

Jag har ritat dessa med ett program jag använder på jobbet i ett format som är lite ovanligt, det borde göras med ett mer alldagligt 2D-program som alla kan ha och redigera korten med.

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"