Märklinkopplen först.
Det är problem med t.ex. Rocos 80-talare bl.a. då märklinkopplen är konstruerade så att endast ena kopplets bygel går i fullt ingrepp medans det andra kopplets bygel vilar horisontellt lite högre upp utan att koppla till kroken på det första. Detta höga läge för bygeln i kombination med dess bredd gör att bygelkanten hugger i buffertarnas innre underkant, det är inte mycket som saknas men tillräckligt för att trycka bort buffertarna så att dom lossnar eller om dom är limmade orsaka urspårning!
Jag höll på länge och trilskades med detta på klubb-banan innan jag gav upp märklinkopplen, detta var med minsta kurvradien 75 cm men senare test visar att även vid 1 meter kvarstår problemet!

Rocos universalkoppel.
Det är sant att detta koppel har ett något större spel än märklinkopplet men det är ändå mycket mindre spel än med ett standard bygelkoppel typ 6511. (Men 6511 är ändå det standardkoppel som har minst spel)
Att Roco universal kan självavkoppla i kombination med koppelkrokar och standard bygelkoppel stämmer också.
Men, självavkopplingsproblemet uppstår endast i kombination med vissa andra koppeltyper!
Vissa vagnar t.ex. NMJ 60-talare har koppelfickan för långt ut och behöver få den inflyttad för att det ska se bra ut men detta gäller för alla kortkoppeltyper och dessa vagnar!
Jag har löst koppelproblemet på något av följande sätt.
Har man lok som endast drar persontåg får även loket Roco universal, ex. F-lok!
Allroundlok och dom godsvagnar som ska kopplas till persontåg utrustar jag med RTS-koppel, detta är samma koppel som märklins strömledande koppel och som efter några små justeringar fungerar utmärkt tillsammans med 6511, märklin kortkoppel och Roco universal utan självavkoppling! Enda problemen med dessa är att man måste modifiera dom något för bra funktion samt att vissa mindre bra bygelkoppel kan strula!
Dom bygelkoppel som kan strula är av mindre bra modell och borde ändå bytas till 6511,
Det har dock bara hänt en enstaka gång att det inträffat och jag fick tyvärr inte reda på fabrikatet, men det är nog en ovanlig typ som borde gå lätt att bli av med bara det indentifieras!
Modifieringen går ut på att man sliter bort det strömförande blecket som stör koppelfunktionen samt att man får fila lite på bygeln på två ställen för bästa funktion.
Dom fordon jag kommer att utrusta med RTS är följande.
Rc
Da
Ub
Postvagnar som ska kopplas till persontåg.
Samt eventuella andra lok som ska användas både för person och godståg!
Alltså inte så många fordon så att det blir för jobbigt!
Jag har haft ett Roco Da med RTS-koppel med i trafikspelsträffar sedan Fremoträffen i Husqvarna och inte haft några problem annat än med vagnar med avvikande koppelhöjd!
Visst, RTS kräver lite modifiering för att fungera men det är inte mycket jobb och det löser problemen med olika koppeltyper!
Det går dessutom att modifiera för att passa fordon som sknar kuliss och blir då väldigt diskret!
Tipset om RTS fick jag i en gammal Hp1 på grund av att vissa inom fremo sökte ett diskretare bygelkoppel som fungerade bra!
Om någon är intresserad av RTS så kan jag demonstrera i Timmele i september.
Och slutligen, problemet med koppelkroksimitationen som sitter i buffertbalken är ett problem på flera vagnstyper och för flera koppeltyper!
Den får helt enkelt tas bort för att det ska fungera bra!
Heljans 30-talare, NMJ standard G, NMJ kylvagnar och Mehano lågbyggda containervagnar är exempel på fordon där koppelkroken är problematisk för flera koppeltyper!
Mvh. Eke